Epson satser stort på den nye mote- og kunstfestivalen Fushion i Oslo

PUBLISERT: 26 august 2019
OPPDATERT: 26 august

Epson har mer enn en finger med i spillet når FUSHION-festivalen går av stabelen i Oslo denne uken. Bildene til diverse fotokunstutstillinger er skrevet ut på Epson-printere av Lundeby Foto, men viktigst er sublimeringssatsingen i form av to hovedaktiviteter: Presentasjon av vinnerne i Epson Award og en paneldebatt om å gjøre tekstilindustrien mer miljøvennlig. 

I 2018 samarbeidet Epson med Edda Gimnes og Kit Wan. De to norske designstjerneskuddene viste kommende kleskolleksjoner basert på digital tekstilutskrift ved Collective Oslo Fashion and Art Festival. I år har Oslo Runway og Collective Oslo Fashion Art Festival slått seg sammen til FUSHION, en mote- og kunstfestival som går av stabelen 28. til 30. august. Her skal Epson strekke ut en hånd til designere over hele Europa.

– Digital tekstilutskrift og fargesublimering har åpnet en rekke muligheter for motedesignere som ønsker å utfordre grensene om hva som er mulig med print. Epson er stolt av å jobbe med unge designere som har en visjon og et brennende ønske om å utforske teknologien for å utvikle mer bærekraftige kolleksjoner, sier Heather Kendle, Market Development Manager, Epson Europe.

Epson Award går av stabelen onsdag 28. august kl. 2100 – Youngs, Adresse: Youngstorget 3.
Under åpningsfesten av festivalen vil konkurransen The Epson Awards finne sted, som arrangeres for andre gang. Gjennom prisutdelingen ønsker Epson i samarbeid med FUSHION å fremme designspirer og sette dem på det internasjonale motekartet. Dette skjer gjennom en konkurranse der to designere (en norsk og en internasjonal) vil få muligheten til å vinne tekstiler og digitalt tekstiltrykk til deres to neste kolleksjoner.

Fra Richard Quinns visning under London Fashion Week i februar 2018. Foto: Tim Whitby/BFC/Getty Images.

Dette er en videreutvikling av samarbeidet mellom Collective- festivalen og Epson hvor designerne Edda Gimnes og Kit Wan i fjor fikk sponset stoff og trykk med sublimeringsteknologi for to sesonger. I år har festivalen sammensatt en internasjonal jury med representanter fra blant annet anerkjente V Magazine, som har gått gjennom de innsendte bidragene.

Epson Talk – onsdag 28. august kl. 1520 – Youngs, Adresse: Youngstorget 3.
Tidligere på dagen foregår det en paneldebatt om hvordan tekstilindustrien kan bli mer grønn ved hjelp av teknologi. Her skal Heather Kendle i Epson Europe delta for å snakke om Epsons sublimeringsteknologi og hvordan den kan bidra til mer miljøvennlig klesproduksjon.

Kort om Epsons fargesublimeringsteknologi:
Fargesublimering innebærer at blekkutskrifter på et spesialpapir kan overføres på klestekstiler, gardiner, putetrekk, gaveartikler og mye mer via en varme- og trykkprosess. Sammenlignet med tradisjonelle produksjonsmetoder på tekstiler er teknologien mer miljøvennlig fordi den reduserer vann- og strømforbruk betydelig. Den gir også sterkere farger og tydeligere detaljer.

I tillegg må klesdesignere i dag typisk sende datafiler til tekstilprodusenter i andre verdenshjørner og få stoffet i retur, noe som tar tid og er lite miljøvennlig på grunn av CO2-utslipp i forbindelse med fly- eller skipsfrakt. Man må ofte også bestille i store kvanta. Ved å ha tilgang på sublimeringsskrivere lokalt kan klesdesignere teste i små kvanta, i tillegg til å produsere hele kolleksjoner raskere og ikke minst grønnere.

Analysemiljøer anslår at sublimering kommer til å øke betydelig i årene fremover og Epson satser derfor sterkt på dette. Selskapet ligger langt fremme på sublimeringsteknologi og mener den er fremtiden innen områder som design på klær, møbeltrekk og gaveartikler. Selskapet har samarbeidet med internasjonale klesdesignere og utdanningsinstitusjoner i mange år. En av dem er Richard Quinn, den verdenskjente designeren som i fjor mottok Queen Elizabeth II Award for britisk design i forbindelse med en kleskolleksjon med mønstre og farger trykket på Epsons sublimeringsskrivere. Epson Norge har sterk tro på sublimering og er overbevist om at dette representerer store muligheter for printbransjen i form av et utvidet tjenestespekter og flere kundegrupper.

Les videre

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Alt for messen på en stand

Messeprodukter het tidligere Smarttelt og skiftet navn etter å ha utvidet sortimentet med produkter for messestand. På Sign, Print & Promotion viser de litt av hva de kan tilby.
Messeprod 3

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2