Premiere for flaggskipsmodell

PUBLISERT: 6 mai 2021
OPPDATERT: 6 mai
Jesper Devrér er salgsansvarlig for maskinserien 3sixty.

Alt med konisk og sylindrisk form kan man printe på. Og nå fire ganger så raskt. ACG Nyström premiereviser sin nyeste printer 360 Dual for et større publikum på Packnorth.

ACG Nyströms maskinserie 3sixty for å printe på rundformede objekter har vokst seg større med årene. Den første printeren slapp de i 2012 og siden da har både hastigheter og valgmuligheter for brukeren blitt videreutviklet i de senere modellene. På Packnorth-messen, 10–12. mai vises det nye flaggskipet i serien – 360 Dual.
Jesper Devrér, salgsansvarlig, sier at printeren har to arbeidsstasjoner med plass til to gjenstander hver. Alle fire printes i en omgang med CMYK, hvitt, light magenta, light cyan samt primer og lakk. Blekkene herdes med åtte stykk uv-led-lamper.
– Den er fire ganger så rask som standardmaskinen.
– Ti printhoder håndterer de to sledene i maskinen og det går veldig raskt, sier han og legger til at maskinen har støtte for å printe variable data.

Inkjetprinteren 360 Dual har to arbeidsstasjoner med plass til to objekter i hver. Alle fire printes i en omgang med CMYK, hvitt, light magenta, light cyan samt primer og lakk.

Logo eller dekkende motiv
Alle slags rundformet emballasje kan printes med en produksjonstakt som 300–600 produkter i timen avhengig av oppløsning, diameter på produktene og lengde på motivet. Det kan være alt fra flasker, krus, termoser, papprør, plastinnpakninger av forskjellig slag, eller produkter i for eksempel metall, glass, plast eller tre. Jesper Devrér sier at det snarere er kreativiteten som setter begrensningene enn maskinen.
– Alt som har en konisk eller sylindrisk form egner seg. Vi har kunder som kjører på alle plasttyper du kan tenke deg, kunder som printer på papirtuber, shampoflasker, spraybokser og så videre.
Det finnes også en kjøreklar programvare for å implementere roboter som plukker ut av og setter inn objekter i maskinen. ACG Nyström har kunder som benytter seg av dette allerede i dag.

Sikter mot emballasjeforetak
På messen handler det dels om å demonstrere 3sixty Dual, dels å spre budskapet om dens muligheter i forskjellige produktsegmenter. Maskinen ble sluppet for et halvt år siden, men noen ordentlig lansering har ikke skjedd. Det blir først nå på Packnorth.
– Vi ser at det finnes et vanvittig godt marked for oss og for kundene. Mange etterspør dette, men vet ikke helt hva de skal bruke for å printe på denne typen emballasjer av ulike slag. Vi har historisk sett havnet mest mot promotion og profilkunder. Det er et viktig segment, men emballasjer har vokst og det har ramlet inn kunder som printer på mer tradisjonelle emballasjer av ulike slag.
Siden 2018 har til sammen 65 printere i 3sixty-serien rullet ut til kunder i Europa. Toppmodellen 3sixty Dual står om kort tid i regulær drift hos to kunder i Polen, ifølge Jesper Devrér.
– Vi tror beinhardt på emballasjeindustrien i det store og det hele og ser at forespørsler fra kunder der øker. Vi vet allerede at det er et treffsikkert produkt for profilering og promotion.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324