Fespasjef om avhoppet i pandemien: "Overbevist om at B2B-hendelser som Fespa kan fortsette"

PUBLISERT: 22 oktober 2020
OPPDATERT: 21 mars
Sign & Print tar pulsen på Fespasjefen Neil Felton foran messen i Amsterdam 9-12. mars neste år. Foto: Fespa

Den offisielle reklamekampanjen for Fespa Global Print Expo 2021 er lansert. Under mottoet «Bringing Color Back» møtes storformat-, spesial-, silke- og tekstilprintere og skiltprodusenter igjen personlig etter den koronarelaterte flyttingen til Amsterdam. Samtidig avlyser flere og flere utstillere deltakelsen på Drupa, som vil finne sted bare noen få uker senere. Sign & Print har spurt Fespas administrerende direktør Neil Felton hvordan dette vil påvirke Fespa-messen.

HP, Fujifilm, Screen, EFI og sist Ricoh – mange produsenter av digitale trykkpresser har kansellert deltakelsen i Drupa 2021. Hva betyr disse kanselleringene for Fespa? Tross alt er mange av disse selskapene også blant utstillerne dine?

–Selv om det er noen utstillere som deltar i både Fespa og Drupa, er overlappingen mellom våre besøkende ganske begrenset. Fespa har alltid vært veldig spesifikt fokusert på interessegruppen for spesialutskrift, inkludert storformatsskrivere innen screen og digital, skiltmakere og grafikkprodusenter, og tekstil- og tøyprintere, som tjener et voksende utvalg i vertikale markeder, sier Fespas administrerende direktør Neil Felton og fortsetter:

– Svaret fra utstillerne våre på kunngjøringen om arrangementet vårt i mars 2021 i Amsterdam har vært positivt. Det er en sterk appetitt fra leverandører om en plattform tidlig i 2021, for å igjen engasjere seg med kunder og potensielle kunder etter et år uten live-arrangementer, og med dette en økende tillit til at mange printleverandører vil være klare til å utforske muligheter for omlegging og gjenreising. Utstillere vil uten tvil investere markedsføringsbudsjettene der de får best avkastning, slik at de vil matche deres tilstedeværelse og produktene de velger å vise frem til det spesifikke arrangementets publikum.

Hvordan opptrer og oppfører utstillerne på Fespa / European Sign Expo og Sportwear Pro seg? Er det mange avbestillinger, er de nølende eller bekrefter de heller deltakelsen?

–Etter at vi for alvor begynte å interagere med våre utstillere i august, har vi allerede mer enn 175 utstillere med kontrakt på å delta, og mange flere stands er reservert. Det er også veldig motiverende for oss at vi har sett en økende interesse fra nye utstillere, noe som har å gjøre med flyttingen fra Madrid til Amsterdam. Forståelig nok er det fremdeles en viss forsiktighet noen steder, men samlet sett er tilbakemeldingene vi får veldig positive.

Til tross for alle ytre forhold er Neil Felton, administrerende direktør i Fespa, overbevist om at Fespa Global Print Expo kan finne sted i Amsterdam i mars 2021. Foto: Fespa

Nederland er for tiden klassifisert som et koronarisikoområde. Kan messene etter din mening i det hele tatt finne sted i Amsterdam?

–Selvfølgelig skaper pandemien en dynamisk og uforutsigbar situasjon, men den europeiske eventindustrien tar allerede skritt for å starte på nytt, og messer har foregått på en sikker og vellykket måte flere steder. Med sterke og forbedrede helse- og sikkerhetsrutiner og ansvarlig oppførsel fra utstillere, entreprenører og besøkende, er jeg overbevist om at B2B-arrangementer som Fespa kan fortsette og være effektive for alle berørte.

Hvilke forholdsregler vil du som arrangør ta for å beskytte utstillere og besøkende så mye som mulig?

–Helse og sikkerhet for alle våre utstillere, besøkende, entreprenører og ansatte er vår prioritet. Med dette i bakhodet jobber vi tett med RAI Amsterdam utstillings- og konferansesenter for å følge retningslinjer fra den nederlandske regjeringen, National Institute of Public Health and the Environment, og den kommunale helsetjenesten i Amsterdam. Med veiledning fra disse myndighetene, streber vi for å levere en covid-trygg begivenhet, inkludert iverksetting av tiltak som sosial distansering, stasjoner med hånddesinfeksjon, en kontaktfri registrering og forbedret skilting.

–I tillegg følger vi «All Secure» -retningslinjene opprettet av AEO (Association of Exhibition Organizers) for å sikre at arrangementer gjennomføres på en sikker måte med helse og sikkerhet som førsteprioritet.

–Vi vil publisere klare helse- og sikkerhetsretningslinjer for utstillere og besøkende før messen, og planløsningen vår for utstillingshallene vil ta sosial distansering i betraktning.

Tekst: Judith Grajewski, oversettelse: Roger Stormo

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324