Barn og unge fikk fysiske blader til jul

PUBLISERT: 6 januar 2020
OPPDATERT: 6 januar
Første nummer av Donald Duck & Co i 2020

Oppmerksomhet rundt en undersøkelse om barns lesevaner har i det siste fått danske besteforeldre til å begynne å bestille abonnementer på blader til sine barnebarn til jul.

Det var organisasjonen ePIRLS som i 2016 sto bak en internasjonal undersøkelse fra 2016 om skolebarns leseferdigheter og betydningen av at skolene benytter digitale enheter mer og mer. Undersøkelsen konkluderer med at det har en negativ innvirkning på barns leselyst, leseferdigheter og motivasjonen til å lese. Da undersøkelsen var gjenstand for ny medieoppmerksomhet i fjor høst, ga det ringsvirkninger for salget av abonnementer.

Hos det danske firmaet Bladkiosken som selger abonnementer på blader kan man tydelig merke at undersøkelsen og dennes konklusjoner har gjort foreldre og besteforeldre urolige. Siden oktober har Sanne Gleerup, innehaver av Bladkiosken, fått mange telefonhenvendelser fra bekymrede foresatte og besteforeldre som ønsker å bestille abonnement på et fysisk blad i julegave til barn og barnebarn.

– Jeg vil kalle det vi har opplevd i den tiden for en telefonstorm. Ofte bestiller våre kunder de fysiske magasinene online, men mange har ringt oss i desember. Det er især bekymrede besteforeldre som vil sikre seg at barnebarna får lesestoff i bokform eller som magasin til jul, sier Sanne Gleerup.

Undersøkelsen og den etterfølgende stigende interessen for fysiske magasiner viser ifølge Sanne Gleerup, at man skal vokte seg for å avskrive bøker og fysiske magasiner helt fra barnas hverdag.

Finn en balanse mellom det digitale og det fysiske
Professor ved Danmarks Pedagogiske Universitet, Jeppe Bundsgaard forklarer i en uttalelse til Politiken høsten 2019 at man skal ta den nye undersøkelsen alvorlig. Men det betyr ikke at man skal være redde for at barna bruker digitale plattformer, for det er også viktig at de blir dyktige til å benytte digitalt innhold, men man skal finne en balanse, ettersom det er viktig for lesningen generelt, at den også skjer i papir.

Les videre

Alt i en messehall under Sign, Print & Promotion

Sett av den 19.– 20. mars 2025 i kalenderen. Da er det nok en gang duket for den største messen og møteplassen i Norges grafiske bransje: Sign, Print & Promotion.
SIPP kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Kurs med fokus på KI i grafisk bransje

Det går ikke en dag uten at det snakkes om kunstig intelligens. Men hvordan kan grafisk bransje dra nytte av KI? I løpet av høsten vil det bli arrangert et spesialkurs om emnet for å svare på det spørsmålet.
AI kurs

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01