Rapport: Digitalt kommer til å dominere reklameinnkjøp

PUBLISERT: 24 juni 2019
OPPDATERT: 21 mars
Digital annonsering vil dominere både 2019 og 2020 ifølge mediebyrånettverket GroupM.

Mediebyrånettverket GroupM har nylig sluppet sin globale media investeringsrapport. Det viser at digital reklame vil ta den største delen av annonseringsinvesteringene i perioden 2019-2020.

Landene som anses som pådrivere i bransjens ekspansjon er USA, Kina, Brasil, India og Storbritannia. Markedet forventes å ha en reklamevekst på 3,4 prosent. Dette er imidlertid en nedgang fra nettverkets opprinnelige prognose på 4,6 prosent.

I rapporten «This Year, Next Year» skriver mediabyrånettverket GroupM at digital reklame tar størstedelen av verdens reklameutgifter for 2019 og 2020. De forutsier imidlertid at når kategorien digital reklame modnes, vil den utjevnes med de andre reklamekategoriene. Siden 2014 har kategorien økt med så mye som 25 prosent.

Nok en gang minker kategorien for annonsering i papirmagasiner. Prognosen for 2019 forventes å falle med 9,3 prosent og 5,8 prosent i 2020. Avisene har falt betydelig siden for 20 år siden, da de utgjorde 34 prosent av det globale annonsemarkedet. I dag er de nede i seks prosent.

En annen kategori som er nevnt i rapporten er tv, som forventes å utgjøre 30 prosent av annonseringen i 2020.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade