God praksis for hjemmekontor

Foto: Job Wizards

Har du hjemmekontor i disse tider, men sliter litt med å få effektivitet i arbeidsdagen? Konica Minolta har sendt oss noen råd og vink til hvordan du kan få det til å fungere.

De første dagene kan kanskje hjemmekontoret oppleves som en befrielse, en pause fra det bakterielle kontorlandskapet og trøtte møter. Men hvordan føles uke tre ved kjøkkenbordet/sofaen/sengen?

Her er våre tips for et produktivt hjemmekontor:

1. STÅ OPP!
Du har faktisk en jobb å gå til, selvom arbeisplassen din nå er i heimen. Du har fremdeles ansvaret for at hjulene går rundt i bedriften. Dress code for hjemmekontor er hverken fett hår eller sliten pysjamas/kosedress. Vis litt respekt for jobben du skal gjøre.

2. LAG DEG GODE RUTINER:
Planlegg dagen i lik grad som du hadde vært på kontoret. Start dagen med en liten tur ut. Hvorfor? Jo, hjemmekontoret betyr at du ikke lenger trenger å bruke tid på å komme deg til kontoret, siden kontoret og hjemmet nå er ett. En liten luftetur ut også inn igjen på “kontoret” gir deg litt av den samme følelsen. Starter du med å hente deg en god kopp kaffe før du setter deg ved pulten? Gjør det samme hjemme.
På kontoret er du som regel i jobbmodus og det fungerer greit. Hjemme er kanskje jobbmodus ikke helt innarbeidet. Kanskje du må planlegge dagen mer som en skoledag med “timer” på 50 minutter og deretter 10 minutters pause? I storefri har du lunsjen din. Hvis dette er noe for deg kan du sjekke ut Pomodoro-teknikken.

3. SØRG FOR BRA UTSTYR:
Kanskje er det kronglete med denne laptopen hele tiden…. Trenger du bedre IT-utstyr? Det er mange som kan hjelpe deg med dette. Vi hjelper våre bedriftskunder med å gjøre det enklere for deg å velge ut produkter i vår nettbutikk her. Bestill og få varene levert hjem.
Siden du sannsynligvis vil delta i flere møter på nett enn vanlig, bruk et godt headset, AirPods, eller lignende når du deltar. Det gir en mye bedre lydopplevelse både for deg og for de som skal høre dine innspill enn å bruke PC-høyttaler og innebygget mikrofon.

Om du ikke har det, få med en ekstra skjerm fra jobben. Det gjør at du kan arbeide mer effektivt. Det er også veldig bra å ha når du har nettmøter. Da kan du delta i møtet på en skjerm og ha den andre for deg selv til notater og arbeidsmateriale.

Liker du å printe ut den informasjonen du trenger? Lese ting fra et ark i hånda? Vi forstår, her har du en oversikt over billige bordprintere som tar veldig liten plass, og støtter USB minne-print, web-print, Wifi Direct – samt AirPrint og Mopria for enkelt å kunne printe direkte fra f.eks. mobiltelefon, iPad og tablets.

Mange bedrifter tilbyr også tjenestebasert modeller for utstyr: PC som en tjeneste fra Konica Minolta inkluderer nødvendig Microsoft Office programvare, personlig skylagring i OneDrive og felles lagring i SharePoint. Tjenesten er en nøkkelferdig løsning for deg som ønsker en enkel IT hverdag, sikkert, fleksibelt og fremtidsrettet.

4. LAG DEG EN HYGGELIG OG FUNKSJONELL ARBEIDSPLASS:
Knut Inge Fostervold er førsteamanuensis på Psykologisk Institutt ved UiO og har forsket på hvordan ulike miljøfaktorer påvirker oss i jobbsammenheng. Han mener det er en dårlig idé å jobbe fra sengen, og at den burde forbeholdes andre aktiviteter – som å sove. Et annet problem er at man blir sittende i helt gale sittestillinger. Sørg derfor for en bra og fast arbeidsplass, med godt lys og en god stol å sitte i, slik at du oppnår riktig sittestilling.

Les tips nummer 5 – 10 på denne siden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Kandrup Boktrykkeri har blitt 40% raskere i innkjøringen på offset

Tekst: Søren Winsløw |

Kandrup Bogtrykkeri A/S byttet nylig til Agfas prosessfrie trykkplate Eclipse. Dette har manifestert seg i en rekke håndgripelige produktivitetsforbedringer. Samlet sett har det medvirket til å øke innkjøringshastigheten samt redusert såvel søppel som nedetid på grunn av rengjøring.

Publisert av: