Automatisering i storformat fortsetter

PUBLISERT: 3 februar 2020
OPPDATERT: 3 februar
Svenske Color Systems Magnus Edfeldt foran Canons storformat UV gel Colorado 1650-skriver, som kan gi både blanke og matte prints.

Canons matte blekk og Roland DGs nye VG2-serie hjalp Color Systems til å oppnå høyt salg hele tiden i Sverige fjor. Samtidig opprettholder Epson sin posisjon som bestselger med 80600, som nå møter sitt fjerde år med større blekkbeholdere.

– Da Canon presenterte sin oppgradering av blekket til Colorado i fjor, ble det et gjennombrudd for den maskinen hos kundene våre, sier Color Systems Magnus Edfeldt.

Mange kunder vil ha muligheten til å få et matt trykk. I den nye Colorado 1650 er dette nå mulig. Dette har ført til at vi gikk fra å selge to maskiner i løpet av året før, til å selge syv av disse maskinene som koster litt over en halv million kroner i løpet av årets siste måneder fjor.

Teknisk sett er Colorado utstyrt slik at blekket herder først etter at materialet er matet 30 centimeter fra selve trykket. Dette gjør at blekket får tid til å suges inn i stoffet eller papiret før UV-lampene treffer og fikserer det. Det gir fine bilder, men også et blankt trykk.

– I tillegg er det mer strekk i det nye blekket, så risikoen for sprekker minsker. Den forrige blekket krakelerer på noen typer folier. Dessverre kan imidlertid ikke de tidligere utgavene av maskinene oppgraderes til å kunne bruke det nye blekket.

Speilboks for matt trykk
Hvis du skriver ut og for eksempel vil kjøre på Tom & Otto eller Scandia 2000 matt papir, vil du sannsynligvis også at trykket skal være like matt som papiret. Ved å utstyre den nye Colorado 1650 med en speilboks, reflekteres UV-strålene slik at de i stedet treffer trykket rett etter at blekket har landet på mediet. Resultatet blir da, automatisk, en matt look. Du velger når du vil bruke speilboksen, og når du vil ha printet glossy.

– Den 162 cm brede Canon Colorado 1650 koster dobbelt så mye som konkurrentene, men er også dobbelt så rask. I tillegg kan det kjøres på papirene som trykkeriene er vant til å jobbe med og som nå kan bestilles i jumbo-ruller. Dette har stått bak det sterke salget, sier Magnus Edfeldt.

Merking ble mye mer
Roland DGs nye TrueVis VG2-maskin betydde en ny start for disse print- and-cut maskinene. Men det har vært Rolands mindre LEF-maskiner som har vist vei til nye kunder.

– Disse maskinene er virkelig ment å printe på salgsfremmende objekter som golfballer og mobildeksler. Men nå leter de etter industrielle applikasjoner. De kan være noen som støper plast og deretter skal merke den. Eller overlegg til maskinpaneler, som jo er printet på baksiden og deretter stanset for å gi plass til dioder og lignende.

– Mens de grafiske kundene ønsker en maskin med mange muligheter, krever industrikunder typisk en nøyaktig tillemping med en klar kravspesifikasjon.

Roboter hos Epson
Epson ser også muligheter for å plassere maskinene sine i industrielle miljøer. I løpet av året sier Magnus Edfeldt at det vil komme en maskin som skriver ut etiketter, og som deretter automatisk plasserer dem på en kasse.

Dermed kan maskinen stå i en linje og gi en unik markering av hvert produkt.

– Ellers er Epson 80600 vår bestselger i stort format. De tre siste årene er det de som selges mest. Og nå har vi kunder som oppgraderer til den nye L-modellen som kom på slutten av året. Med L er det blitt Large kapasitet med 1,5 liter i stedet for 700 ml blekkbeholder. Så eksisterende kunder kan ganske enkelt beregne om det vil være billigere for dem å bytte til den større modellen. Hvis man kjører store volumer, lønner det seg å bytte, selv om den nye modellen er 40 000 kroner dyrere enn de mer enn 200 000 som den vanlige modellen koster. Resultatet var at vi fikk inn fire maskiner i innbytte på slutten av året. Disse forsvant deretter med en gang til kunder som trengte en billigere maskin.

40 prosent opp på skjærebordene
Summa er en belgisk produsent av skjærebord. Fra å ha startet med å kutte i rullebaner, kom de for noen år siden med rene skjærebord. Det har nå blitt seks versjoner, hvorav to har det større formatet på 3,2 meter.

– Summen har vokst med 40 prosent i året. Hvis du kan automatisere etterbehandlingen med et skjærebord, vil trusselen fra trykkerier i Polen og de baltiske landene bli redusert. Det vil være veldig stor forskjell hvis du kutter med kniv og linjal. Hvis du kan gjøre det automatisk, vil forskjellen i kostnader reduseres sammenlignet med de andre landene, avslutter Magnus Edfeldt.

Les videre

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.
Epson-7-1024x683

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324