
Mediebyrånettverket GroupM har nylig sluppet sin globale media investeringsrapport. Det viser at digital reklame vil ta den største delen av annonseringsinvesteringene i perioden 2019-2020.
Landene som anses som pådrivere i bransjens ekspansjon er USA, Kina, Brasil, India og Storbritannia. Markedet forventes å ha en reklamevekst på 3,4 prosent. Dette er imidlertid en nedgang fra nettverkets opprinnelige prognose på 4,6 prosent.
I rapporten «This Year, Next Year» skriver mediabyrånettverket GroupM at digital reklame tar størstedelen av verdens reklameutgifter for 2019 og 2020. De forutsier imidlertid at når kategorien digital reklame modnes, vil den utjevnes med de andre reklamekategoriene. Siden 2014 har kategorien økt med så mye som 25 prosent.
Nok en gang minker kategorien for annonsering i papirmagasiner. Prognosen for 2019 forventes å falle med 9,3 prosent og 5,8 prosent i 2020. Avisene har falt betydelig siden for 20 år siden, da de utgjorde 34 prosent av det globale annonsemarkedet. I dag er de nede i seks prosent.
En annen kategori som er nevnt i rapporten er tv, som forventes å utgjøre 30 prosent av annonseringen i 2020.