Zünds skjærebord jobber i koronatider

Martin Roed Nielsen og Jacob Hansen fra Zünd viser den nesten tomme demohallen, der maskinene har forsvunnet delvis for normal produksjon, delvis for visirer og vernetøy i korona-tider.

Korona kom og det var helt stille på Zünd Scandinavia. Jacob Hansen og Martin Roed Nielsen forberedte seg på en veldig lang påskeferie. Samtidig bremset kundenes produksjon etter hvert som ordrene ble kansellert. Usikkerheten gjorde situasjonen spøkelsesaktig. Men etter noen dager ringte den første telefonen. Det var en kunde som trengte nye kniver. Så ringte det igjen. Og igjen.

Personalet som var sendt hjem ble tilbakekalt til det nordiske kontoret utenfor Aarhus i Danmark. Trykkeriene hadde fått bestillinger på å klippe visirer, gulvklistremerker, vindusmerking og andre typer merking. Skjærebordene fra Zünd gikk i døgnet-rundt produksjon, mens andre ting i trykkeriene var mye roligere.

Så kom ordrene om freseverktøy. Nå skulle det lages tykke plexiglass som skulle skjæres til og plasseres ved kassene i butikkene. Alle Zünd-maskiner kan konfigureres med freseverktøy. Noen kunder fikk store ordre og trengte å supplere med tilleggsmaskiner.

– Først solgte vi det vi hadde på lager. Så en av våre demomaskiner. Til slutt hadde vi solgt alt i demo bortsett fra en maskin som vi må ha for å gjennomføre trening og kunne teste. Å skaffe nye maskiner fra fabrikken var uaktuelt, fordi behovet var presserende, og kundene kunne ikke vente på produksjon av en ny maskin, sier administrerende direktør Jacob Hansen.

Produksjon av visirer
Jeg blir guidet rundt i den nesten tomme hallen, der det normalt er satt opp 5-6 komplette demobord for å skjære alt fra tekstiler og papp til fresing i tre, pleksiglass og metall. Tre maskiner er levert til kunder for produksjon av visirer. Av de andre maskinene har man gått til vanlig grafisk produksjon, en til fiskerinæringen og en annen brukes nå til å skjære deler til dukkehus.

En maskin trengte å begynne å produsere så raskt at den måtte settes i produksjon på lageret til Zünd, før den kunne fraktes opp til Norge.

Jacob Hansen viser med hvilken enorm presisjon Zünds bord skjærer ut materiale til eksklusive Le Klint-lamper. Den ferdigtrykte brune linjen havner nøyaktig riktig når de forhåndsskjærte kantene er brettet inn i lampen.

Etter et snaut halvår med korona konkluderer Jacob Hansen med at de i løpet av første halvår av 2020 klarte å opprettholde samme omsetningsnivå som i 2019.

– Det fine her er at du bare har ett bord som kan brukes på mange forskjellige måter i forskjellige bransjer.

Lett å justere
– Det er mange leverandører som klarer å frese. Men nesten alle har begrensningen at de bare freser, mens vi også skjærer og kutter på forskjellige måter. Zünd-maskinen kan raskt byttes fra en type skjæring til en annen. Dette gjelder også bytte til og fra fresing. Og programvaren vår er tilpasset skilt- og emballasjebransjen, så grensesnittet er enkelt å jobbe med i skiltprogrammer. Det kan ikke sies om programvaren til mange fresemaskiner.

– Vi kan selvfølgelig kjenne at det ligger et lokk på alt. Litt lavere trykk. Men siden vi har dette varierende fokuset, og å kunne selge til alle forskjellige bransjer, kan vi fortsette å vokse. Så vi ansetter, sier ikke opp, så for oss er det ingen endring. Vi fortsetter å vokse.

Nærbilde av Le Klint-lampen

Installerer nye maskiner
Zünd Skandinavia har også måttet investere mer enn ti millioner kroner i nye maskiner til sitt demolokale. De regner med å kunne installere dem i høst, når fabrikken har rukket å komme ajour. Martin Roed Nielsen sier at de maskinene kommer til å være utstyrt med de nyeste funksjonene innen digital skjæring:

– Flere av maskinene kommer også til å  være utstyrte med automatisering i form av roboter, materialhåndtering eller roll-off mulighet.

– Når mange messer har blitt avlyst, ser vi det som viktigere enn noensinne å kunne invitere hit kundene og demonstrere de muligheter som Zünd tilbyr.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: