Copycat produserer smittevernutstyr

PUBLISERT: 2 april 2020
OPPDATERT: 2 april
Beskyttelsesvisir produsert hos CopyCat.

Det pågår for tiden en storstilt dugnad blant 3D-printerkyndige i Norge om å produsere ansiktsvisirer som skal beskytte mot koronavirus (se 3DP Norge). Nå har Copycat kommet på banen og opprettet produksjonslinje for slike beskyttelsesvisirer ved selskapets nye produksjonssenter på Billingstad.

I samarbeid med Nautilus Subsea har den grafiske produksjonsbedriften CopyCat nå etablert en egen produksjonslinje for beskyttelsesvisirer. – Smittevernutstyr er kritisk mange steder i samfunnet under den pågående koronakrisen, og vi er i stand til å produsere inntil 5000 visirer i døgnet, sier Geir Thorbjørnsen i CopyCat.

Fra trykksaker til smittevernutstyr
Tidligere i år flyttet CopyCats profilavdeling inn i 1000 kvadratmeter produksjonslokaler på Billingstad. Koronakrisen ga kraftig reduksjon i grafiske oppdrag, da var det naturlig å ta myndighetenes oppfordring om å produsere samfunnskritisk utstyr på alvor.

Per Lillejordet i nabobedriften Nautilus Subsea kjente CopyCat fra tidligere, og tok kontakt for å se på mulighetene for å utvikle og produsere et effektivt beskyttelsesvisir for bruk i helsesektoren og andre steder med høy smitterisiko.

På én uke har vi testet og utviklet produktet, levert prototyper til blant annet sykehus og Folkehelseinstituttet, og etablert en effektiv produksjonslinje som kan håndtere inntil 5000 visirer i døgnet, forteller Per Lillejordet i Nautilus Subsea.

God beskyttelse mot dråpesmitte
Hos CopyCat er de vant til høyt tidspress og kreativ utforming av trykksaker. Samtidig hadde de nettopp investert i et nytt skjærebord med en robot som skjærer ut visirer i riktig størrelse automatisk fra store folieark. Dermed hadde de et svært godt utgangspunkt for å utvikle beskyttelsesvisiret, som dekker øyne, nese og munn, med et skumgummibånd i toppen som enkelt festes rundt hodet med borrelås. Fordi det aktuelle koronaviruset, SARS-CoV-2, smitter gjennom dråpesmitte, vil bruk av visir mot ansiktet utgjøre en effektiv beskyttelsesmetode. Ikke bare som direkte beskyttelse mot dråpesmitte fra andre mennesker i nærheten, men også for å hindre brukeren i å overføre smitte fra egne hender til ansiktet. Visiret er ikke beregnet på å bli desinfisert, og det betegnes som et «endagsprodukt»; det vil si et produkt som kan benyttes kontinuerlig gjennom en arbeidsdag før det kastes og destrueres.

Pakkes i forseglet emballasje
Produktene leveres i utgangspunktet i forseglede poser med 7 visirer i hver pakke. Geir Thorbjørnsen, daglig leder i CopyCat, understreker at de ønsker kontakt med alle bransjer og instanser som ser behov.

Pakkes i forseglet emballasje 7 stk.

Vi tror produktet er anvendelig innenfor mange områder, fra de mest samfunnskritiske som helseinstitusjoner, forsvar og farmasi, til næringsliv, transport og handel. Visirene gir effektivt smittevern samtidig som de er relativt rimelige å produsere i et stort antall. For oss i CopyCat ga denne omstillingen mye positiv energi inn i virksomheten i en krevende tid, og det kjennes godt å kunne bidra med produksjon av et samfunnsnyttig produkt fremfor å bare vente på at krisen skal gå over, sier Geir Thorbjørnsen.

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk