Skiller seg ut i beinhard konkurranse

PUBLISERT: 20 mai 2019
OPPDATERT: 20 mai
Nils-Arne Sletten, Agfa, viser kvalitet ved mote med 450 kvadratmeter per time i Tauro.

Agfa fortsetter å stikke seg ut i den stenharde konkurransen om kundene med de store volumene og den høyeste kravene til bildekvalitet. På Fespa vistes blant annet Tauro H3300 som produserer 450 salgbare kvadratmeter i timen. Den finnes i helautomatisk modus, noe som for eksempel egner seg for bølgepapp eller store kampanjer rundt i byen.

Det er fire punkter Agfa fremhever når jeg slår av en prat med Nils-Arne Sletten, som er ansvarshavende i Norden:

– Det første er produktiviteten. Med de lønnskostnadene vi har i Norden så er det avgjørende å kunne produsere maksimalt på kort tid.

– Det andre er kostnaden. Agfa holder på sitt høypigmenterte blekk, som er dyrt å fremstille men som gjør at man bare behøver ett eller et par pass for å få god dekning. Det gir også kundene en betydelig lavere kostnad per kvadratmeter. Dette kan vi dokumentere.

– Service er et kjerneprodukt hos oss. Vår nordiske sjef for hele Agfa var tidigere global servicesjef. Servicen er aldri langt borte – og den er kunnskapsrik.

Så holder Nils-Arne Sletten frem Agfas arbeidsflyt Asanti. Mange innen storformat velger å benytte de innebygde rippene som følger med de maskinene de kjøper. Det betyr gjerne ulike flyt og systemer for hver printer. Med Agfas Asanti, som kan benyttes uavhengig av hvilke printere man har, får brukeren ett arbeidsflyt.

– Det betyr at alle filer kommer inn i samme pipeline, der de automatisk granskes og det gjøres preflight. Er det feil eller mangler i filen sendes den tilbake til kunden, uten at noen i trykkeriet ennå har vært involvert.

– Alle printere kalibreres mot samma standard, slik at jobber fra forskjellige fabrikater skal kunne benyttes sammen i en kampanje. Det kan være flere år gamle printere fra Mimaki, Roland, Durst eller noen andre som kalibreres sammen.

– Det er ikke uvanlig at kunder bruker Agfas Asanti selv om de ikke har noen av Agfas printere, avslutter Nils-Arne Sletten.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324