Vi snakker om sorg og fremtid med teknologiselskapet Memjets nye administrerende direktør Sunil Gupta, som på stående fot gikk med på å overta etter fargerike Len Lauer som gikk bort i påsken. Livet må fortsette, og det vil også Memjet gjøre. Det gjør de med teknologiutvikling, partnerskap og tredje generasjons skrivehoder, som har begynt å bli levert.
Det var på påskedag at Memjet-styret samlet seg for å takle en trist melding. Len Lauer, mangeårig administrerende direktør og ansiktet ut for selskapet, hadde plutselig gått bort hjemme hos seg i La Jolla, California. En tragisk hendelse for hele Memjet der Len Lauer har vært en engasjert leder de siste ti årene.
Ny administrerende direktør Sunil Gupta forteller at han jobbet side om side med Len Lauer i mer enn ett år. Han ble kjent med ham tidlig i 2017 og i januar 2019 kom han inn i styret i Memjet. Han sier at han følte seg beæret over å få spørsmål om å bli konsernsjef og ser ydmykt på oppgaven med å lede Memjet inn i fremtiden. En tid da 380 ansatte, styret og alle investorer sørget.
Sunil Gupta takket ja med en gang, i stor grad fordi han som styremedlem allerede hadde innsikt i Memjets aktiviteter.
–Det var forskjellig fra min vanlige måte å ta en slik beslutning på, som ellers alltid ville involvert min kone. Men jeg gjorde det ikke denne gangen da jeg sa ja. Jeg var bare helt begeistret over å ha muligheten, mens vi var i en vanskelig tid, til å overta kulturen og menneskene og teknologien som Len etterlot seg. Så jeg følte ingen bekymring for hva jeg kastet meg inn i.
– Selvfølgelig skulle jeg ønske at det var under bedre omstendigheter at jeg overtok lederrollen, sier Sunil Gupta og fortsetter:
–Jeg ser det som et privilegium å ha muligheten til å jobbe med menneskene som Len etterlot seg – firmakulturen, teamet og familien.
Jobbet lenge for tonerprodusent
Det er egentlig ingen nykommer i den trykte verden som tar over operasjonell ledelse. Sunil Gupta har jobbet i grafisk bransje de siste fire tiårene. I 1979 startet han sin karriere i Xerox Corporation hvor han har hatt flere lederroller innen forretningsenhetene Xerox og Fuji Xerox. De siste seks årene var han administrerende direktør i Fuji Xerox i Malaysia og Australia.
Sunil Gupta oppsummerer de første fem ukene og læringskurven for den nye jobben. På den ene siden har det handlet om å sette seg inn i forskjellige deler av virksomheten, inkludert den virkelig komplekse teknologien. Utfordringen er at selskapet går gjennom en sorgprosess. Korona-pandemien som rammet tidligere, påvirker også kundeforhold og produksjon når flere ansatte jobber hjemmefra. Men det har vært mindre anstrengt enn han først trodde, sier han. Igjen vender han tilbake til de ansattes driv og utholdenheten som finnes i bedriftskulturen. De fortsetter å støtte og service kunder og installere systemer og maskiner.
– Jeg vil si at vi fremdeles går gjennom sorgprosessen, men vi kommer oss ut av det, mye på grunn av den utholdenhetskulturen Len Lauer har bygget opp i selskapet.
– Vi er et teknologiselskap og veldig stolte av teknologien vår. Det er en av de beste teknikkene jeg har sett de siste 40 årene.
Dypt samarbeid med OEMs
Selskapets forretningskonsept er å utvikle og bygge utskriftssystemer og tilhørende komponentløsninger for raskt å ta dem ut på markedet. Og de fokuserer på langsiktig samarbeid med nye og eksisterende originale produsenter – såkalte OEM-partnere.
Memjet slo igjennom for nesten åtte år siden med Versapass printhode-teknologi for mindre bordskrivere. Det ble fulgt opp med Duralink for tyngre grafiske printproduksjoner, storformat og digitalt trykt emballasje. Duraflex, den tredje generasjonen av printhoder, ble lansert for et drøyt år siden og har et bredere spekter for segmenter som trykkerier, såvel ark- som rull, digitale kontorskrivere for utskrift av dokumenter og trykksaker, samt presser for etiketter og emballasje.
– Akkurat nå migrerer vi fra Versapass til Duraflex og Duralink. Det vil komme oppdateringer og forbedringer på disse produktene i løpet av ett til tre år fordi vi i utgangspunktet nettopp har begynt å få disse produktene ut døren. Og så, utover dette, i overskuelig fremtid, kommer i 2024 eller 2025 en ny runde med virkelig spennende teknologi.
– Målet vårt har alltid vært å ikke stoppe ved en teknikk i den pågående inkjet-revolusjonen, så vi vil fortsette vå strategi innen inkjetteknologi.
Totalt jobber de med 100 kunder globalt når det gjelder Duraflex, og Sunil Gupta sier at 60 prosent gjelder USA og 40 prosent Europa.
– Med Duraflex fortsetter vi å engasjere kunder. Vi har et betydelig tall, over 100 dype forhold til mange forskjellige typer kunder. Kunder jobber delvis med oss som kjøpere av vår teknologi, men også som medutviklere, sier han, og legger til at de tror sterkt på å utvikle Memjets teknologi sammen med kunder.
Etiketter og emballasje
Med Duraflex ser Memjet for tiden mest potensial i etikettprinting for on-the-go-markedet, innpakningspapir og matemballasje.
– Etiketter er et segment som faktisk har vokst mest, om ikke 30 prosent så opp til 50 prosent, på grunn av korona-situasjonen. Vi vil fortsette å fokusere på etiketter både på kort og lang sikt.
– Vi tror at teknologien og blekket vårt egner seg best til den typen marked, sier han, men nevner også segmenter for enklere produksjon – direktereklame og transaksjonsutskrifter i mindre kvanta.
Sunil Gupta sier at maskinprodusentenes tiltenkte lanseringer, som også inkluderer Memjets teknologi, i mange tilfeller kan måtte vente. Årsaken staves korona. Kevin Shimamoto, markedssjef i Memjet, er enig:
– Jeg tror mange av våre partnere, på grunn av den avlyste Drupa-messen, vil vente på senere messer i september/oktober eller til Drupa neste år med nyhetene sine. Vi jobber aktivt med alle disse partnerne for å bedre forstå hvordan og når vi skal støtte deres produktlanseringer, både i senhøsten eller i Drupa 2021.
Memjet har produksjonsenheter i Singapore, Malaysia, Taiwan og i Sydney hvor det hele startet. Produktutvikling skjer i San Diego.
– Vårt grunnleggende fundament er printhoder og blekk, men vi har definitivt migrert fra det til å levere moduler som er enkle å montere. Fremtiden for oss er å kunne imøtekomme kundenes behov og krav, sier Sunil Gupta.
Memjet vil imidlertid aldri begynne å tilby komplette systemer med etterbehandlings- og tørkeenheter.
– Vi prøver å gå så langt vi kan uten å miste kraft og uten å gå for langt inn i virksomheten til andre selskaper. Vi ønsker å gi kundene muligheten til å være fornøyde slik at de får produktene sine på markedet.
Rask printhastighet
Når Sunil Gupta skal forklare fordelene med Memjets skrivehoder, er det blant annet den raske hastigheten og kostnadseffektiviteten som kommer på banen. Han nevner også at de enkelt kan monteres hvor som helst i en produksjonsprosess, noe som skaper muligheter for variabel print eller on-demand. Selskapet tilbyr syv blekkfarger – pigmentblekk som ikke inneholder noen skadelige eller giftige stoffer. En veldig attraktiv printkvalitet og et miljøvennlig tilbud til kundene, ifølge Gupta:
– Vi ønsker å fortsette å være ledende når det gjelder hastighet og holdbarhet på printhodene våre, noe som har vært et kronisk problem med piezo-hodene. Vi ønsker å fortsette å fokusere på voksende segmenter – kommersiell trykking, emballasje og desktop-skrivere for etiketter og direktereklame. Dette er veien vi vil ta når det kommer til teknologiutvikling.