Når en kunde vil satse på en digital skjermløsning må denne navigere seg gjennom en jungel av parametre. Sign&Print snakker med to eksperter som gir sine råd om hvordan du velger rett skjerm.
Gjennom sin karriere har Alan C. Brawn, sjefskonsulent for amerikanske Brawn Consulting identifisert sju ulike steg som er avgjørende i valget av skjerm for digital skilting. Først og fremst gjelder det å starte i riktig ende. Med riktig ende menes å konkretisere hva foretaket vil at den digitale skiltløsningen skal generere til slutt. Det kan være en økt bevissthet om varemerket eller rene tall som kan vise avkastningen av investeringen.
Deretter er det på tide å sette fokus på det flere i bransjen snakker om som noe av det aller viktigste: innholdet. Hva skal vises på skjermen, når og hvordan? Hvor ofte trenger innholdet å oppdateres og hvem er målgruppen? Deretter skal antall skjermer og størrelsen på disse samt programvare bestemmes.
Når det er lagt en tydelig plan med alt fra mål til kartlegging av stedet som skjermen skal være, så er det på tide å titte nærmere på hardvaren. I dag er det to ulike kategorier skjermer å velge mellom – for konsumentbruk eller kommersiell bruk. En kommersiell skjerm er rustet for å tåle utsatte miljøer og å være påslått døgnet rundt, i motsetning til en konsumentskjerm som er lagd for privat bruk. Når dette er sagt, koster de kommersielle skjermene stort sett alltid mer.
En avgjørende faktor som er viktig i valget av skjerm er om den skal være innendørs eller utendørs. Her er det mange ting man må tenke på, mener Alan. – Det er flere ting å tenke på, blant annet hvilken type visningsteknikk som skal benyttes. Hver teknikk har sine fordeler og kostnader som må overveies. Er LCD valget er spørsmålet om man skal benytte en kommersiell skjerm i stedet for en konsumentskjerm, sier Alan.
Settes i tøffe miljøer
Skal skjermen stå utendørs er det viktig å ta hensyn til skjermens kabinettklassifisering, hvilket står for hvor godt skjermen er beskyttet mot for eksempel vann og støv. Dette angis ofte som temperaturintervall og luftfuktighet i produktets spesifikasjoner. Hvis du allerede ved innkjøp vet at skjermen kommer til å utsettes for veldig varme temperaturer eller andre påkjennelser utendørs, kan du ha behov for en innkapsling, mener Alan.

– I dag utsettes skjermer for røffe miljøer og ikke minst i skiltvinduer der de har direkte sollys på seg.
Selv de store produsentene som Samsung og LG har problemer med teknikken når de står i utsatte miljøer, sier Stefan Löfgren som arbeider som markedssjef hos DS Display i Linköping. Et foretak som tilvirker egne LED-skjermer.
For kommersielle skjermer finnes det en rekke forskjellige merker og modeller å velge mellom.
Prisen spiller også stor rolle:– Det er mulig å kjøpe billig og har man flaks kan det funke veldig godt, men over tid ser vi styrken i å ha en kvalitetstankegang, sier Stefan og fortsetter: – Når en skjerm er i gang og man banker med en finger på den, så blir det nesten som et lynnedslag om det er et lavprisprodukt. Den tåler ikke et støt mot skjermen, men det gjør kvalitetsprodukter. Likedan er det med touch screens. Det er ikke kjempeenkelt – det er en jungel.
Stefan har i sitt arbeid med digitale skjermer funnet en rekke forskjellige metoder for å se forskjellen mellom en god og en dårlig skjerm. – For at panelet ikke skal få for mye juling kan man benytte et uv-filter, noe som fjerner 98,9 prosent av varmestrålingen.
Man kan se stor forskjell når lyset ligger på. Visse skjermer som er plasserte bak et vindu kan enten ha veldig mye refleksjon mens andre har veldig liten.
Det er spennende å se forskjellen – for når en skjerm ser bra ut, så er det ofte en god skjerm.
Uv-beskyttelse og refleksbehandling
Jo flere egenskaper som legges til en skjerm, som uv-beskyttelse og refleksbehandling, desto dyrere blir det. Men ifølge Stefan er dette en nødvendighet.
– Når du kjøper en profesjonell skjerm er den ofte spesifisert med forskjellige egenskaper som kan garantere en viss effekt. Mens en konsumentskjerm har mistet 50 prosent av lysstyrken på sju år, kan en profesjonell skjerm ha mistet 10 prosent.
En annen fordel med de kommersielle skjermene er at forsikringene ofte er bedre og dekker eventuelle skader, mener Stefan. For konsumentmodeller gjelder i de fleste tilfellene en garanti på tre år, og etter dette står du uten hjelp om skjermene skulle tape seg eller bli i ustand.

At en høyere oppløsning gir et bedre bilde er ikke noe nytt. Når det gjelder digital skilting er det best å ha en oppløsning på 1080 piksler eller mer, uansett hvilken størrelse din skjerm har. Jo høyere ppi, pixel per inch, desto bedre. Hvis en skjerm har oppløsningen 4K betyr det at bildet er 4000 piksler bredt. 4K krever dog at både skjermen og mediespilleren kan håndtere dette og et bredbånd som kan overføre de større filene. Men trengs 4K-teknikken i digital skilting? – Det korte svaret er at vi for det meste ikke gjør det. Som sagt, 4K-skjermer synker i pris og blir mer tilgjengelige. De største faktorene er innholdet og prisen på skjermene. Innholdet er i de fleste tilfeller heller ikke tilpasset 4K og prisene er fortsatt høyere for en 4K-skjerm. En fordel med 4K er at det «fremtidssikrer» et digitalt skiltnettverk dersom behovet for høyere oppløsning blir en faktor, sier Alan.
Miljøet viktigere enn noensinne
Å tenke holdbart er viktigere enn noensinne. Vi vet at en skjerm dør til slutt, og for en kommersiell skjerm er et vanlig timetall 50 000 timer, hvilket tilsvarer rundt fem år og åtte måneder.
Men hvordan kan man som innkjøper garantere de best mulige valgene for sine kunder? Ifølge Alan er det ingen spesifikk fabrikant som er bedre enn noen annen når det gjelder miljøaspektet. – Innen digital skilting er dette ikke et stort problem ettersom de fleste skjermer fungerer i fem år og deretter gjenvinnes. Om det er noe man skal tenke på så er det at det er mindre strømforbruk i nye skjermer, men her er det ingen signifikant forskjell mellom ulike produsenter, forteller Alan. Stefan oppmuntrer likevel å kjøpe et system der skjermen og mediespilleren ikke er sammenkoplet men kan byttes ut hver for seg. På denne måten trenger man ikke å kaste alt bare fordi en komponent går i stykker, noe som er mye bedre for miljøet.
– Har man et byttepanel som koster 30 prosent av investeringen så kan skjermen brukes i fem år til. Om man satser på et produkt som har en så lang levetid som mulig så blir det billigst for alle i lengden, inkludert for miljøet.
Strømforbruk
Et interessant aspekt som Stefan mener er avgjørende når det gjelder pris, handler ikke om kostnaden for hardvaren i seg selv, men om skjermens strømforbruk. Ifølge Stefan har det skjedd en stor forandring med den typen LED som finnes i dag.
– For ett år siden leverte vi en vindusskjerm som dro 480 watt. Den nye drar 120 watt. Så om du har ti skjermer så kan det innebære at du sparer titusenvis av kroner i året. Dette er det ikke mange som tenker på. Det finnes ikke noe enkelt svar på hvilken skjerm som er best. Alt avhenger av omstendighetene.
Skal man bare ha en skjerm i en liten butikk som ikke skal være på døgnet rundt – ja, da holder det kanskje med en konsumentmodell. Vil man derimot ha flere skjermer som skal være påslåtte døgnet rundt? Da kan en kommersiell skjerm være å foretrekke. Som sagt, det er vanskelig å velge rett skjerm, men start i riktig ende.
Tenk på teknikken
LCD er den vanligste teknikken som ofte er billigere, men kan levere høykvalitetsbilde. LED har ofte et lysere bilde sammenliknet med LCD-teknikken ettersom lyset kommer fra separate lysdioder, eller piksler. OLED er en relativt ny teknikk. Den anvender delvis teknikk fra LCD-teknikken men bygger på lysdioder fra LED-teknikken.