Barn og unge fikk fysiske blader til jul

PUBLISERT: 6 januar 2020
OPPDATERT: 6 januar
Første nummer av Donald Duck & Co i 2020

Oppmerksomhet rundt en undersøkelse om barns lesevaner har i det siste fått danske besteforeldre til å begynne å bestille abonnementer på blader til sine barnebarn til jul.

Det var organisasjonen ePIRLS som i 2016 sto bak en internasjonal undersøkelse fra 2016 om skolebarns leseferdigheter og betydningen av at skolene benytter digitale enheter mer og mer. Undersøkelsen konkluderer med at det har en negativ innvirkning på barns leselyst, leseferdigheter og motivasjonen til å lese. Da undersøkelsen var gjenstand for ny medieoppmerksomhet i fjor høst, ga det ringsvirkninger for salget av abonnementer.

Hos det danske firmaet Bladkiosken som selger abonnementer på blader kan man tydelig merke at undersøkelsen og dennes konklusjoner har gjort foreldre og besteforeldre urolige. Siden oktober har Sanne Gleerup, innehaver av Bladkiosken, fått mange telefonhenvendelser fra bekymrede foresatte og besteforeldre som ønsker å bestille abonnement på et fysisk blad i julegave til barn og barnebarn.

– Jeg vil kalle det vi har opplevd i den tiden for en telefonstorm. Ofte bestiller våre kunder de fysiske magasinene online, men mange har ringt oss i desember. Det er især bekymrede besteforeldre som vil sikre seg at barnebarna får lesestoff i bokform eller som magasin til jul, sier Sanne Gleerup.

Undersøkelsen og den etterfølgende stigende interessen for fysiske magasiner viser ifølge Sanne Gleerup, at man skal vokte seg for å avskrive bøker og fysiske magasiner helt fra barnas hverdag.

Finn en balanse mellom det digitale og det fysiske
Professor ved Danmarks Pedagogiske Universitet, Jeppe Bundsgaard forklarer i en uttalelse til Politiken høsten 2019 at man skal ta den nye undersøkelsen alvorlig. Men det betyr ikke at man skal være redde for at barna bruker digitale plattformer, for det er også viktig at de blir dyktige til å benytte digitalt innhold, men man skal finne en balanse, ettersom det er viktig for lesningen generelt, at den også skjer i papir.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Slår et slag for trykte skolebøker

Bransjeorganisasjonen Intergraf tar opp spørsmålet om betydningen av trykte læremidler for elevenes leseforståelse. Dette skyldes de sterkt forverrede resultatene i den siste PISA-undersøkelsen. Også den norske regjeringen retter oppmerksomheten mot temaet etter et kunnskapsoppsummering fra Skjermbrukutvalget som peker i samme retning.
Skjermbruk

Visutech inngår samarbeid med Fujifilm

Visutech styrker sin markedsposisjon og utvider produktspekteret gjennom et samarbeid med Fujifilm.
johan_lidstrom

Nye utdannelser på gang i den grafiske bransjen

"Mediegrafikeren", slik vi har kjent den de siste årene, er nå splittet opp i flere forskjellige fagbrev, for bedre å møte bransjens behov og for å spisse kompetansen ytterligere inn mot de forskjellige områdene i bransjen, sier Line Hverven fra Opplæringssenteret.
Line_Hverven-scaled

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12