Store ambisjoner hos Hamar Media

PUBLISERT: 23 august 2019
OPPDATERT: 23 august

Innlandets største kommunikasjonsbedrift har ingen planer om å gi slipp på lederposisjonen. Tidligere i år ryddet Hamar Media en hel produksjonshall til nye storformatløsninger, nå går det så det suser.

Effektiv skiltproduksjon
Åttefargeren jobber taktfast i nabohallen, der offsettrykkeren klargjør trykkplatene til neste jobb. Berit Pollen Johansen og Johan Tømte klargjør også aluminiumsplater, men disse platene skal påføres trykk i bedriftens nye Océ Arizona 2280 XT flatbedprinter, og sørge for god og varig produktmerking hos Moelven Wood as. Seks metallplater, hver med 18 skilt, er trykt på et par minutter, og så snart flatbedprinteren er ferdig flyttes platene over til skjærebordet. Sekunder etter er skjæremerkene avlest av kameraet i taket, slik at skjæreroboten får millimeternøyaktige instrukser og kan starte opp umiddelbart. Produksjonssjef Einar Simensen legger ikke skjul på at han er imponert over effektiviteten i den nye storformathallen, den føyer seg inn i den gjennomtenkte internlogistikken de etablerte da Hamar Media skreddersydde produksjonslokalene og flyttet hit i 2010.

– Vi er opptatt av helhetlige løsninger, og det var avgjørende for teknologivalget vårt at Canon kunne levere hele løsningen, med flatbedprinter og skjærebord, inkludert kameraet i taket og andre tilhørende løsninger. I tillegg har Canon et lokalt serviceapparat i regionen her, det gir oss en ekstra trygghet for å kunne oppfylle høye leveringskrav fra kundene, konstaterer produksjonssjefen.

Full produksjon på Arizona plotter og Zund skjærebord, en integrert løsning levert av Canon. Berit Pollen Johansen og Johan Tømte konstaterer at både kvalitet og effektivitet er som forventet.

Høye mål for innlandet
Papir- og nettavisene fra Hamar Media favner befolkningen fra Trysil til Lillestrøm, inkludert Toten og mye av Mjøsregionen. Rundt 180 personer har arbeidsplassen sin i selskapet, et moderne kommunikasjonskonsern som innehar en viktig rolle i innlandsregionen. Derfor er det ikke overraskende at målsettingene er høye også når det gjelder grafiske leveranser på nye materialer.

– Mange av regionens industri- og primærnæringer benytter tjenestene våre. Vi ønsker å være et komplett print- og mediesenter for kundene, der designerne våre kan hjelpe til med å sette nye ideer ut i livet og kunderådgiverne kan bidra med gode råd for bruk av nye produkter og nye materialer. Moelven er et godt eksempel, der vi nå produserer metallskilt med robusthet og kvalitet på et enda høyere nivå enn tidligere, forteller Einar Simensen.

Vi er opptatt av helhetlige løsninger, og det var avgjørende for teknologivalget vårt at Canon kunne levere hele løsningen, med flatbedprinter og skjærebord, inkludert kameraet i taket og andre tilhørende løsninger, oppsummerer produksjonssjef Einar Simensen.

Åpner for nye oppdragstyper
– Flatbedprinteren og skjærebordet åpner for mange nye oppdragstyper, samtidig som vi har flyttet flere oppdrag inn i eget hus. Canon gir oss mye god inspirasjon til forretningsutvikling, så vi er veldig godt fornøyd med leverandørvalget. Det skjer mye positivt og spennende i innlandsregionen, og vi har ambisjoner om å fortsette å være regionens ledende kommunikasjonsselskap, avslutter Einar Simensen, produksjonssjef hos Hamar Media.

Effektiv print og automatisk utskjæring gir produktmerking med høy kvalitet og varighet for Moelven Wood og andre kunder av Hamar Media.

Om Hamar Media AS
Grafisk produksjon: produksjonssenter på Furnes, med 20 medarbeidere. Designavdeling, produksjon i offset og digitaltrykk, egen ferdiggjøringsavdeling.

Aktuell med: Utvidet storformatavdelingen i 2019 med Canon Océ Arizona 2280XT flatbedprinter og Zund automatisk skjærebord.

Hamar Media AS ble etablert i 1998, og er en ledende aktør innen kommunikasjon i Innlandet, med mer enn 180 ansatte og medarbeidere i ti datterselskaper og fire avdelinger. Kompetanseområdene er digital utvikling, innholdsproduksjon, trykk, profilering og annonsering. Konsernet har en årlig omsetning på rundt 220 mill. kroner, og en sterk forankring i regionen med lokalt eierskap og lokal forretningsutvikling.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz