2019 var et begivenhetsrikt år for Konica Minolta konsernet. Sjelden har leverandøren presentert så mange nyvinninger for grafisk industri. Konica Minolta Norge har rundt 30 prosent markedsandel i grafisk, og ledelsen er, ikke uten grunn, stolte av resultatet i 2019. Når de går ut av sitt finansielle år 31. mars, har de har trolig doblet omsetningen fra året før.
For Konica Minolta startet ferden i Norge i 2004 innen produksjonstrykk med Pro 1050. Så noe senere, i 2006, ble Pro C6500, en 65 siders fargemaskin presentert for det norske markedet. En suksessfaktor og overkommelig investering.
– Denne fargemaskinen skaffet oss mange kunder. De som kjøpte denne maskinen er fortsatt med oss, sier produktsjef Morten Hegge. I 2014 fulgte Press C1100 – med raske 100 sider pr. minutt . Også denne maskinen ble veldig etterspurt. Nå lanserer Konica Minolta høyhastighetsmaskinen Accurio Press C14000. – Jeg har sjelden opplevd så mange kundehenvendelser etter at vi har kommet med denne siste produktnyheten. Det norske markedet har alltid vært tidlig ute med å ta i bruk det siste og beste, sier salgssjef Stein Bjertnes i Konica Minolta Norge.
I tillegg til produktsuksesser, trekker Konica Minolta frem sitt servicesystem som den viktigste grunnen til at sine gode kundeforhold: – Kravet til effektivisering, automatisering og stabilitet i alle ledd, er viktig for at kundene skal lykkes i sine markeder. Vårt mål er hele tiden å tilby merverdi for kundene. Vi følger opp våre leveranser, sørger for opplæring som gjør at maskinen blir riktig brukt- og at denne kompetansen blir i bedriften. Vi tilbyr til og med salgstrening for å sikre økt salg, sier Stein Bjertnes.
– Hvordan ser markedet ut for leverandøren Konica Minolta Norge?
– Det er liten tvil om at tallet for digitaltrykk vil øke jevnt. Vi opplever at kundene til våre kunder ser at de må bruke trykte medier for å treffe sitt marked. Jeg er ikke redd for bransjens død. Grafisk bransje har vært i kontinuerlig endring. En lav kronekurs bidrar også til konkurranseevnen. Vi ser også at tjenestesalg er et stadig viktigere satsningsområde, sier Bjertnes.
Vi kommer tilbake med en fyldigere artikkel om Konica Minolta i papirutgaven av Sign&Print.