Heidelbergs strategi ser ut til å gi resultater

PUBLISERT: 18 februar 2021
OPPDATERT: 21 mars

I en pressemelding skriver Heidelberg at på grunn av konkrete suksesser med selskapets transformasjon pluss den økende etterspørselen fra Kina, og nylig også fra Europa, løfter de sitt operative avkastningsmål for regnskapsåret 2020/21 som helhet.

Selskapet forventer at EBITDA-margin eksklusiv restruktureringsresultat vil vokse til ca. 7 prosent, selv om koronaviruspandemien kan føre til et nedgang i salget på rundt € 450 millioner til € 500 millioner sammenlignet med året før (fjorårets salg: € 2.349 millioner) for året som helhet.

Tidligere hadde Heidelberg forventet en EBITDA-margin, som på sitt laveste nivå tilsvarte 4,3 prosent året før. Det er også et oppmuntrende tegn for de kommende månedene at trykkvolumet blant Heidelberg-kundene nesten har nådd nivået året før, ettersom trykkvolumet i emballasjesektoren til og med overstiger nivået året før.

– Den vellykkede gjennomføringen av endringstiltakene har gjort det mulig for Heidelberg å oppnå et klart positivt driftsresultat til tross for det enorme presset COVID-19 forårsaket. Når det gjelder både økonomi og balanse, har vi gjort leksene våre. Det er nå tegn på bedring i markedene i Kina og Europa som er viktige for oss. Derfor øker EBITDA-målmarginen eksklusiv restruktureringsresultat til omtrent 7 prosent. Den økende interessen for kontraktsvirksomheten og den store etterspørselen etter våre ladestasjoner med elektromobilitet er også grunn til å være optimistisk om fremtiden, sier Heidelbergs administrerende direktør Rainer Hundsdörfer.

Igjen i tredje kvartal kompenserte de mange initiativene fra endringsprogrammet som ble lansert i mars i fjor mer enn den negative effekten på inntjeningen som følge av en markant nedgang i salget på grunn av COVID-19. Som et resultat av dette var driftsresultatet, inkludert effekten av tiltakene som ble iverksatt over ni måneder i regnskapsåret 2020/21 (1. april til 31. desember 2020), høyere enn i samme periode året før. I tillegg opplevde perioden et litt positivt nettoresultat etter skatt og reduserte finansiell nettogjeld betydelig.

Les videre

Nytt nummer av Sign & Print ute nå

Det nye nummeret av magasinet Sign & Print har nå forlatt trykkeriet og er på vei ut til grafiske bedrifter i hele Norge.
Magasinet

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Veien til Norges største grafiske produksjonshus

Merkur Grafisk har det siste året vokst betraktelig gjennom fire oppkjøp. I april 2025 flytter samtlige av selskapene inn i splitter nye lokaler på Langhus, like utenfor Oslo. Sign&Print har intervjuet daglig leder Kjetil Sjøeng om veien dit og hva Merkur 2.0 kommer til å innebære.
Merkur kollage

Mutoh nytt varemerke hos Marabu Scandinavia

Marabu Scandinavia blir forhandler for Mutoh. Dette skal utfylle og styrke det selskapet allerede har i sin portefølje, ikke minst når det gjelder øko-solvent-skrivere, rull til rull.
Mutoh-Marabu-1024x683

Siste nytt

Nytt nummer av Sign & Print ute nå

Det nye nummeret av magasinet Sign & Print har nå forlatt trykkeriet og er på vei ut til grafiske bedrifter i hele Norge.
Magasinet

Schur viser ny printerteknikk som erstatter etiketter

Den danske emballasjegiganten Schur har utviklet en trykkteknikk som kan eliminere behovet for etiketter. Den ble vist på Sign Print & Pack-messen i Odense, Danmark.
Schur-kollage-768x500

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Veien til Norges største grafiske produksjonshus

Merkur Grafisk har det siste året vokst betraktelig gjennom fire oppkjøp. I april 2025 flytter samtlige av selskapene inn i splitter nye lokaler på Langhus, like utenfor Oslo. Sign&Print har intervjuet daglig leder Kjetil Sjøeng om veien dit og hva Merkur 2.0 kommer til å innebære.
Merkur kollage