Kan man øke inntjeningen med inkjet?

PUBLISERT: 13 juni 2019
OPPDATERT: 13 juni
Fra Elanders virksomhet i Tyskland

En gang kunne trykkeriene avgjøre en oppgaves rentabilitet ut i fra ordrens opplag. Jo større – jo bedre. Nå er opplagene små og leveringstiden skal være kort. Derfor har det blitt nødvendig å automatisere og effektivisere for å få de mange mindre opplagene til å gå med profitt gjennem produksjonen.

I Waiblingen i Tyskland har den svenske Elandersgruppen samlet deres Print & Packaging-avdeling. Virksomheten har i mange år vært preget av digital produksjon, men nå kjører de med virkelig høyhastighetsproduksjon med hele åtte HP Indigo digitale trykkpresser og tre HP Inkjet-rull-løsninger samt diverse nødvendig utstyr til ferdiggjøring og bokbinding.

I virksomheten, som har hovedfokus på bøker med klebebind, behandler de mer enn 1.000 ordre daglig. Mesteparten av ordrene produseres med inkjet-utstyr.

Suksessen ligger før og etter print

Peter Sommer

Ifølge Peter Sommer, som er president for Print & Packaging i Elanders, er suksess basert på to faktorer. Først og fremst på forståelse av kundenes individuelle problemer og konvertering av problemene til løsninger ved hjelp av virksomhetens muligheter.

– Det handler ikke lengre kun om å printe en katalog. Det er det mange som kan. Det handler om hele prosess-kjeden, herunder logistikk. Faktisk leverer vi betjeningsveiledninger til biler direkte til produksjonslinjen. Og vi leverer dem når de er nødvendige, forteller Peter Sommer.

Imidlertid har de prosesser som implementeres før og etter print, i dag sammen med salget også en spesielt avgjørende innflytelse på en virksomhets rentabilitet. Det er her pengene tjenes eller tapes. Mer enn noensinne avgjør automasjon og standardisering hvor effektiv hele produksjonsprosessen er, uansett om trykkeriene kommer fra åpne onlinebutikker, lukkede B2B-portaler eller salgsrepresentanter.

– Inkjetmaskinene fortærer papir, sier Peter Sommer med et stort smil. – Vi fôrer dem med ordre som har en høy grad av ensartethet. Hvis du blir rammet sammen med størrelsen og substratet har du allerede tapt.

Inkjet tetter et hull
Elanders begynte å bruke rull-inkjet i 2015. Ut over kvaliteten var systemets effektivitet en avgjørende faktor for investering. For Peter Sommer er inkjet-løsninger den ideelle måten å tette hullet mellom mindre og store opplag. Små opplag med høy kvalitet kjøres på Indigo. Store opplag som normalt ville ha blott offsettrykt er ofte kun kostnadseffektive fra 10.000 enheter og oppover. Imidlertid ligger en stor del av ordrene mellem de små og opp til 10.000.

– Ved hjelp av inkjet kan vi dekke alt hva som er for smått i opplag til offsettrykk og for dyrt til Indigo, forteller Peter Sommer.

Og det er også gode økonomiske fordeler for kundene, opplyser Peter Sommer i en pressemeddelelse. Helt opp til 45 prosent kan det spares ved inkjetproduksjon sammenlignet med offset, ved f.eks. en produktkatalog på 650 sider i et opplag på 500.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324