Trykkeri ruster opp for fremtiden

John Olav Raanes ved siden av trykkeriets siste store investering.

Nylig fikk Etikettforum AS installert den digitale trykkpressen Accurio Label 190 i sin maskinpark. Målet er å bli mer konkurransedyktige på et stadig mer digitalt marked, sier trykkeriets administrerende direktør John Olav Raanes.

Etikettforum AS i Østre Rosten, sør for Trondheim hadde sin start i 1985 og har siden da utstyrt en rekke produkter med fargeglade etiketter. Nylig tok de steget inn på det digitale markedet ved å investere i den digitale trykkpressen Accurio Label 190 fra Konica Minolta. Beslutningen kom etter at de i lengre tid hadde holdt øye med andre foretak og innsett at de måtte begi seg inn på det digitale området for å bli mer konkurransedyktige.
– For oss som er så små er det en stor investering men vi har en veldig tro på at den skal være til nytte for både oss og våre kunder, sier John Olav Raanes, administrerende direktør for Etikettforum og fortsetter:
– Vi har lenge sett behovet for å kunne konkurrere på det digitale markedet mot de store aktørene. Mange aktører trykker med trykkpressen HP Indigo. Ettersom vi befinner oss i et annet segment når det gjelder kundesiden enn disse trykkeriene, så var ikke dette et alternativ for oss. Så da valgte vi Konica Minolta. Sammenlignet med andre konkurrerende løsninger så vi fort at forholdet pris ytelse passet oss veldig godt med en Accurio Label 190.

 

Den nye Accurio Label 190 skal hjelpe Etikettforum å bli mer konkurransedyktig, mener både Konica Minoltas Morten Hegge og trykkeriets administrerende direktør John Olav Raanes.

Morten Hegge, produksjonssjef på Konica Minolta

Det var på Sign, Print&Pack-messen i september i fjor at Etikettforum fikk opp øynene for nettopp en Accurio Label.
– Vi kom i kontakt med Etikettforum på Sign&Print-messen i Oslo der vi var til stede og viste frem våre digitaltrykkløsninger, sier Hegge.
– De syntes det var en maskin som passet deres produksjon og som samtidig kunne dra ned driftkostnadene i forhold til den tradisjonelle fremgangsmåten. Maskinen skulle ganske enkelt å gjøre deres produksjon mer lønnsom.

Trykkpressen har nå funnet sin plass i Etikettforums lokaler der den står ved siden av to femfargers rotasjonspresser og produksjonsutstyr for storformatprint.
– Den største fordelen er at vi nå kan tilby firefargers jobber i mindre opplag, i stedet for å måtte ha de store tunge oppstartskostnadene som vi hadde på flekso. Det blir også mye lavere inngangskostnad for å fremstille en fullfarge-etikett, forteller Raanes og forklarer nærmere:
– Vi har også mulighet til å trykke flere variabler, fremfor alt ved små serier når det skal trykkes til veldig mange forskjellige produkter. Slike fordeler er bra, ettersom det ikke blir ytterligere kostnad.

Etiketter som er trykket i Accurio Label 190

Et eksempel på en kunde som kan dra nytte av flere variabeltrykk er matprodusentene. De har ofte mange forskjellige produkter med ulike variabler som skal trykkes i små serier.
For det meste er det middels store firmaer trykkeriet retter seg mot. Deres kunder er i dag i Norge, men de har også noen kunder i Sverige. For kundene kommer forskjellen til å merkes i billigere kostnader for mindre serier i fullfarger, på grunn av de lavere startkostnadene.

Nye maskiner pleier å kreve ny kompetanse. Her har Etikettforum en fordel mener Raanes, da de har tilstrekkelig kompetanse i huset for å kunne håndtere den nye pressen. Derimot ser de en endring i deres arbeidsflyt.
– Det har blitt mer tid til direkte produksjon i stedet for preprint, repro, klisjéer og montering slik at maskinene kan kjøre med en gang.
Nå kan de til og med la fleksomaskinene hvile om det kun er mindre serier som skal kjøres. – Vi regner med at vi kan kjøre serier på et par tusen meter, før vi går over til å benytte de andre maskinene.

Enn så lenge synes Raanes at pressen lever opp til forventningene han hadde før den ble installert, og han ser positivt på hvordan den kommer til å påvirke produksjonen.
John Olav Raanes syn på fremtiden er soleklar. Den er digital.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nytt blad ute

Sign & Print nummer 226 er ute, med Canons Anton Strand som…

Karibu setter nye standarder for rull-til-rull print

Stiefel Digitalprint GmbH i Lenting nær München ble nylig den første kunden som begynte å produsere på en Karibu rull-til-rull printer. Både administrerende direktør og operatør er begeistret for kvaliteten som Karibu leverer på alt materialet: –Det beste jeg noensinne har sett i rull-til-rull-print.

Publisert av: 

web-to-print: Intervju med Fabian Frenzel

Forklaringen på hvorfor WtP er et vellykket konsept, er ikke fordi online trykkerier bruker flest mulig og størst mulige trykkpresser. Disse er lett tilgjengelige i alle deler av verdenen. Den virkelige verdien av WtP er basert på en enkel idé – nemlig en brukervennlig online plattform, som pålitelig oppfyller kundenes krav.

Publisert av: 

Kvesser i alle emballasjesegmenter

Antalis kom inn på Empack-messen og viste den bredden de har i emballasjeløsninger.
– Alt fra standardløsninger, spesielle løsninger til det faktum at du kan gå fra enkle produkter til en helhet med maskiner for automatisk emballasje. Det er det vi prøver å symbolisere her, sier Fredrik Carlsson.

Publisert av: