Norske trykkerier holder hjulene i gang for lokale utgivere

PUBLISERT: 28 mai 2020
OPPDATERT: 28 mai
Tre fysiske eksemplarer av Boligmagasinet. Foto: Copycat

I koronatiden har norske utgivere av trykksaker som ellers benytter seg av utenlandske trykkerier i lavkostland måttet se seg om etter andre løsninger. Copycat forteller om Advokat Ek i Oslo som utgir en trykksak med tittelen Boligmagasinet.

Den britiske Beatles fanklubben måtte sende ut sitt medlemsblad som pdf under «lockdown»-tiden.

I Storbritannia har det i lengre tid vært et såpass nedstengt samfunn at trykkeriene har vært stengt og utgivere har måttet distribuere elektroniske utgaver av sine trykksaker, i stedet for å trykke de og sende dem ut i posten.

Dette var også en løsning Advokat Ek måtte vurdere for sitt blad, «Boligmagasinet», som ellers blir trykket i utlandet. Etter å ha vurdert å utgi nummer 2 – 2020 kun som elektronisk utgave på nett, fant firmaet ut at de også kunne se seg om lokalt etter løsninger. De fant ut at Copycat trykker «on demand» og bestilte et lite opplag på 40 eksemplarer fra dem.

Copycat fikk også gjennomslag fra advokatfirmaet til å ha med «Trykt i Norge»-logoen i bladet. Det er å håpe at utgivere landet rundt i disse koronatidene har funnet ut at det kan lønne seg å trykke lokalt – også når vi er tilbake til normale tider igjen. Det er tross alt viktig å støtte opp om norske bedrifter og arbeidsplasser.

Kilde: Copycat – I surrealismens tid blir det allikevel trykt på papir

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324