Roland DG: -Vi ser en stor vekst verden over

PUBLISERT: 1 juni 2020
OPPDATERT: 1 juni
Claus Larsen, Nordisk forretningssjef hos Roland DG.

Produsenten ser en økt vekst innen personalisert trykk på klesplagg. Under Fespa, som er utsatt til oktober, skulle de ha vist frem sin nyeste tekstilprinter, XT-640S-DTG.

– Vi ser en stor vekst verden over innen tekstiltrykk, sier Claus Larsen, Nordisk forretningssjef hos Roland DG.
XT-640S-DTG er en tekstilprinter med et jiggbasert system. Det innebærer at den kan arbeide med opp til tolv jigger i ulike størrelser, fra small til xxxl. I praksis innebærer dette at du kan stille inn trykket fra 200 x 260 millimeter og opp til 390 x 490 millimeter, etter behov. Den kan produsere mellom 60 og 450 T-skjorter i timen i CMYK, avhengig av antall jigger og oppløsning, og med hvitt mellom 30 og 150 til en pris på mindre enn 70 000 euro.

XT-640S-DTG kan
trykke med CMYK
og hvitt.

Jiggenes størrelser er allerede integrerte i programvaren og innstilles automatisk, uansett om du har en miks av T-skjorter.
Ifølge Larsen var planen å vise frem tekstilprinteren under Fespa i mars 2020. Messen ble så fremskutt til oktober, men til tross for dette har interessen for printeren vært stor.

– Det er den første tekstilprinteren for store volumer hos Roland, som ligger i midtsegmentet rent prismessig, hvor det tidligere har vært en glipe, forteller Larsen.

Den nye printeren egner seg godt for firmaer som allerede har en mindre tekstilprinter og vil oppgradere til noe større. Maskinen kommer snart til å finnes for visning hos Roland, nord for København i Danmark.
En annen voksende trend, fremfor alt i Norden, som Larsen opplever er mer helsebevissthet under valg av trykkemetoder.

– Uv-trykk er ikke alltid den ideelle løsningen, derfor har vi planprinteren SF-200 som trykker med et EN 71-3 sertifisert øko-solvent blekk. Vi ser en økt interesse for denne maskinen og den kan for eksempel benyttes for å trykke på leketøy. Barnet kan stappe leken i munnen uten at det er farlig, sier Larsen og fortsetter: – Hvis man graver litt dypere så blir det tydelig at maskinen skiller seg ut ettersom den kan trykke på objekter som du ikke kan med uv-blekk. Bortsett fra leketøy så kan du trykke på babyprodukter, matvarer og andre gjenstander for følsomme mennesker eller omgivelser. Når det gjelder det sistnevnte så tenker jeg på artikler for dekorasjon for barnehjem, tannleger og sykehus.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.
Epson-7-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324