Heidelbergs strategi ser ut til å gi resultater

I en pressemelding skriver Heidelberg at på grunn av konkrete suksesser med selskapets transformasjon pluss den økende etterspørselen fra Kina, og nylig også fra Europa, løfter de sitt operative avkastningsmål for regnskapsåret 2020/21 som helhet.

Selskapet forventer at EBITDA-margin eksklusiv restruktureringsresultat vil vokse til ca. 7 prosent, selv om koronaviruspandemien kan føre til et nedgang i salget på rundt € 450 millioner til € 500 millioner sammenlignet med året før (fjorårets salg: € 2.349 millioner) for året som helhet.

Tidligere hadde Heidelberg forventet en EBITDA-margin, som på sitt laveste nivå tilsvarte 4,3 prosent året før. Det er også et oppmuntrende tegn for de kommende månedene at trykkvolumet blant Heidelberg-kundene nesten har nådd nivået året før, ettersom trykkvolumet i emballasjesektoren til og med overstiger nivået året før.

– Den vellykkede gjennomføringen av endringstiltakene har gjort det mulig for Heidelberg å oppnå et klart positivt driftsresultat til tross for det enorme presset COVID-19 forårsaket. Når det gjelder både økonomi og balanse, har vi gjort leksene våre. Det er nå tegn på bedring i markedene i Kina og Europa som er viktige for oss. Derfor øker EBITDA-målmarginen eksklusiv restruktureringsresultat til omtrent 7 prosent. Den økende interessen for kontraktsvirksomheten og den store etterspørselen etter våre ladestasjoner med elektromobilitet er også grunn til å være optimistisk om fremtiden, sier Heidelbergs administrerende direktør Rainer Hundsdörfer.

Igjen i tredje kvartal kompenserte de mange initiativene fra endringsprogrammet som ble lansert i mars i fjor mer enn den negative effekten på inntjeningen som følge av en markant nedgang i salget på grunn av COVID-19. Som et resultat av dette var driftsresultatet, inkludert effekten av tiltakene som ble iverksatt over ni måneder i regnskapsåret 2020/21 (1. april til 31. desember 2020), høyere enn i samme periode året før. I tillegg opplevde perioden et litt positivt nettoresultat etter skatt og reduserte finansiell nettogjeld betydelig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nordisk emballasjemesse i mai

Tekst: Peter Ollén |

De internasjonale messene er avlyst, men 10. – 12. mai arrangeres en nordisk, digital messe med fokus på emballasje og e-handel. Det er AGI-forlaget med Pack Sweden som arrangerer og tidsskriftet nord emballage er involvert i markedsføring og regi av foredragene. Messen har fått navnet Packnorth.

Publisert av: