torsdag 21. januar – uke 3
Facebooksiden til Grafisk Bransjeforening har startet opp en serie der de presenterer forskjellige trykkerier som er tilsluttet “Trykt i Norge”-kampanjen. Foreløpig er disse trykkeriene presentert:
Oslo Silketrykk AS
Andvord Grafisk
I utgangspunktet var det trykkerier som var medlemmer av Grafisk Bransjeforening som fikk tilgang på “Trykt i Norge”-stempelet, men nå har også medlemmene av Mediebedriftene blitt med på opplegget. Trykkerier som er medlemmer av MBL delta i Trykt i Norge og velger selv om man ønsker å inngå avtale om dette.
Trykt i Norge er et merke som viser at en trykksak er laget i Norge av et norsk trykkeri, av en seriøs bedrift med omtanke for miljøet og lokalsamfunnet. Merket skal symbolisere stoltheten ved å produsere og benytte norsk kvalitetstrykk. Følge gjerne med på Facebook for flere trykkeripresentasjoner.
Bladcentralen AS, Norges største distributør av blader og bøker til massemarkedet, inngår samarbeid med Lundeby Gruppen. Neste år flyttes all pakking av Bladcentralens bøker og blader fra Nittedal til Hærland i Indre Østfold kommune.
Publisert av:Roland DG lanserer VersaUV LEC2 rull-til-rull printer/kutter og flatbed S-serien. De nye modeller skal både utvide fordelene med UV-printing til et bredere medieområde pluss at de skal gi skarpere kvalitet, hevder printerfabrikanten.
Publisert av:I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?
Publisert av:Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.
Publisert av:Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.
Publisert av:Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]
Publisert av:Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.