
Agfa fortsetter å stikke seg ut i den stenharde konkurransen om kundene med de store volumene og den høyeste kravene til bildekvalitet. På Fespa vistes blant annet Tauro H3300 som produserer 450 salgbare kvadratmeter i timen. Den finnes i helautomatisk modus, noe som for eksempel egner seg for bølgepapp eller store kampanjer rundt i byen.
Det er fire punkter Agfa fremhever når jeg slår av en prat med Nils-Arne Sletten, som er ansvarshavende i Norden:
– Det første er produktiviteten. Med de lønnskostnadene vi har i Norden så er det avgjørende å kunne produsere maksimalt på kort tid.
– Det andre er kostnaden. Agfa holder på sitt høypigmenterte blekk, som er dyrt å fremstille men som gjør at man bare behøver ett eller et par pass for å få god dekning. Det gir også kundene en betydelig lavere kostnad per kvadratmeter. Dette kan vi dokumentere.
– Service er et kjerneprodukt hos oss. Vår nordiske sjef for hele Agfa var tidigere global servicesjef. Servicen er aldri langt borte – og den er kunnskapsrik.
Så holder Nils-Arne Sletten frem Agfas arbeidsflyt Asanti. Mange innen storformat velger å benytte de innebygde rippene som følger med de maskinene de kjøper. Det betyr gjerne ulike flyt og systemer for hver printer. Med Agfas Asanti, som kan benyttes uavhengig av hvilke printere man har, får brukeren ett arbeidsflyt.
– Det betyr at alle filer kommer inn i samme pipeline, der de automatisk granskes og det gjøres preflight. Er det feil eller mangler i filen sendes den tilbake til kunden, uten at noen i trykkeriet ennå har vært involvert.
– Alle printere kalibreres mot samma standard, slik at jobber fra forskjellige fabrikater skal kunne benyttes sammen i en kampanje. Det kan være flere år gamle printere fra Mimaki, Roland, Durst eller noen andre som kalibreres sammen.
– Det er ikke uvanlig at kunder bruker Agfas Asanti selv om de ikke har noen av Agfas printere, avslutter Nils-Arne Sletten.