Slik står det til på bokmarkedet

PUBLISERT: 10 september 2019
OPPDATERT: 10 september

Da e-bøker gjorde sitt inntog var det mange som inntok en skeptisk holdning til den fysiske boken og så den som en saga blott innen en snarlig fremtid. Og ja visst, det er et faktum at trykte bøker har mistet markedsandeler i enkelte segmenter. Men det finnes også tegn på lysglimt for papirboken, viser tall som er satt sammen i Müller Martinis blad Panorama. Likevel er fremtiden fortsatt uviss, etter som flere medier har kommet til, nå lar vi teksten i en roman flyte også på nettbrett og i smarttelefonen i tillegg til på papiret.

Faksimile fra bladet Panorama som viser antall millioner trykte bøker mellom årene 2012-2018.

I USA står e-boksalget for cirka 19 prosent av hele landets bokmarked. På den andre siden falt salget av e-bøker i USA med 10 prosent på ett år. I takt med den utviklingen steg antallet solgte innbundne og pocketbøker i USA med åtte millioner eksemplarer, til totalt 695 millioner, ifølge den USA-baserte Statista Research Department. Det genererte et totalt salg til 10,3 milliarder amerikanske dollar for bokbransjen.

Positivt for papirboken
Også i Storbritannia ses positive effekter for papirboken. Observatøren Nielsen Bookscan sier at bokmarkedet økte i løpet av 2018 med 0,3 prosent til 191 millioner solgte eksemplarer. En økt omsetning med 34 millioner britiske pund med totalt 1,63 milliarder for 2018. Dessuten har foreningen The Booksellers Association notert seg en økning hos selvstendige lokale bokhandler i kontrast til de store butikkjedene.

E-bok og trykt bok
I Tyskland og Frankrike har salget av e-bøker i løpet av noen år stagnert rundt 6-7 prosent. Spådommen om at smart phone-apper og e-bøker skulle øke slo ikke til. I stedet står trykt papir og digitalt side ved side, det er heller blitt slik at leseren får to valgmuligheter, e-bok eller bok.

Den ansette handelsavisen The Economist beskrev nylig markedet for utgivelse av fysiske bøker med ord som høytpresterende, holdbart og tilpasningsdyktig, og angir kilden BookMap og deres studie som ble gjennomført i 2017. Som argument legger de frem at det globale bokmarkedet med et salg på 122 milliarder dollar omsetter tre ganger så mye som musikkindustrien.

Store utfordringer
Så det finnes positive vibber for den trykte boken. Derimot står hele produksjonskjeden av bøker foran massive utfordringer – trenden med små volumer ned til bestillinger i ett eksemplar. Det er bøker «on-demand» som skal bakes ned i effektive produksjonsflyt, noe som kun er mulig med digital printing.

For tiden er 10 prosent av alle trykte bøker i Europa produserte med digitalprinting. Volumene for digitaltrykk, i svarthvitt og farger, forventes å vokse med 15 prosent årlig frem til 2022. Dette ifølge markedsundersøkelsen Market Overview Report-Caslon fra 2017, som Western Europe Production Digital Printing sto bak.

Om bokmarkedet

  • I 2017 var det totale salget av bøker 122 milliarder dollar på det globale bokmarkedet.
  • 695 millioner bøker ble trykt i USA i 2018 – åtte millioner mer enn året før.
  • 10 prosent av alle bøker produseres med digitaltrykk.

Kilde: Bladet Panorama som utgis av Müller Martini.

Les videre

Stibo Complete kjøper Aller Tryk

Stibo Complete kjøper Aller Tryk i Taastrup ved København. Avtalen innebærer at Stibo overtar produksjonen av Aller Medias magasiner og ukeblader i hele Skandinavia.
Aller-Trykk

UPM Raflatac kjøper Metamark

UPM Raflatac styrker sin posisjon i det visuelle kommunikasjonsmarkedet med oppkjøpet av Metamark.
UPM-Metamark

Svenil Skilt og Dekor er nå en del av Skipnes

Svenil Skilt og Dekor, med røtter helt tilbake til 1958, er en produsent innen skilt, lysskilt og storformatprint. Nå har de blitt en del av Skipnes-konsernet.
Skipnes

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683