Spår nedgang i personalisert markedsføring

PUBLISERT: 13 desember 2019
OPPDATERT: 13 desember

Det amerikanske analyse- og rådgivningsfirmaet Gartner har i desember 2019 utgitt rapporten «Predicts 2020: Marketers, They’re Just Not That Into You». I denne forutsier de at 80 % av alle de markedsførere som har investert i personalisering vil oppgi denne innsatsen innen utgangen av 2025. Det skjer enten på grunn av mangel på dokumentert avkastning eller utfordringene med kundedatastyring eller begge delene.

– Personlige data har lenge vært det drivstoffet som styrer markedsføring i alle faser av kundereisen. Vi er konstant drevet til å finne nye former for drivstoff og tenke ut nye måter å utnytte disse på, sier Charles Golvin, senior analytiker i Gartner. Men utfordringen har imidlertid ikke oppfylt markedsførernes ambisjoner. I noen tilfeller har det til og med gitt negative ringvirkninger ved at forbrukerne både direkte og indirekte avviser tilbyderens tilnærmelser.

Forbrukertillit, lovgivning og teknologi arbeider imot
Den fortsatte nedgangen i forbrukernes tillit, økt offentlig og lovgivningsmessig kontroll samt sporingsbarrierer utviklet av forskjellige teknologivirksomheter reduserer mulighetene for suksess. Mens personalisering i dag utgjør omkring 14% av markedsføringsbudsjettet, nevner flere enn hver fjerde markedsansvarlige teknologi som en viktig hindring for personalisering.

– Forbrukerne har utviklet en stadig større uvilje mot markedsførernes bestrebelser på å omfavne dem, forteller Charles Golvin. – Deres stadig mer rotede e-post reklamer og underretningssentra på mobiltelefonen kan få dem til at ignorere selv den mest omhyggelig personaliserte meddelelse. Markedsføringsfolk må virkelig finne opp på nytt de grunnleggende prinsippene før de investerer i personaliseringsteknologi.

Av andre forutsigelser rapporten kommer med kan nevnes:

  • I 2022 vil 25% av marketingavdelingen ha en dedikert adferdsforsker eller etnograf som en del av deres heltidsansatte.
  • I 2023 faller budsjettildelingen til influenser-marketing med en tredjedel, da forbrukerne fortsatt mister tillit til varemerker og influensere de ikke kjenner.
  • I 2023 vil en tredjedel av alle brand-PR-katastrofer være resultatet av dataetikkfeil.
  • I 2024 vil kunstig intelligensidentifikasjon av følelser påvirke mer enn halvparten av de online reklamene du ser.

Du kan lese mer og kjøpe rapporten herfra.

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1