Maskinsalg på messen

PUBLISERT: 9 oktober 2019
OPPDATERT: 9 oktober
Hybridtrykk, fleksibel emballasje og automatisering var fokusområdene på Labelexpo 2019.

Labelexpo 2019 kan oppsummeres og salg av maskiner krysses av for produsentene. Messen hadde den største internasjonale tilstedeværelsen til nå.

Totalt 693 utstillere deltok på messen, som fant sted 24. til 27. september, på Brüssel Expo i Belgia. Det ble lagt vekt på å presentere teknikker for merking og emballasjeutskrift, og mange live-demonstrasjoner ble holdt på stedet. Utstillerne var samlet i ni haller som dekker nesten 40 000 kvadratmeter gulvareal. En økning sammenlignet med den siste messen i 2017, som utgjorde 37.000 kvadratmeter, ifølge messearrangøren.

Flere internasjonale utstillere
I år fokuserte messen ekstra oppmerksomhet på de voksende områdene hybridtrykk, fleksibel emballasje og automatisering. I større grad enn tidligere var internasjonale utstillere representert på messen. De kom fra land som Japan, India og Kina. Østeuropeiske land og Russland viste også en stadig sterkere tilstedeværelse.

Domino holdt demonstrasjoner med blekkpressen N610i.

Kontrakter ble undertegnet i løpet av de fire dagene. Allerede den første dagen solgte Domino den syvfargede blekkskriveren, N610i, til en belgisk forhandler. Konica Minolta som lanserte etikett- og tonerpressen AccurioLabel 230 fikk også utbytte direkte med et salg. Som Sign & Print har skrevet annetsteds, solgte produsenten totalt syv linjer under messen – mest til Tyskland, men også noen til Frankrike og Italia. HP kunne glede seg over et jevn tall når eksemplar nummer 200 av den digitale etikettpressen HP Indigo 20000 ble solgt til et slovensk firma.

Presser og etterbehandling

Grafotronic viste mange mange maskinnyheter på Labelexpo.

Videre solgte Gallus tre presser til India. Den italienske trykkpresseleverandøren Lombardi høstet fem salg av Synchroline 430-trykkpressen i løpet av de første to dagene av messen. På ferdiggjøringsiden solgte Grafisk Maskinfabrik etterbehandlingsutstyr til et britisk firma. Grafotronic hadde premiere på et laserskjæringssystem, som ble solgt til et amerikansk etikettselskap. Screen Europe fikk sitt første salg i Tyskland med det digitale systemet Trupress.

Indiske og kinesiske produsenter
Indiske selskaper presterte spesielt godt på messen. UV Graphic Technologies solgte syv Ultraflex UFO-presser, Multitec gjorde en avtale med en servo S1-presse sammen med en russisk konverter, og Monotech Systems solgte tre Colornovo-presser til Kina, Europa og Asia.

Kinesiske produsenter kunne også fremvise salg. Wanjies solgte en av printerne sine til en spansk kunde og Rhyguan solgte tre etterbehandlingssystemer allerede første dag. To systemer gikk til Tyskland og ett til Italia.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

FlexiPrint og Fespa Norway holder åpent hus

Onsdag 17.april inviterer FlexiPrint i Drammen alle Fespas medlemmer til Åpent Hus, i forbindelse med avvikling av den 63. generalforsamlingen i Fespa Norway.
flexiprint_logga

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz