Nytt initiativ for bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 25 november 2020
OPPDATERT: 25 november
Circular Packaging Cluster har satt seg ambisiøse mål: (1.) Redusere barrierer mellom leddene og aktørene i verdikjeden for emballasje og (2.) Bidra til markedsutvikling for resirkulerte materialer. Illustrasjon: Circular Packaging Cluster

Ledende merkevareselskaper, dagligvarekjeder, emballasjeutviklere og innsamlingssystemer samler seg i en nystartet næringsklynge med navn Circular Packaging Cluster.

Nordmenn ønsker å leve bærekraftig. Vi ønsker å kjøpe ansvarlige produkter, pakket i miljøvennlig emballasje som lar seg gjenvinne. Problemet er at systemet som strekker seg
fra emballasjeutvikling, via produksjon, innsamling og gjenbruk ikke fungerer spesielt godt. Altfor lite av det vi pakker i emballasje kan resirkuleres eller gjenbrukes. Ressurser går til
spille og vi belaster miljø og klima mer enn vi bør. Dette er store globale utfordringer som også er norske.

Store utfordringer krever sterke samarbeid for å løses. Nå går næringsmiddelprodusenter som BAMA, ORKLA, TINE og Brynhild sammen med Norgesgruppen, Rema 1000, teknologi og
systemaktører som Tomra, Tronrud Engineering og ROAF inn et nystartet og ambisiøst klyngesamarbeid. Her er også VPK Packaging og Glomma Papp med i tillegg til ledende kompetansemiljøer i Nofima, Emballasjeforeningen, NTNU, Sintef og Norsus.

Kari Bunes er direktør i Emballasjeforeningen

Dette er noen av de til sammen 45 aktørene som nå har bestemt seg for å samarbeide for å fjerne hindringer som står i veien for en mer bærekraftig og sirkulær verdikjede på emballasje.

–Norge er et velorganisert samfunn hvor vi kan få til en utvikling som er vanskeligere andre steder i verden, sier Alvhild Hedstein, Leder av styret i Circular Packaging Cluster. –Vi har høy kompetanse som skal hjelpe oss å utvikle gode løsninger og vi har en befolkning som er motiverte for å leve mer bærekraftig. Det er vår jobb å gjøre dette mulig, avslutter hun.

Initiativet mottok 19. november støtte fra nærings og fiskeridepartementet og klyngeprogrammet i Norge gjennom tildelingen av Arena status. Dette er en formell klyngestatus som regjeringen gir noen få utvalgte satsingsområder som har et særskilt fremtidsrettet potensial.

De mest betydelige effektene av et mer sirkulært system vil relatere seg til å erstatte, resirkulere eller endre plastemballasjen. Det er her systemet har sine største utfordringer.

–Nå har vi endelig klart å samle alle de ledende aktørene i emballasjens verdikjede. Sammen skal vi skape verdens mest effektive og sirkulære verdikjede for emballasje!» sier Kari Bunes i
Emballasjeforeningen.

Les videre

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Tar opp kampen mot restene

Storbildsbolaget i Helsingborg reduserer avfallet med et nytt produkt. Arbeidsmetoden er både klimasmart og sparer penger for kunden.
FotoJet-25-1024x682

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik