Trykkeri ruster opp for fremtiden

PUBLISERT: 25 september 2019
OPPDATERT: 25 september
John Olav Raanes ved siden av trykkeriets siste store investering.

Nylig fikk Etikettforum AS installert den digitale trykkpressen Accurio Label 190 i sin maskinpark. Målet er å bli mer konkurransedyktige på et stadig mer digitalt marked, sier trykkeriets administrerende direktør John Olav Raanes.

Etikettforum AS i Østre Rosten, sør for Trondheim hadde sin start i 1985 og har siden da utstyrt en rekke produkter med fargeglade etiketter. Nylig tok de steget inn på det digitale markedet ved å investere i den digitale trykkpressen Accurio Label 190 fra Konica Minolta. Beslutningen kom etter at de i lengre tid hadde holdt øye med andre foretak og innsett at de måtte begi seg inn på det digitale området for å bli mer konkurransedyktige.
– For oss som er så små er det en stor investering men vi har en veldig tro på at den skal være til nytte for både oss og våre kunder, sier John Olav Raanes, administrerende direktør for Etikettforum og fortsetter:
– Vi har lenge sett behovet for å kunne konkurrere på det digitale markedet mot de store aktørene. Mange aktører trykker med trykkpressen HP Indigo. Ettersom vi befinner oss i et annet segment når det gjelder kundesiden enn disse trykkeriene, så var ikke dette et alternativ for oss. Så da valgte vi Konica Minolta. Sammenlignet med andre konkurrerende løsninger så vi fort at forholdet pris ytelse passet oss veldig godt med en Accurio Label 190.

 

Den nye Accurio Label 190 skal hjelpe Etikettforum å bli mer konkurransedyktig, mener både Konica Minoltas Morten Hegge og trykkeriets administrerende direktør John Olav Raanes.
Morten Hegge, produksjonssjef på Konica Minolta

Det var på Sign, Print&Pack-messen i september i fjor at Etikettforum fikk opp øynene for nettopp en Accurio Label.
– Vi kom i kontakt med Etikettforum på Sign&Print-messen i Oslo der vi var til stede og viste frem våre digitaltrykkløsninger, sier Hegge.
– De syntes det var en maskin som passet deres produksjon og som samtidig kunne dra ned driftkostnadene i forhold til den tradisjonelle fremgangsmåten. Maskinen skulle ganske enkelt å gjøre deres produksjon mer lønnsom.

Trykkpressen har nå funnet sin plass i Etikettforums lokaler der den står ved siden av to femfargers rotasjonspresser og produksjonsutstyr for storformatprint.
– Den største fordelen er at vi nå kan tilby firefargers jobber i mindre opplag, i stedet for å måtte ha de store tunge oppstartskostnadene som vi hadde på flekso. Det blir også mye lavere inngangskostnad for å fremstille en fullfarge-etikett, forteller Raanes og forklarer nærmere:
– Vi har også mulighet til å trykke flere variabler, fremfor alt ved små serier når det skal trykkes til veldig mange forskjellige produkter. Slike fordeler er bra, ettersom det ikke blir ytterligere kostnad.

Etiketter som er trykket i Accurio Label 190

Et eksempel på en kunde som kan dra nytte av flere variabeltrykk er matprodusentene. De har ofte mange forskjellige produkter med ulike variabler som skal trykkes i små serier.
For det meste er det middels store firmaer trykkeriet retter seg mot. Deres kunder er i dag i Norge, men de har også noen kunder i Sverige. For kundene kommer forskjellen til å merkes i billigere kostnader for mindre serier i fullfarger, på grunn av de lavere startkostnadene.

Nye maskiner pleier å kreve ny kompetanse. Her har Etikettforum en fordel mener Raanes, da de har tilstrekkelig kompetanse i huset for å kunne håndtere den nye pressen. Derimot ser de en endring i deres arbeidsflyt.
– Det har blitt mer tid til direkte produksjon i stedet for preprint, repro, klisjéer og montering slik at maskinene kan kjøre med en gang.
Nå kan de til og med la fleksomaskinene hvile om det kun er mindre serier som skal kjøres. – Vi regner med at vi kan kjøre serier på et par tusen meter, før vi går over til å benytte de andre maskinene.

Enn så lenge synes Raanes at pressen lever opp til forventningene han hadde før den ble installert, og han ser positivt på hvordan den kommer til å påvirke produksjonen.
John Olav Raanes syn på fremtiden er soleklar. Den er digital.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324