Kan man øke inntjeningen med inkjet?

Fra Elanders virksomhet i Tyskland

En gang kunne trykkeriene avgjøre en oppgaves rentabilitet ut i fra ordrens opplag. Jo større – jo bedre. Nå er opplagene små og leveringstiden skal være kort. Derfor har det blitt nødvendig å automatisere og effektivisere for å få de mange mindre opplagene til å gå med profitt gjennem produksjonen.

I Waiblingen i Tyskland har den svenske Elandersgruppen samlet deres Print & Packaging-avdeling. Virksomheten har i mange år vært preget av digital produksjon, men nå kjører de med virkelig høyhastighetsproduksjon med hele åtte HP Indigo digitale trykkpresser og tre HP Inkjet-rull-løsninger samt diverse nødvendig utstyr til ferdiggjøring og bokbinding.

I virksomheten, som har hovedfokus på bøker med klebebind, behandler de mer enn 1.000 ordre daglig. Mesteparten av ordrene produseres med inkjet-utstyr.

Suksessen ligger før og etter print

Peter Sommer

Ifølge Peter Sommer, som er president for Print & Packaging i Elanders, er suksess basert på to faktorer. Først og fremst på forståelse av kundenes individuelle problemer og konvertering av problemene til løsninger ved hjelp av virksomhetens muligheter.

– Det handler ikke lengre kun om å printe en katalog. Det er det mange som kan. Det handler om hele prosess-kjeden, herunder logistikk. Faktisk leverer vi betjeningsveiledninger til biler direkte til produksjonslinjen. Og vi leverer dem når de er nødvendige, forteller Peter Sommer.

Imidlertid har de prosesser som implementeres før og etter print, i dag sammen med salget også en spesielt avgjørende innflytelse på en virksomhets rentabilitet. Det er her pengene tjenes eller tapes. Mer enn noensinne avgjør automasjon og standardisering hvor effektiv hele produksjonsprosessen er, uansett om trykkeriene kommer fra åpne onlinebutikker, lukkede B2B-portaler eller salgsrepresentanter.

– Inkjetmaskinene fortærer papir, sier Peter Sommer med et stort smil. – Vi fôrer dem med ordre som har en høy grad av ensartethet. Hvis du blir rammet sammen med størrelsen og substratet har du allerede tapt.

Inkjet tetter et hull
Elanders begynte å bruke rull-inkjet i 2015. Ut over kvaliteten var systemets effektivitet en avgjørende faktor for investering. For Peter Sommer er inkjet-løsninger den ideelle måten å tette hullet mellom mindre og store opplag. Små opplag med høy kvalitet kjøres på Indigo. Store opplag som normalt ville ha blott offsettrykt er ofte kun kostnadseffektive fra 10.000 enheter og oppover. Imidlertid ligger en stor del av ordrene mellem de små og opp til 10.000.

– Ved hjelp av inkjet kan vi dekke alt hva som er for smått i opplag til offsettrykk og for dyrt til Indigo, forteller Peter Sommer.

Og det er også gode økonomiske fordeler for kundene, opplyser Peter Sommer i en pressemeddelelse. Helt opp til 45 prosent kan det spares ved inkjetproduksjon sammenlignet med offset, ved f.eks. en produktkatalog på 650 sider i et opplag på 500.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nytt blad ute

Sign & Print nummer 226 er ute, med Canons Anton Strand som…

Karibu setter nye standarder for rull-til-rull print

Stiefel Digitalprint GmbH i Lenting nær München ble nylig den første kunden som begynte å produsere på en Karibu rull-til-rull printer. Både administrerende direktør og operatør er begeistret for kvaliteten som Karibu leverer på alt materialet: –Det beste jeg noensinne har sett i rull-til-rull-print.

Publisert av: 

web-to-print: Intervju med Fabian Frenzel

Forklaringen på hvorfor WtP er et vellykket konsept, er ikke fordi online trykkerier bruker flest mulig og størst mulige trykkpresser. Disse er lett tilgjengelige i alle deler av verdenen. Den virkelige verdien av WtP er basert på en enkel idé – nemlig en brukervennlig online plattform, som pålitelig oppfyller kundenes krav.

Publisert av: 

Kvesser i alle emballasjesegmenter

Antalis kom inn på Empack-messen og viste den bredden de har i emballasjeløsninger.
– Alt fra standardløsninger, spesielle løsninger til det faktum at du kan gå fra enkle produkter til en helhet med maskiner for automatisk emballasje. Det er det vi prøver å symbolisere her, sier Fredrik Carlsson.

Publisert av: