Sømløst for Fagtrykks kunder

Fagtrykks rulleplotter fra Durst med rullebredde på 320 centimeter.

Fagtrykk har integrert Xerox web-to-print-løsning XMPie Storeflow i sin produksjon. Nå har de en helt automatisert flyt fra kunden trykker på “send” til at en trykkeklar fil ligger klar på printeren.
– Vi har jobbet utrolig mye for å få dette på plass, sier Ole Kristian Strand, daglig leder for Fagtrykk.

Fagtrykk i Trondheim har de siste ti årene gjennomgått mange forandringer. Foruten at de har kjøpt opp flere trykkerier så har de også satset på å helautomatisere sin produksjon i så stor utstrekning som mulig.

Ole Kristian Strand, administrerende direktør for Fagtrykk i Trondheim.

Ole Kristian Strand, som i dag leder virksomheten, startet sin karriere som lærling på Fagtrykk åtte år etter starten i 1980. Da var det bare et lite offsettrykkeri som ble drevet av Rolf Groven. Men etter at Strand i tre år hadde stått som deleier tok han over helt som eier i 2011.

– I dag er vi Midt-Norges største og bredeste grafiske produksjonsbedrift med fire avdelinger. Hovedkontoret er i Trondheim med avdelinger i Steinkjer, Namsos og Orkanger, forteller Strand.

Fire avdelinger
På alle enheter arbeider man med digitaltrykk og i maskinparkene finner vi maskiner fra blant annet Ricoh, Canon, Heidelberg, Durst, Hp og Zünd.

For å få hele produksjonsleddet til å fungere så smidig som mulig har foretaket investert i ulike verktøy. Et av disse er XMPie fra Xerox, en plattform der brukeren kan lage og administrere nettbutikker og portaler for markedsføring.

Web-to-print med Xerox
Ifølge Strand var trykkeriet på jakt etter en løsning som kunne integreres med deres ordresystem og med automatikken rundt bestillingar fra nettet. Det var gjennom Hans Remmen på X-Partner Møre AS, som er forhandler av Xerox produkter, at trykkeriet fikk nyss om plattformen. Fagtrykks IT-ansvarlig Geir Dahlhaug og Per Friden fra Xerox var også involvert i den gode prosessen.

– Trykkeriet skulle satse på Web-to-print og hadde testet ulike løsninger. De ville ha et moderne og tidsriktig produkt der integrasjonen skulle være tilgjengelig, noe som var avgjørende, forteller Remmen og fortsetter:

– Fagtrykk kjøpte da XMPie StoreFlow og vi var enige om en prøveperiode på tre måneder. Men allerede etter to måneder så bestemte de seg for å fortsette med det.

Hans Remmen på X-Partner Møre AS som leverer Xerox produkter i Midt-Norge.

Kunden styrer innholdet
For Fagtrykk var dette den beste løsningen for deres kundegrupper, mener Strand:

– Her kan kundene redigere sine egne trykksaker og sende en trykkeklar fil rett inn i vårt ordresystem, generere ordreseddel, legge fil i produksjonsmappe. Raskeste vei uten at vi trenger å administrere ordre, forteller han og legger til:

– Det er selvsagt også en ren nettbutikk med artikler som ligger på lager klart for utsending når kunden ønsker det. Det skal sies at vi også har jobbet utrolig mye for å få dette på plass, jeg tror nesten den største økonomiske kostnaden ligger på utvikling hos oss selv.

Fortsatt en del å lære
Etter installasjonen av XMPie har fremfor alt bestillingene fra nettet kunnet håndteres helt gjennom en automatisk flyt. Men det er fortsatt en del å lære, mener Strand.

– Automatikken og selve webløsningen som vi mener er den bredeste og den mest komplekse på markedet. Men det har jo også sine utfordringer til oppsett av slike løsninger som krever mye av de som setter opp dette til kundene, som har mange krav og spørsmål som stort sett XMPie løser. Vi selv trenger mye trening og opplæring for å lære oss dette hundre prosent.

Ett system for alt
Hittill har ikke trykkeriet funnet ett system som kan håndtere alle ledd i produksjonen. Derfor har de i dag forskjellige løsninger for ulike deler i arbeidsflyten. For eksempel benytter de Agfas Apogee for offset og til en viss grad for digitaltrykk, samt Xerox Core og Prepare it for storformat.

– Vi vet at det finnes løsninger som gjør at vi kan ha en programvare og leverandør på dette, men opplever at vi møter en del utfordringer for at det skal gå hundre prosent, sier Strand og fortsetter:
– Som sagt skulle vi gjerne ha hatt et system for alt, men det virker som det systemet ikke finnes for oss ennå.

Positiv tross Koronakrisen
Fremover ser Strand at produktporteføljen bare kommer til å vokse seg større og større. Til tross for den rådende situasjonen med Koronaviruset, som har påvirket trykkeriet i stor utstrekning, ser han positivt på fremtiden:

– Koronaen påvirker oss sterkt, og jeg tror dette vil vedvare i flere måneder. Vi har en nedgang på omtrent tjue prosent for mars og seksti til sytti for april. Vi har mange kunder som driver restauranter, hoteller og arrangementer, her ble det bom stille. Men vi ser lyst på det og prøver å stake ut kursen for fremtiden, avslutter Ole Strand.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: