Store ambisjoner hos Hamar Media

PUBLISERT: 23 august 2019
OPPDATERT: 23 august

Innlandets største kommunikasjonsbedrift har ingen planer om å gi slipp på lederposisjonen. Tidligere i år ryddet Hamar Media en hel produksjonshall til nye storformatløsninger, nå går det så det suser.

Effektiv skiltproduksjon
Åttefargeren jobber taktfast i nabohallen, der offsettrykkeren klargjør trykkplatene til neste jobb. Berit Pollen Johansen og Johan Tømte klargjør også aluminiumsplater, men disse platene skal påføres trykk i bedriftens nye Océ Arizona 2280 XT flatbedprinter, og sørge for god og varig produktmerking hos Moelven Wood as. Seks metallplater, hver med 18 skilt, er trykt på et par minutter, og så snart flatbedprinteren er ferdig flyttes platene over til skjærebordet. Sekunder etter er skjæremerkene avlest av kameraet i taket, slik at skjæreroboten får millimeternøyaktige instrukser og kan starte opp umiddelbart. Produksjonssjef Einar Simensen legger ikke skjul på at han er imponert over effektiviteten i den nye storformathallen, den føyer seg inn i den gjennomtenkte internlogistikken de etablerte da Hamar Media skreddersydde produksjonslokalene og flyttet hit i 2010.

– Vi er opptatt av helhetlige løsninger, og det var avgjørende for teknologivalget vårt at Canon kunne levere hele løsningen, med flatbedprinter og skjærebord, inkludert kameraet i taket og andre tilhørende løsninger. I tillegg har Canon et lokalt serviceapparat i regionen her, det gir oss en ekstra trygghet for å kunne oppfylle høye leveringskrav fra kundene, konstaterer produksjonssjefen.

Full produksjon på Arizona plotter og Zund skjærebord, en integrert løsning levert av Canon. Berit Pollen Johansen og Johan Tømte konstaterer at både kvalitet og effektivitet er som forventet.

Høye mål for innlandet
Papir- og nettavisene fra Hamar Media favner befolkningen fra Trysil til Lillestrøm, inkludert Toten og mye av Mjøsregionen. Rundt 180 personer har arbeidsplassen sin i selskapet, et moderne kommunikasjonskonsern som innehar en viktig rolle i innlandsregionen. Derfor er det ikke overraskende at målsettingene er høye også når det gjelder grafiske leveranser på nye materialer.

– Mange av regionens industri- og primærnæringer benytter tjenestene våre. Vi ønsker å være et komplett print- og mediesenter for kundene, der designerne våre kan hjelpe til med å sette nye ideer ut i livet og kunderådgiverne kan bidra med gode råd for bruk av nye produkter og nye materialer. Moelven er et godt eksempel, der vi nå produserer metallskilt med robusthet og kvalitet på et enda høyere nivå enn tidligere, forteller Einar Simensen.

Vi er opptatt av helhetlige løsninger, og det var avgjørende for teknologivalget vårt at Canon kunne levere hele løsningen, med flatbedprinter og skjærebord, inkludert kameraet i taket og andre tilhørende løsninger, oppsummerer produksjonssjef Einar Simensen.

Åpner for nye oppdragstyper
– Flatbedprinteren og skjærebordet åpner for mange nye oppdragstyper, samtidig som vi har flyttet flere oppdrag inn i eget hus. Canon gir oss mye god inspirasjon til forretningsutvikling, så vi er veldig godt fornøyd med leverandørvalget. Det skjer mye positivt og spennende i innlandsregionen, og vi har ambisjoner om å fortsette å være regionens ledende kommunikasjonsselskap, avslutter Einar Simensen, produksjonssjef hos Hamar Media.

Effektiv print og automatisk utskjæring gir produktmerking med høy kvalitet og varighet for Moelven Wood og andre kunder av Hamar Media.

Om Hamar Media AS
Grafisk produksjon: produksjonssenter på Furnes, med 20 medarbeidere. Designavdeling, produksjon i offset og digitaltrykk, egen ferdiggjøringsavdeling.

Aktuell med: Utvidet storformatavdelingen i 2019 med Canon Océ Arizona 2280XT flatbedprinter og Zund automatisk skjærebord.

Hamar Media AS ble etablert i 1998, og er en ledende aktør innen kommunikasjon i Innlandet, med mer enn 180 ansatte og medarbeidere i ti datterselskaper og fire avdelinger. Kompetanseområdene er digital utvikling, innholdsproduksjon, trykk, profilering og annonsering. Konsernet har en årlig omsetning på rundt 220 mill. kroner, og en sterk forankring i regionen med lokalt eierskap og lokal forretningsutvikling.

Siste nytt

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

Les videre

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097
Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Strukturprint med unik teknologi

Med den såkalte Dimense-teknologien er det mulig å printe tapeter og annet interiør med effektfulle mønstre og strukturer. På Fespa viste Roland den nyeste rullprinteren med denne teknologien.
Dimense 1
Strukturprint med unik teknologi

Fujifilm: "Det er veldig sjeldent at en ny blekkteknologi lanseres"

Fujifilm har utviklet en helt ny blekkteknologi. Aquafuze kombinerer UV LED og vannbasert utskrift. Teknologien debuterer i den nye storformatskriveren Acuity Triton, utviklet i samarbeid med Mutoh.
fujifilm0061
Fujifilm: «Det er veldig sjeldent at en ny blekkteknologi lanseres»

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David
Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare