Fornybar kartong kommer

Den fornybare kartongen fra Stora Enso heter Cupforma Natura Solo og kan for eksempel benyttes til pappkrus. Foto: Valtteri Kantanen

Stora Enso lanserer en fornybar kartong som fungerer såvel til pappkrus for varme og kalde drikker som til emballasje for iskrem.

Ifølge papirfabrikanten Stora Enso satser de aktivt på å utvikle holdbare løsninger for å hjelpe kaféer og fast food-kjeder. De mener videre at det også er etterspørsler etter holdbare alternativer hos konsumentene. Nå slipper de et nytt kartongmaterial, Cupforma Natura Solo som produseres uten det tradisjonelle plastbelegget. Videre kommer materialet med et bredt utvalg av belegg for ulike behov.

Hannu Kasurinen, SVP sjef for Liquid Packaging and Carton Board på forretningsområdet Consumer Board division. sier at Cupforma Natura Solo er ytterligere et ledd i Stora Ensos arbeid for å minske plastbruken.

Ebba Mannheimer, sjef for Business New Barrier Solutions i samme forretningsområde:

– Vi har testet Cupforma Natura Solo sammen med våre kunder i Europa og har konstatert at den fungerer på en måte som ligner krus med tradisjonell polyetenbelegg, så ingen ny konverteringsteknologi trengs. Dessuten kan dette innovative materialet øke gjenvinningsverdien for brukte krus ettersom belegget brytes ned i en resirkuleringsprosess og alle fibrene kan gjenbrukes. Vi er stolte over å kunne begynne å tilby våre kunder Cupforma Natura Solo for å fremme fornybare og sirkulære løsninger og styrke næringsmiddelemballasjens verdi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: