Kataloger ute- eller absolutt en mulighet?
–Vi vet at mange setter pris på katalogen og oppbevarer den hjemme gjennom hele året – i bokhyllen, på sofabordet eller på skrivebordet. De leser den som et innredningsmagasin, og benytter den som inspirasjonskilde når de skal innrede hjemmene sine. (IKEA)
Syv gode tips om kataloger:
1 Tilgjengelighet:
Fremtredende fordeler ved kataloger er at de er enkle å bruke, er tilgjengelige og gir troverdighet. De er lettere å håndtere, med mye innhold og designet med henblikk på å bli lest igjen og igjen.
2 Mye informasjon:
Kataloger er enkle å lese og representerer en lett tilgjengelig kilde til informasjon, der leseren finner svar på spørsmålene sine. Pris, design, farge, størrelse, kvalitet og funksjonalitet blir enkelt og tydelig kommunisert.
3 Forførende:
For eksklusive produkter er muligheten til å invitere kunden inn i merkevarens egne verden unik i kataloger. Kombinasjonen foto og tekst gir en opplevelse som ikke kan formidles i butikken.
4 Merkevarebygging:
Kataloger gir merkevaren oppmerksomhet og mye tid med kundene, noe som forsterker bevisstheten om tilstedeværelse og som er med på å bygge merkevaren.
5 Målgrupperettet:
Distribusjonen av de fleste kataloger blir gjort via posten, og de‑ e gir virksomheten en unik mulighet til å målrette utsendelsen. Uansett hvor i landet du ønsker å få oppmerksomhet, kan mo‑ aker nås innen et døgn.
6 Lojalitet:
En kvalitetskatalog som er trofast til merkevarens identitet vil oppnå stor grad av lojalitet, der kunden føler at de blir ivaretatt og er en del av en gruppe som gjør seg fortjent til å motta katalogen.
7 Effektivitet:
Som et ledd i en større kommunikasjonsenhet, der for eksempel DM og digitale medier inngår, er målingen av katalogens nedslagskraft av stor betydning.