Trykkmesse ladet med inspirasjon

PUBLISERT: 12 august 2019
OPPDATERT: 12 august

Årets utgave av Sign, Print & Pack-messen i Danmark byr på inspirerende foredrag for den grafiske industrien. Eksperter snakker om alt fra roboter i produksjonen til prissetting og kvalitet.

Kåre Bjørn.

Nedenfor presenteres et tilfeldig utvalg av de foredragsholderne som kommer til å være på messen. Hele programmet og mer informasjon om seminarene finner du her. Alle foredrag og minikurs er kostnadsfrie og ingen registrering til messen er nødvendig.

Ulike digitale verktøy
Messens seminarprogram starter på onsdagen med Kåre Bjørn, sjefskonsulent på Intellia, som sammen med medarbeidere kommer til å holde til på den kreativa scenen. Det bys på en rekke interessante samtalepunkter – alt fra trykkproduksjon fra onlinetjenester til samspillet mellom digital og trykt markedsføring. I løpet av dagen går de dessuten gjennom en rekke ulike digitale verktøy fra Adobe for de besøkende som vil oppdatere sine kunnskaper.

Kreativt arbeid med bilder
Den kreativa scenen ledes på torsdagen av Benny Thaibert fra Bitspot.dk. Han gir sine tips og tricks for å jobbe kreativt med bilder i InDesign.

Metin Barut.

Hvordan kan digital skilting benyttes for å forbedre service, synlighet og skape konsumentvennlige løsninger? Metin Barut er markedsføringskonsulent som har spesialisert seg på forbrukeradferd med flere år innen markedsføring i ryggsekken. Han er dessuten grunder av Nordic Media og mentor for foretaksfolk gjennom Business Kolding. I hans forelesning tar han opp detaljhandelen som et eksempel der digital skilting kan benyttes samt hvordan man kan påvirke kundenes kjøpemønster.

Roboter i grafisk produksjon

Kenneth Jochumsen.

Roboter kan bidra till økt konkurransekraft og høyne produksjonskvaliteten – men hvordan? Kenneth Jochumsen arbeider som Business Development Manager hos Omron. På hans forelesning kan de besøkende fordype sin kunnskap om hvordan roboter kan anvendes innen grafisk produksjon. Forelesningen går av stabelen klokken 14:00 den 18. september på Business-scenen.

Lis Lykke avholder en paneldebatt på onsdagen, klokken 16:00 på Business-scenen.

I en paneldebatt diskuteres det hvor billig man kan selge og samtidig garantere kvalitet. Debatten ledes av Lis Lykke som i 15 år har rapportert nyheter innen den grafiske verden. Tidligere via AGI Publishing House og i dag for Print og Medier. Noen av de spørsmålene Lis kommer til å stille er: Finnes det noe som pris og kvalitet matcher? Og bør vi som bransje bli bedre på å selge idé og tjene på vårt produkt, snarere enn å bare konkurrere på pris?

Lis Lykke

Magasinet vender tilbake

Jacob Ejs.

Som ingen har kunnet unngått å merke seg har den grafiske bransjen vært preget av nedskjæringer og nedlagte blader og magasiner de siste ti årene. Men nå er tiden inne for magasinets tilbakekomst, mener Jacob Ejs fra Mediegruppen. I hans forelesning tar han uttalelsen videre for å snakke om magasinets rolle og dettes samspill med andre formater i dag. Jacob foreleser torsdag kl 14:00 på Business-scenen.

Guðmundur Rúnar Kristjánsson.

UX Design
Guðmundur Rúnar Kristjánsson har over 20 års erfaring innen design. Han har arbeidet med reklame, fotografi, digital design, apputvikling med mer. På messen gir han besøkerne et innblikk i det mest grunnleggende om UX – Experience design. Dette er viktig for den grafiske bransjen på mange vis da det har å gjøre med kundens opplevelse online, hvilket i sin tur speiler den virksomheten man bedriver. Guðmundur foredrar klokken 13:00 på onsdag, Business-scenen.

For å gå på messen påmelder du deg gratis her.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Summa automatiserer arbeidsflyten for inline skjæring

Summa viste blant annet inline-løsninger med matere til sine digitale skjærebord og tekstillaserkuttere under Fespa.
bob-summa

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324