Store ambisjoner hos Hamar Media

Innlandets største kommunikasjonsbedrift har ingen planer om å gi slipp på lederposisjonen. Tidligere i år ryddet Hamar Media en hel produksjonshall til nye storformatløsninger, nå går det så det suser.

Effektiv skiltproduksjon
Åttefargeren jobber taktfast i nabohallen, der offsettrykkeren klargjør trykkplatene til neste jobb. Berit Pollen Johansen og Johan Tømte klargjør også aluminiumsplater, men disse platene skal påføres trykk i bedriftens nye Océ Arizona 2280 XT flatbedprinter, og sørge for god og varig produktmerking hos Moelven Wood as. Seks metallplater, hver med 18 skilt, er trykt på et par minutter, og så snart flatbedprinteren er ferdig flyttes platene over til skjærebordet. Sekunder etter er skjæremerkene avlest av kameraet i taket, slik at skjæreroboten får millimeternøyaktige instrukser og kan starte opp umiddelbart. Produksjonssjef Einar Simensen legger ikke skjul på at han er imponert over effektiviteten i den nye storformathallen, den føyer seg inn i den gjennomtenkte internlogistikken de etablerte da Hamar Media skreddersydde produksjonslokalene og flyttet hit i 2010.

– Vi er opptatt av helhetlige løsninger, og det var avgjørende for teknologivalget vårt at Canon kunne levere hele løsningen, med flatbedprinter og skjærebord, inkludert kameraet i taket og andre tilhørende løsninger. I tillegg har Canon et lokalt serviceapparat i regionen her, det gir oss en ekstra trygghet for å kunne oppfylle høye leveringskrav fra kundene, konstaterer produksjonssjefen.

Full produksjon på Arizona plotter og Zund skjærebord, en integrert løsning levert av Canon. Berit Pollen Johansen og Johan Tømte konstaterer at både kvalitet og effektivitet er som forventet.

Høye mål for innlandet
Papir- og nettavisene fra Hamar Media favner befolkningen fra Trysil til Lillestrøm, inkludert Toten og mye av Mjøsregionen. Rundt 180 personer har arbeidsplassen sin i selskapet, et moderne kommunikasjonskonsern som innehar en viktig rolle i innlandsregionen. Derfor er det ikke overraskende at målsettingene er høye også når det gjelder grafiske leveranser på nye materialer.

– Mange av regionens industri- og primærnæringer benytter tjenestene våre. Vi ønsker å være et komplett print- og mediesenter for kundene, der designerne våre kan hjelpe til med å sette nye ideer ut i livet og kunderådgiverne kan bidra med gode råd for bruk av nye produkter og nye materialer. Moelven er et godt eksempel, der vi nå produserer metallskilt med robusthet og kvalitet på et enda høyere nivå enn tidligere, forteller Einar Simensen.

Vi er opptatt av helhetlige løsninger, og det var avgjørende for teknologivalget vårt at Canon kunne levere hele løsningen, med flatbedprinter og skjærebord, inkludert kameraet i taket og andre tilhørende løsninger, oppsummerer produksjonssjef Einar Simensen.

Åpner for nye oppdragstyper
– Flatbedprinteren og skjærebordet åpner for mange nye oppdragstyper, samtidig som vi har flyttet flere oppdrag inn i eget hus. Canon gir oss mye god inspirasjon til forretningsutvikling, så vi er veldig godt fornøyd med leverandørvalget. Det skjer mye positivt og spennende i innlandsregionen, og vi har ambisjoner om å fortsette å være regionens ledende kommunikasjonsselskap, avslutter Einar Simensen, produksjonssjef hos Hamar Media.

Effektiv print og automatisk utskjæring gir produktmerking med høy kvalitet og varighet for Moelven Wood og andre kunder av Hamar Media.


Om Hamar Media AS
Grafisk produksjon: produksjonssenter på Furnes, med 20 medarbeidere. Designavdeling, produksjon i offset og digitaltrykk, egen ferdiggjøringsavdeling.

Aktuell med: Utvidet storformatavdelingen i 2019 med Canon Océ Arizona 2280XT flatbedprinter og Zund automatisk skjærebord.

Hamar Media AS ble etablert i 1998, og er en ledende aktør innen kommunikasjon i Innlandet, med mer enn 180 ansatte og medarbeidere i ti datterselskaper og fire avdelinger. Kompetanseområdene er digital utvikling, innholdsproduksjon, trykk, profilering og annonsering. Konsernet har en årlig omsetning på rundt 220 mill. kroner, og en sterk forankring i regionen med lokalt eierskap og lokal forretningsutvikling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Satser på sola

Thure Trykk la nylig ut dette bildet på sin facebook-side. Det viser…

Future Book Forum 2019

Ledende forlag, bokprodusenter og distributører samles neste uke på Canon Europas årlige Future Book Forum, i München i Tyskland fra 20. til 21. november 2019. Temaet for årets arrangement er «vekst gjennom fellesskap», og ser på hvordan forlag og trykkerier kan finne nye vekstmuligheter ved å etablere og pleie fellesskap av lesere.

Publisert av: 

Nytt produksjonsbyrå i Oslo

Etter å ha jobbet flere år som frittstående leverandører av ferdiggjøringstjenester for designbyråer og produsenter i Oslo-området har Henning Arnesen og Klaus Dalseth nå fått med seg Kenneth Skulstad og stiftet C4 produksjon. De er et rendyrket byrå for grafisk produksjon og ferdiggjøring og satser på prepress-tjenester spesielt rettet mot emballasje til dagligvare og retail.

Publisert av: 

To nye storformatprintere fra Canon

Canon lanserte 1. november en ny imagePROGRAF TA-serie med to skrivere – en 24-tommers bordmodell og en 36-tommers gulvmodell. To prisgunstige modeller med et allsidig, brukervennlig system. Serien er myntet på næringsliv og offentlig sektor, og gjør det mulig å skrive ut mindre antall storformatutskrifter i A1 eller A0 når du trenger det.

Publisert av: 

Suksess med små opplag i nisjemarked

Agape er et nisjeforlag (kristenlitteratur) som har tatt i bruk digitaltrykk for å kunne produsere mer selv. I tillegg ser de for seg å tilby printing av visittkort, bannere og reklametrykksaker til næringslivet, diktsamlinger og andre bøker for bokklubbmedlemmene, og grafiske oppdrag for menigheter og kirker. Etter hvert som små opplag blir trenden, vil nok flere bedrifter se seg tjent med å lage hustrykkerier. Denne utviklingen er noe trykkeriene nå må forholde seg til.

Publisert av: