Epson fikser mange t-skjorter og stoffer

PUBLISERT: 13 januar 2020
OPPDATERT: 13 januar
Carola Bolte hos Epson Europe.

Epson har sine røtter i å lage printere for fotografer. Derfor var de tidlig ute med ekstra farger som grå og lysere varianter av cyan og magenta. Alt for å gjengi fargene så nøyaktig som mulig.

Tilbudet ble deretter utvidet slik at fotografer også kunne tilby trykk på lerret og polyester. Siden den gang har det blitt et stadig mer avansert trykk på stoff. Så langt har imidlertid de avanserte løsningene blitt tilbudt i Epsons større printere.

Ny printer
Nå vil SC-F9400 (H) med en bredde på 160 cm og kapasitet trykke flere meter i timen. Det printes på et sublimeringspapir som deretter overføres med varme til stoffet.

(H) betyr at maskinen kan brukes med klare lysstoff-farger i hvilken som helst av de åtte fargeholderne. Epsons programvare sikrer at hver farge brukes optimalt.

– Det er spesielt interessant når du trykker sportsklær, sier Magnus Edfeldt hos den svenske forhandleren Color Systems.

– Vi ser sublimeringstrykk vokse hele tiden, sier Carola Bolte hos Epson Europe. Trenden er at du vil at utskriften skal være mer lokal, mer personlig. Det kan være fem skjorter for en ungkar, trøyer for et lag, kick-off hos firmaet eller mange andre årsaker. Så enkelt er det. Du trykker på overføringspapiret og overfører deretter dette med varme til plaggene.

SC-F9400(H) har en bredde på 160 centimeter.

For mindre trykkerier – trykker også på krus

Epson er opptatt av å sikre at også alle hustrykkerier, kopibutikker og mindre trykkerier skal kunne utvide tilbudet og tilby krus og t-skjorter. Derfor kommer de nå også med den mindre sublimeringspressen SC-F500.

– Selve maskinen koster 20 000 kr og da koster blekkpatronene bare 15 euro hver, sier Carola Bolte fra Epson, når vi møter henne på Viscom-messen i Düsseldorf i begynnelsen av januar.

Carola Bolte fra Epson demonstrerer en ny sublimeringsprinter med fire farger for mindre trykkerier.

– Mange mindre trykkerier ønsker å kunne tilby å trykke noen krus eller hvite t-skjorter noen ganger. Da er denne maskinen et fint supplement. Sammen med en varmeplate for overføring til stoff og for eksempel musematter og mobildeksler og en rund varmeholder for krus eller andre runde gjenstander, har du et komplett tilbud for rundt 30 000 kroner her, sier Solfrid Liland hos Epson i Norden.

Grensen i SC-F500 er bredden på 61 cm for materialet, som mates kontinuerlig og kuttes etterpå. Det er også en arkmater hvis jeg heller vil legge i en bunke med overføringspapir og la maskinen stå og passe seg selv.

På grunn av at maskinen skal kunne betjenes enkelt og gjerne av uerfarent personell, har Epson valgt å bare ha fire farger – CMYK – i denne maskinen.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz