Nytt initiativ for bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 25 november 2020
OPPDATERT: 25 november
Circular Packaging Cluster har satt seg ambisiøse mål: (1.) Redusere barrierer mellom leddene og aktørene i verdikjeden for emballasje og (2.) Bidra til markedsutvikling for resirkulerte materialer. Illustrasjon: Circular Packaging Cluster

Ledende merkevareselskaper, dagligvarekjeder, emballasjeutviklere og innsamlingssystemer samler seg i en nystartet næringsklynge med navn Circular Packaging Cluster.

Nordmenn ønsker å leve bærekraftig. Vi ønsker å kjøpe ansvarlige produkter, pakket i miljøvennlig emballasje som lar seg gjenvinne. Problemet er at systemet som strekker seg
fra emballasjeutvikling, via produksjon, innsamling og gjenbruk ikke fungerer spesielt godt. Altfor lite av det vi pakker i emballasje kan resirkuleres eller gjenbrukes. Ressurser går til
spille og vi belaster miljø og klima mer enn vi bør. Dette er store globale utfordringer som også er norske.

Store utfordringer krever sterke samarbeid for å løses. Nå går næringsmiddelprodusenter som BAMA, ORKLA, TINE og Brynhild sammen med Norgesgruppen, Rema 1000, teknologi og
systemaktører som Tomra, Tronrud Engineering og ROAF inn et nystartet og ambisiøst klyngesamarbeid. Her er også VPK Packaging og Glomma Papp med i tillegg til ledende kompetansemiljøer i Nofima, Emballasjeforeningen, NTNU, Sintef og Norsus.

Kari Bunes er direktør i Emballasjeforeningen

Dette er noen av de til sammen 45 aktørene som nå har bestemt seg for å samarbeide for å fjerne hindringer som står i veien for en mer bærekraftig og sirkulær verdikjede på emballasje.

–Norge er et velorganisert samfunn hvor vi kan få til en utvikling som er vanskeligere andre steder i verden, sier Alvhild Hedstein, Leder av styret i Circular Packaging Cluster. –Vi har høy kompetanse som skal hjelpe oss å utvikle gode løsninger og vi har en befolkning som er motiverte for å leve mer bærekraftig. Det er vår jobb å gjøre dette mulig, avslutter hun.

Initiativet mottok 19. november støtte fra nærings og fiskeridepartementet og klyngeprogrammet i Norge gjennom tildelingen av Arena status. Dette er en formell klyngestatus som regjeringen gir noen få utvalgte satsingsområder som har et særskilt fremtidsrettet potensial.

De mest betydelige effektene av et mer sirkulært system vil relatere seg til å erstatte, resirkulere eller endre plastemballasjen. Det er her systemet har sine største utfordringer.

–Nå har vi endelig klart å samle alle de ledende aktørene i emballasjens verdikjede. Sammen skal vi skape verdens mest effektive og sirkulære verdikjede for emballasje!» sier Kari Bunes i
Emballasjeforeningen.

Siste nytt

Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

Konkurransen i grafisk bransje er hard. Trykkeriene og skiltmakerne har likeverdige maskiner og tilbyr ofte de samme produktene innen storformat. Hvordan kan man skille seg ut og finne lønnsomme jobber?
Antalis-kollage
Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Vil du være billigst i byen, eller den som tilbyr produkter som konkurrentene dine ikke selger? Uansett hva må du ha en forretningsstrategi for å navigere i markedet.
HP-Javier
HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Roland DG lanserer en ny versjon av Dimense-printeren for 3D-effekter på utskrifter.
da-640-social-post_square_web
Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Den israelske produsenten av digitalpresser, Landa Digital Printing, har søkt retten om å stanse rettslige skritt knyttet til deres akutte økonomiske krise. Selskapet har gjeld tilsvarende nesten fem milliarder kroner.
landas10cockpit-1536x654
Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Les videre

Potensial i krisetider: "Den perfekte muligheten for print"

Hvordan kan trykt kommunikasjon skjære gjennom den massive digitale støyen? Ifølge Mathew Faulkner, markedsførings- og innovasjonssjef for storformat hos Canon EMEA, har trykte medier kraften til å bli rakettdrivstoff for vekst. Ikke minst i turbulente tider.
Canon-Matthew-2-1024x683
Potensial i krisetider: «Den perfekte muligheten for print»

Kaffe med trykk i

Emballasjetrykkeriet Cabassi i Finland har lykkes med å trykke poser med kaffeblekk.
biopainovari-innovaatio_kai-lankinenx
Kaffe med trykk i

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic
Plockmatic satser innen etikett og emballasje

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot
Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025