Automatisering i storformat fortsetter

PUBLISERT: 3 februar 2020
OPPDATERT: 3 februar
Svenske Color Systems Magnus Edfeldt foran Canons storformat UV gel Colorado 1650-skriver, som kan gi både blanke og matte prints.

Canons matte blekk og Roland DGs nye VG2-serie hjalp Color Systems til å oppnå høyt salg hele tiden i Sverige fjor. Samtidig opprettholder Epson sin posisjon som bestselger med 80600, som nå møter sitt fjerde år med større blekkbeholdere.

– Da Canon presenterte sin oppgradering av blekket til Colorado i fjor, ble det et gjennombrudd for den maskinen hos kundene våre, sier Color Systems Magnus Edfeldt.

Mange kunder vil ha muligheten til å få et matt trykk. I den nye Colorado 1650 er dette nå mulig. Dette har ført til at vi gikk fra å selge to maskiner i løpet av året før, til å selge syv av disse maskinene som koster litt over en halv million kroner i løpet av årets siste måneder fjor.

Teknisk sett er Colorado utstyrt slik at blekket herder først etter at materialet er matet 30 centimeter fra selve trykket. Dette gjør at blekket får tid til å suges inn i stoffet eller papiret før UV-lampene treffer og fikserer det. Det gir fine bilder, men også et blankt trykk.

– I tillegg er det mer strekk i det nye blekket, så risikoen for sprekker minsker. Den forrige blekket krakelerer på noen typer folier. Dessverre kan imidlertid ikke de tidligere utgavene av maskinene oppgraderes til å kunne bruke det nye blekket.

Speilboks for matt trykk
Hvis du skriver ut og for eksempel vil kjøre på Tom & Otto eller Scandia 2000 matt papir, vil du sannsynligvis også at trykket skal være like matt som papiret. Ved å utstyre den nye Colorado 1650 med en speilboks, reflekteres UV-strålene slik at de i stedet treffer trykket rett etter at blekket har landet på mediet. Resultatet blir da, automatisk, en matt look. Du velger når du vil bruke speilboksen, og når du vil ha printet glossy.

– Den 162 cm brede Canon Colorado 1650 koster dobbelt så mye som konkurrentene, men er også dobbelt så rask. I tillegg kan det kjøres på papirene som trykkeriene er vant til å jobbe med og som nå kan bestilles i jumbo-ruller. Dette har stått bak det sterke salget, sier Magnus Edfeldt.

Merking ble mye mer
Roland DGs nye TrueVis VG2-maskin betydde en ny start for disse print- and-cut maskinene. Men det har vært Rolands mindre LEF-maskiner som har vist vei til nye kunder.

– Disse maskinene er virkelig ment å printe på salgsfremmende objekter som golfballer og mobildeksler. Men nå leter de etter industrielle applikasjoner. De kan være noen som støper plast og deretter skal merke den. Eller overlegg til maskinpaneler, som jo er printet på baksiden og deretter stanset for å gi plass til dioder og lignende.

– Mens de grafiske kundene ønsker en maskin med mange muligheter, krever industrikunder typisk en nøyaktig tillemping med en klar kravspesifikasjon.

Roboter hos Epson
Epson ser også muligheter for å plassere maskinene sine i industrielle miljøer. I løpet av året sier Magnus Edfeldt at det vil komme en maskin som skriver ut etiketter, og som deretter automatisk plasserer dem på en kasse.

Dermed kan maskinen stå i en linje og gi en unik markering av hvert produkt.

– Ellers er Epson 80600 vår bestselger i stort format. De tre siste årene er det de som selges mest. Og nå har vi kunder som oppgraderer til den nye L-modellen som kom på slutten av året. Med L er det blitt Large kapasitet med 1,5 liter i stedet for 700 ml blekkbeholder. Så eksisterende kunder kan ganske enkelt beregne om det vil være billigere for dem å bytte til den større modellen. Hvis man kjører store volumer, lønner det seg å bytte, selv om den nye modellen er 40 000 kroner dyrere enn de mer enn 200 000 som den vanlige modellen koster. Resultatet var at vi fikk inn fire maskiner i innbytte på slutten av året. Disse forsvant deretter med en gang til kunder som trengte en billigere maskin.

40 prosent opp på skjærebordene
Summa er en belgisk produsent av skjærebord. Fra å ha startet med å kutte i rullebaner, kom de for noen år siden med rene skjærebord. Det har nå blitt seks versjoner, hvorav to har det større formatet på 3,2 meter.

– Summen har vokst med 40 prosent i året. Hvis du kan automatisere etterbehandlingen med et skjærebord, vil trusselen fra trykkerier i Polen og de baltiske landene bli redusert. Det vil være veldig stor forskjell hvis du kutter med kniv og linjal. Hvis du kan gjøre det automatisk, vil forskjellen i kostnader reduseres sammenlignet med de andre landene, avslutter Magnus Edfeldt.

Les videre

Mutoh tar hovedrollen hos Marabu

Marabu Scandinavia innledet et samarbeid med Mutoh i høst for å selge deres storformatprintere og skjæreplottere. Derfor er det også Mutohs maskiner som står i rampelyset under Sign, Print & Promotion.
Marabu_Victor

Mutoh lanserer vannbasert rulleprinter med UV-teknologi

Denne printeren, som først ble vist på Drupa 2024 er nå tilgjengelig gjennom Mutohs distributører og partnere i Europa.
mutoh

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683