Skiltene – det første du ser

PUBLISERT: 2 mai 2019
OPPDATERT: 2 mai
Mireille Hedlund og Elisabeth Hedlund driver Signet, som lager komplekse aluminiumprofiler som selges til forhandlere verden over.

– Skiltet er det første du ser når du kommer til et hus eller et firma. Derfor er det viktig at det gir et perfekt og gedigent inntrykk, sier Elisabeth Hedlund hos Signet, som har valgt å fortsatt la alle sine skiltsystemer produseres hos nordiske eksperter på aluminium.

Signet, som kun jobber gjennom forhandlere, vil på denne måten være sikre på å levere et kvalitetsprodukt.

Magnetiske skilt er populære, ettersom det er så utrolig enkelt å legge til, flytte og ta vekk deler av skiltene.

– Vår bakgrunn er innen maling og sprøytelakkering. Det var slik vi kom i kontakt med skiltbransjen. Siden begynnelsen av 1990-tallet konstruerer vi våre egne støpeverktøy og får sprøytestøpt hos Sapa i Sverige og Hydro i Norge – begge to store foretak som garanterer en meget høy og stabil kvalitet.

Konseptet har vært fremgangsrikt og i dag har Signet tusentalls forhandlere i et stort antall land. Sist ut er Australia, som jo har betydelig kortere vei til kinesiske lavprisprodusenter, men likevel velger å ta sine produkter fra Signet i Sverige.

– Når vi er på messer i Dubai og forteller at vi er svensker og at alt er tilvirket i Skandinavia, så møtes vi med stor respekt, sier Elisabeth Hedlund, som driver selskapet sammen med datteren Mireille.

En annen datter har startet et datterselskap i San Diego. Det er ikke mange land i verden som ikke har forhandlere for Signet. Likevel er foretaket konstant på jakt etter flere og de peker på enkelheten i å eksportere over hele jordkloden.
– Vi bestiller alle våre profiler i lengder på 2,9 meter. Da kan de legges i en kasse og få plass på en tre meter lang lastepall. Det er en lengde som håndteres som standard av fraktselskapene, forteller Mireille Hedlund og forklarer dermed at de er spesielt store i Frankrike og Norge, selv om resten av Europa – inkludert Sverige – har en god del forhandlere.
– Men vi er alltid åpne for flere som vil selge våre produkter. Vi har jo intet direktesalg, så vi er helt avhengige av at skiltmakerne velger våre skiltsystemer i sin hverdag, avslutter Mireille Hedlund.

Les videre

Et verktøy til alle prosesser i skiltfirmaet

Det belgiske programvareselskapet Dataline Solutions har utviklet den modulære programvaren Multiline for å administrere alle funksjonene til et skiltfirma, eller et hvilket som helst annet grafisk firma.
Jef_Stoffels

Kan bli den største europeiske Fespa-messen noensinne

FESPA og European Sign Expo 2024 er bare dager unna, og messene forbereder seg på å vise frem sine nyeste produkter og løsninger innen skilting og visuell kommunikasjon.
European_Sign_Expo-800x532-1

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Etter rekordåret: Reklameinvesteringene når nye høyder

Det norske reklamemarkedet hadde en rekordsterk fremgang i 2021, til tross for dette økte den ytterligere i 2022. Det viser fersk årsstatistikk fra det uavhengige instituttet IRM.
Madeleine-Thor-webb

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324