Heidelbergs strategi ser ut til å gi resultater

PUBLISERT: 18 februar 2021
OPPDATERT: 21 mars

I en pressemelding skriver Heidelberg at på grunn av konkrete suksesser med selskapets transformasjon pluss den økende etterspørselen fra Kina, og nylig også fra Europa, løfter de sitt operative avkastningsmål for regnskapsåret 2020/21 som helhet.

Selskapet forventer at EBITDA-margin eksklusiv restruktureringsresultat vil vokse til ca. 7 prosent, selv om koronaviruspandemien kan føre til et nedgang i salget på rundt € 450 millioner til € 500 millioner sammenlignet med året før (fjorårets salg: € 2.349 millioner) for året som helhet.

Tidligere hadde Heidelberg forventet en EBITDA-margin, som på sitt laveste nivå tilsvarte 4,3 prosent året før. Det er også et oppmuntrende tegn for de kommende månedene at trykkvolumet blant Heidelberg-kundene nesten har nådd nivået året før, ettersom trykkvolumet i emballasjesektoren til og med overstiger nivået året før.

– Den vellykkede gjennomføringen av endringstiltakene har gjort det mulig for Heidelberg å oppnå et klart positivt driftsresultat til tross for det enorme presset COVID-19 forårsaket. Når det gjelder både økonomi og balanse, har vi gjort leksene våre. Det er nå tegn på bedring i markedene i Kina og Europa som er viktige for oss. Derfor øker EBITDA-målmarginen eksklusiv restruktureringsresultat til omtrent 7 prosent. Den økende interessen for kontraktsvirksomheten og den store etterspørselen etter våre ladestasjoner med elektromobilitet er også grunn til å være optimistisk om fremtiden, sier Heidelbergs administrerende direktør Rainer Hundsdörfer.

Igjen i tredje kvartal kompenserte de mange initiativene fra endringsprogrammet som ble lansert i mars i fjor mer enn den negative effekten på inntjeningen som følge av en markant nedgang i salget på grunn av COVID-19. Som et resultat av dette var driftsresultatet, inkludert effekten av tiltakene som ble iverksatt over ni måneder i regnskapsåret 2020/21 (1. april til 31. desember 2020), høyere enn i samme periode året før. I tillegg opplevde perioden et litt positivt nettoresultat etter skatt og reduserte finansiell nettogjeld betydelig.

Les videre

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz