Loxy: Med øye for detaljer

Håvard Spaniland fra Loxy har tro på kvalitet og «verdi for pengene».

Loxy er familieforetaket som har vokst fra en liten garasjevirksomhet i Halden til en global leverandør i tekstilbransjen. For ti år siden gjorde man en satsning på tekstiltrykk som har vokst for hvert år siden da – og som forventes å øke ytterligere.

– Vi vokser jevnt og trutt, både når det gjelder antall kunder og oppdrag. De siste to årene har vi jobbet målrettet mot ettermarkedet i Skandinavia, og vi ser resultatet av det arbeidet nå, sier Håvard Spaniland, ansvarlig for overføringstrykket hos Loxy.
Trykkeridelen ble startet etter at selskapets eksisterende kunder ba om tjenester innen tekstiltrykk. Produksjonen er fremdeles i Halden og i dag jobber det 15 personer der. I lokalene finner vi blant annet maskiner fra Sakurai og Grünig, levert og installert av Marabu, samt SignTronics CTS, Computer to Screen-teknologi.

Den vellykkede investeringen i ettermarkedet betyr at det snart forventes en utvidelse i produksjonen.

– Om et par måneder skal vi bygge en produksjonslinje til, med samme struktur som den eksisterende. Vi vet foreløpig ikke hvordan det vil påvirke antall ansatte, men vi vil trenge mer personale og eventuelt også utvide med flere skift, sier Håvard Spaniland.
Loyd Nordli startet Sto-Nor i Halden i 1970, som underleverandør til tekstil- og klesindustrien i Norge. 40 år senere skiftet selskapet navn til Loxy og nå er sønnen Stig Nordli daglig leder. I dag har selskapet salgsorganisasjoner over hele verden og totalt et hundretalls ansatte. Produksjonen foregår i Norge, Sverige, Polen, Kina og USA. Veksten har hovedsakelig skjedd de siste 10-15 årene.

Hovedproduktene i sortimentet er Loxy Seal, tape som forsegler sømmer i forskjellige typer plagg, og Loxy Rex, refleksbånd for arbeid og sportsklær, blant annet. En stor del av produktene eksporteres til land som Kina, India og Pakistan, men også til kunder hjemme.

Når det gjelder tekstiltrykk, består kundene hovedsakelig av to grupper: de som produserer plagg og de som trenger trykk på for eksempel sportsklær, profilprodukter, russetrykk og arbeidsklær.

Andrius Krasauskas (til venstre) og Minda Kukt på jobb hos Loxy.

Å investere i kvalitet har vært Loxys oppskrift på suksess, ifølge Håvard Spaniland.
– Det er mange som gjør det vi gjør, men kvalitet er viktig for våre kunder. Når det gjelder for eksempel en logo på en jakke, tenker du kanskje at den ikke er så forsiktig, men hvis den begynner å falle av, blir hele plagget ødelagt. Detaljene er viktige.

Mye skjer på Loxy akkurat nå. I disse dager rulles det ut en egen e-handelsløsning, en B2B-nettbutikk med et virtuelt prøverom hvor kundene kan bestille forskjellige plagg med firmalogoer og lignende.
– Det er stor etterspørsel etter denne typen produkter, og vi ser frem til å se hvordan responsen er. Vi jobber også mye med design og produktutvikling på det området, sier Håvard Spaniland.

De siste årene har det vært en årlig vekst på 30–40 prosent når det gjelder tekstiltrykk, mye takket være investeringen på ettermarkedet i Skandinavia. Denne utviklingen avtok i løpet av koronaåret 2020, men Håvard Spaniland tror på en opphenting og en fortsatt økning i fremtiden. – Vi akter å forbli i Halden, men det vil være naturlig å vurdere oppføring av ny og tilpasset fabrikk. Vi håper å bli enda bedre på det vi er gode på. Vi har noen spennende prosjekter på gang og er ikke redd for ytterligere investeringer om nødvendig. Det er billigere alternativer på markedet, men vi tror på «verdi for pengene». Vi vokser og tar markedsandeler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: