Agfa og TFL går sammen om inkjet-prosjekt til print på skinn

PUBLISERT: 2 mars 2020
OPPDATERT: 2 mars
Illustrasjonen er hentet fra TFL.

Agfa og TFL har inngått et strategisk partnerskap med fokus på utviklingen av Alussa. Det er en dedikert inkjet printløsning for dekorasjon av ekte skinn av høy kvalitet. Denne typen skinn bruker man f.eks. innen mote- og møbelindustrien, så vel som innen bil- og luftfartsindustrien og i innredning av maritimt utstyr.

Alussa er summen av en rekke nøye tilpassede komponenter. Agfa utvikler inkjet-printeren og den dedikerte inkjetfargen samt programvaren som kontrollerer og overvåker printprosessen. TFL leverer en spesialutviklet kjemisk komponent som benyttes til belegg. Alussa gjør det mulig for skinnindustrien å dekorere skinn av høy kvalitet på en måte som gir fremragende ytelse og stor fleksibilitet og ripemotstand. Alussa skulle være den første industrielle inkjetløsningen som kan håndtere opptil 100 000 bøyninger uten at det går utover trykket. Den kan produsere 80 m² i timen.

Økende behov for individuell tilpasning
Alussa kan trykke både hvite og fullfarge-designs med fotografisk kvalitet på forskjellige typer skinn. Ettersom det er en digital printløsning, er den ideell for individuell tilpasning av skinnprodukter. Det muliggjør også enkel fremstilling av prøver før det produseres store mengder.

– Å trykke på skinn med inkjetteknologi samt å oppnå topp ytelse når det gjelder fleksibilitet og ripemotstand er en kompleks utfordring, forklarer Tom Cloots, direktør for Industrial Inkjet Agfa. – Alussa skinnprint inkorporerer både Agfas enorme ekspertise innen inkjetteknologi, grafisk arbeidsflyt og fargestyring, og TFLs inngående kunnskap om beleggkjemi og påføringsteknikker. Den kombinerer det beste fra begge verdener for å gi en perfekt synergi mellom skinn og inkjetfarge.

– Motetrender endrer seg raskt, og det ser ut til at endringshastigheten og ønsket om individualisering øker år for år. Dette er en stor utfordring og mulighet for skinnindustrien. Derfor er vi veldig fornøyd med samarbeidet mellom Agfa og TFL. Sammen kan vi lage utallige tilpassede moteeffekter kombinert med høye bøynings- og bæreegenskaper for å møte de raskt skiftende kravene i dagens moteindustri, sier Markus Hess, global leder for produktmarkedsføring TFL.

Agfa og TFL presenterte Alussa på SIMAC TANNING TECH messen for skinnindustrien i Milano 19. – 21. februar.

Les videre

«Et utstillingsvindu for å få flere til å oppdage oss»

Addbrands ambisjon er å være Nordens beste grossist innen papir, konvolutter, lett emballasje og grafisk tilbehør. På Sign, Print & Promotion, 19.–20. mars, vil de vise et utvalg av deres brede produktportefølje.
Addbrand kollage

Merking med laserpresisjon

Svenske Logimark selger merking- og etikettløsninger og stiller ut på Sign, Print & Promotion for første gang. De tar med lasermaskiner og lasermaterialer for å vise hvordan man kan kombinere teknisk innovasjon med en personlig touch.
Pontus

Alt i en messehall under Sign, Print & Promotion

Sett av den 19.– 20. mars 2025 i kalenderen. Da er det nok en gang duket for den største messen og møteplassen i Norges grafiske bransje: Sign, Print & Promotion.
SIPP kollage

Konstant produktflyt hos Glomma Papp

Glomma Papp er en produsent av bølgepapp, solid board og utstillingsmateriale med to fabrikker i Sarpsborg. På Scanpack viste selskapet litt av hva de har å tilby.
Glomma-1-1024x683

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek