Ikea: “Vi er bare i starten av denne reisen”

I dag finnes det skjermer i varehuset for ulike formål, blant annet for å veilede kunder i varehusene.

I Ikea diskuteres bruken av digital skilting flittig. Men ifølge Mikael Andersson, digital manager for Ikea Sverige, er det fortsatt mye mer å gjøre på denne fronten.

Ikea bruker i dag digitale skjermer for å informere om produktene sine, inspirere kunder, veilede kunder i varehusene og for å vise hva de tilbyr på restaurantene. Og selv om skjermer allerede er implementert som et verktøy i varehusene, jobber Ikeas globale organisasjon for tiden med å utvikle en strategi for hvordan man kan jobbe med digital skilting fremover.

– Denne diskusjonen pågår og vi ser på de digitale skjermene våre som et supplement til hvordan vårt andre produktsortiment blir presentert. Vi ønsker også å kunne bruke dem til å forklare hva som ligger bak tankene til våre møblerte rom i varehuset; hvordan du kan innrede et rom til familien din med små midler, eller hvis du bor selv, sier Mikael Andersson, country digital manager i Ikea Sverige.

Kan redusere matsvinn
Bærekraft er en viktig sak for Ikea, sier Mikael og skjermene kan også spille en viktig rolle her.

– Gjennom skjermene kan vi for eksempel gi forslag til hvordan folk bør tenke når de setter maten i kjøleskap og fryser for å få bedre holdbarhet og dermed redusere matsvinnet.

Det er noen land som har kommet lenger i arbeidet med digital skilting i varehusene Ikea. Korea, Japan og Kina er noen av disse.
– Det har å gjøre med deres digitale modenhet, så vel som prisene per enhet.

Diskuterer neste trinn
I juni 2019 signerte Ingka Group, som driver de fleste varehusene, en avtale med den Malmö-baserte leverandøren av digital skilting, Zetadisplay. Det var en fem år lang rammeavtale der Zetadisplay skulle oppgradere eksisterende installasjoner på 80 Ikea varehus. Arbeidet er nå under evaluering.

– For øyeblikket er det bare denne partneren vi samarbeider med i Sverige, så følger vi anbefalingene og direktivene som kommer fra både franchiseeierne våre og fra vår egen globale organisasjon, sier Mikael og fortsetter:
– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre og lære på området, avhengig av kundens behov og oppførsel. Så nå diskuterer vi hva neste trinn kan være.

Skjerm som viser eksempler på hvordan garderoben kan se ut inni.

Flere skjermer innendørs
Ikea går generelt mer og mer mot innendørs skjermer. Men utenfor varehusene har de ikke sett noen store forskjeller ennå. Møbelgiganten produserer mye av strømmen sin selv på en bærekraftig måte, slik at de også kan se at skjermene kan hjelpe dem i bærekraftsspørsmålet da de dermed ikke trenger å bruke så mye papir til utskrift og lignende.

I dag har de ingen effektiv måte å måle effekten av digitale skjermer på.
– Men spørsmålet er interessant, og det er inkludert i diskusjonene våre.

Hvordan ser Ikea ut på dette området i fremtiden?
– At vi kan gjøre så mye mer. Vi er bare i begynnelsen av denne reisen, sier Mikael og utvikler seg med eksempler på hvordan dette kan fungere:
– Det er mulig at vi kan begynne å jobbe med interaktive skilt, hvor du kan hente et rom og innrede det basert på hvilke produkter du synes er interessante. Et annet forslag til samme tema kan være at du går gjennom noen spørsmål, og får forslag til hvordan rommet ditt kan se ut.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: