Slik står det til på bokmarkedet

PUBLISERT: 10 september 2019
OPPDATERT: 10 september

Da e-bøker gjorde sitt inntog var det mange som inntok en skeptisk holdning til den fysiske boken og så den som en saga blott innen en snarlig fremtid. Og ja visst, det er et faktum at trykte bøker har mistet markedsandeler i enkelte segmenter. Men det finnes også tegn på lysglimt for papirboken, viser tall som er satt sammen i Müller Martinis blad Panorama. Likevel er fremtiden fortsatt uviss, etter som flere medier har kommet til, nå lar vi teksten i en roman flyte også på nettbrett og i smarttelefonen i tillegg til på papiret.

Faksimile fra bladet Panorama som viser antall millioner trykte bøker mellom årene 2012-2018.

I USA står e-boksalget for cirka 19 prosent av hele landets bokmarked. På den andre siden falt salget av e-bøker i USA med 10 prosent på ett år. I takt med den utviklingen steg antallet solgte innbundne og pocketbøker i USA med åtte millioner eksemplarer, til totalt 695 millioner, ifølge den USA-baserte Statista Research Department. Det genererte et totalt salg til 10,3 milliarder amerikanske dollar for bokbransjen.

Positivt for papirboken
Også i Storbritannia ses positive effekter for papirboken. Observatøren Nielsen Bookscan sier at bokmarkedet økte i løpet av 2018 med 0,3 prosent til 191 millioner solgte eksemplarer. En økt omsetning med 34 millioner britiske pund med totalt 1,63 milliarder for 2018. Dessuten har foreningen The Booksellers Association notert seg en økning hos selvstendige lokale bokhandler i kontrast til de store butikkjedene.

E-bok og trykt bok
I Tyskland og Frankrike har salget av e-bøker i løpet av noen år stagnert rundt 6-7 prosent. Spådommen om at smart phone-apper og e-bøker skulle øke slo ikke til. I stedet står trykt papir og digitalt side ved side, det er heller blitt slik at leseren får to valgmuligheter, e-bok eller bok.

Den ansette handelsavisen The Economist beskrev nylig markedet for utgivelse av fysiske bøker med ord som høytpresterende, holdbart og tilpasningsdyktig, og angir kilden BookMap og deres studie som ble gjennomført i 2017. Som argument legger de frem at det globale bokmarkedet med et salg på 122 milliarder dollar omsetter tre ganger så mye som musikkindustrien.

Store utfordringer
Så det finnes positive vibber for den trykte boken. Derimot står hele produksjonskjeden av bøker foran massive utfordringer – trenden med små volumer ned til bestillinger i ett eksemplar. Det er bøker «on-demand» som skal bakes ned i effektive produksjonsflyt, noe som kun er mulig med digital printing.

For tiden er 10 prosent av alle trykte bøker i Europa produserte med digitalprinting. Volumene for digitaltrykk, i svarthvitt og farger, forventes å vokse med 15 prosent årlig frem til 2022. Dette ifølge markedsundersøkelsen Market Overview Report-Caslon fra 2017, som Western Europe Production Digital Printing sto bak.

Om bokmarkedet

  • I 2017 var det totale salget av bøker 122 milliarder dollar på det globale bokmarkedet.
  • 695 millioner bøker ble trykt i USA i 2018 – åtte millioner mer enn året før.
  • 10 prosent av alle bøker produseres med digitaltrykk.

Kilde: Bladet Panorama som utgis av Müller Martini.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324