Fartsfylt da Canon lanserte sin nye imagePRESS-serie

Helhjelm og kjøredress var obligatorisk da Canon lanserte sin nyeste imagePRESS-serie forrige uke. Nye fartsrekorder for digitaltrykk i Light Production-klassen ble akkompagnert av heftig gokart-kjøring og Pål Anders Ullevålseters egne beretninger fra motorsykkelsetet.

Full fart i tre disipliner
Når man først har fått leve seg inn i Pål Anders Ullevålseters opplevelser på motorsykkelsetet gjennom Afrikas ørken, deretter gjennomført mer enn 30 fartsfylte runder på gokartbanen hos Harald Huysman karting, og så får oppleve Canons nye flaggskip for digitaltrykk, er det helt greit å ta det med ro resten av kvelden. Slik hadde nok de fleste av de inviterte bransjefolkene det, etter Canons Norgeslansering av den nye imagePRESS C910-serien. ”Fartsfylt” er antagelig det eneste begrepet som kan være dekkende, men så handler det også om en digitaltrykkserie som løfter hastighet til et nytt nivå innenfor det vi gjerne kaller Light Production.

Svidd gummi og fullt pådrag da Canon lanserte imagePRESS-serien C910.

På to hjul gjennom ørkenen
Pål Anders Ullevålseter trakk linjene fra oppveksten i Nordmarka til erfaringene og resultatene som Enduro-kjører med 10 fullførte Rally Dakar og fire førsteplasser i Africa Race. Han høstet neppe misunnelse for sine beretninger om kravebeinsbrudd og 20-timersøkter på sykkelsetet i glovarme Sahara, men levnet ingen tvil om at det meste er mulig for den som er villig til å arbeide hardt nok. Skal vi som grafiske bransjefolk lære noe av Ullevålseters innholdsrike liv, må det være at utholdenhet belønnes til slutt, og at verdien av et godt serviceapparat aldri kan settes høyt nok.

Bannere opp til 130 cm
Tosidig trykk på bannere med lengde helt opp til 130 cm er kun én av mange muligheter som vil bli verdsatt høyt av bedriftene som investerer i imagePRESS C910-serien. Den erstatter den anerkjente C850-serien, og kan blant annet skilte med høyere hastighet, ytterligere forbedret trykkvalitet og 190 linjers raster. Forventningene er også store til Canons nyutviklede bro mellom egen teknologi og tredjeparts ferdiggjøringsløsninger.

Fartsfylt er dekkende for Canons lansering. Mange av bransjefolkene benyttet anledningen til å klå litt på Pål Anders Ullevålseters Enduro-sykkel.

Nye forretningsmuligheter
Produktsjef Bjørn Frantsen i Canon tror produksjon av bannere, eller brosjyrer falset fra ”lange” trykkark, kan være et av mange områder for nye inntektsmuligheter. Han understreket at Canon har en målsetting som går utover å levere ledende trykkteknologi og servicetjenester.

– Vi ønsker å være en partner for kundene våre, og bidra til at de finner nye og lønnsomme markedsområder, der papir kan være den beste og mest slagkraftige informasjonsbæreren. Bærebjelkene i den nye serien er hastighet, pålitelighet, produktivitet og bærekraft, og dette er teknologi som er tilgjengelig for norske kunder med en gang, sa han.

Veien fra Nordmarkas dype skoger til Rally Dakar har vært tøff for Norges ledende Enduro-kjører. Pål Anders Ullevålseter delte erfaringene sine med en lydhør forsamling.

imagePRESS C910 treffer det norske markedet godt, med nye funksjoner og nyutviklet bro mot tredjepartsløsninger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: