Emballasjedesign for nybegynnere – og eksperter

PUBLISERT: 17 juni 2021
OPPDATERT: 17 juni

Da Ink n Art lanserte sin nettbutikk, var ideen å gjøre det så smidig og enkelt som mulig for kundene å bestille. Men også å la kreativiteten flyte. Valget falt på designmotoren Chili Publisher Online, en programvare som lar brukerne lage både unik og standardisert emballasje, klistremerker og takkekort.

Web-to-print og on-demand er nå kjente begreper i trykkeribransjen og gir kundene muligheten til å bestille forskjellige trykksaker via en e-handelsplattform. Ink n Art i Göteborg, som kan tilby det meste av trykksaker, har valgt å ta det skrittet videre med en nisje-nettbutikk for de som ønsker å finne unboxing-følelsen i form av papirbasert emballasje av forskjellige slag.

Nettbutikken Inknart.com har nå eksistert i drøye 1,5 år. Koblet til selskapets egenutviklede grensesnitt og forretningssystemer, bruker de Chili Publisher Online-programvaren via API. Denne såkalte nettredigereren eller designmotoren gjør det mulig for kunden å lage sitt eget design på emballasjer i forskjellige størrelser, samt å gå ut fra standardiserte maler.

Fra bunnen av eller ferdig mal
Administrerende direktør Jesper Hammarstrand sier at de har valgt å gi brukerne ganske frie tøyler i nettbutikken. Alt fra å gi kundene et blankt papir å jobbe fra, eller så kan de gå ut fra ferdige maler med mange valg. Noen velger å bare skrive inn firmalogoen eller en tekst.

– Du står fritt til å gjøre mye. Det er som et veldig sterkt system for web-to-print og design på nettet – et online redigeringsprogram. Chili Publisher gir veldig store muligheter for oss å sette opp alt slik at sluttbrukeren kan jobbe like fritt som i alle andre programmer.

Jesper Hammarstrand, administrerende direktør i Ink n Art.

Ink n art har valgt deler av verktøyfunksjonene som Chili Publisher tilbyr i det store biblioteket sitt.

– Du kan velge å sette den opp med de begrensningene du vil ha – eller ikke vil ha.

Lager ditt eget design
Gjennom hele sortimentet i nettbutikken står brukeren fritt til å designe et hvilket som helst produkt. Basert på standard størrelser på esker, kan kunden velge og vrake og teste seg frem mellom forskjellige temaer, skrifttyper, farger og mønstre for å nå sitt endelige design på emballasjen. Enhver vektorgrafikk kan lastes opp i designmotoren, og det er mulig å designe på utsiden og innsiden av esken, vri og vende og se emballasjen flat eller som en 3D-modell. Kunden kan også lage et design utenfor systemet og laste det opp i nettbutikken, eller velge å gjøre alt design online.

– Du kan flytte bilder rundt og lage designet helt fritt fra bunnen av for å få trykkferdige filer.

Postesker i solid kartong og e-handelsesker i bølgepapp er populære å bestille.

– Det er mange små selskaper som går inn og lager et design på emballasjeeskene uten på noen måte å være profesjonelle i det hele tatt. Du trenger ikke å kjenne Adobe-programmene, så for dem er det et godt verktøy. På den annen side, hvis du er kunnskapsrik, kan du også laste opp et helt ferdig design for å kunne se det i 3d med mer.

Kun papirbasert
I sortimentet, som består av papirbaserte produkter, kan kundene designe alt fra esker med lokk, popcornbegere, puteesker, kartongposer til klistremerker og takkekort. Når kunden har trykket på bestillingsknappen, mottar Ink n Art automatisk bestillingen. Produktet skrives ut i egen trykkproduksjon og sendes deretter til kunden innen et antall dager, avhengig av hvilken leveringsmetode kunden velger. De mest populære akkurat nå er postkartonger i solid kartong og e-handelsesker i bølgepapp.

Papirmateriale, emballasjetype og eget design velges i nettbutikken Ink n Arts ved hjelp av designmotoren Chili Publisher Online. Foto: Ink n Art

Fordi designmotoren kan tilpasses, sier Jesper Hammarstrand at dette gir dem muligheten for å kunne utvide med applikasjoner i fremtiden.

– Vi vil selvfølgelig utvide vårt nåværende sortiment og legge til flere typer produkter. Da er det enkelt. Da laster man det bare opp til Chili Publisher. Det går fort, og vi kommer til å utnytte dette mer. Vi vil også utvide muligheten for å bruke ferdige designs.

Sikter mot flere segmenter
Fremover ser Jesper Hammarstrand også at de ikke trenger å kun låse seg til emballasje, men kan jobbe mot flere segmenter:

– Det er ikke usannsynlig at vi vil bruke det samme verktøyet til å lage en on demand-tjeneste til for eksempel klær eller noe annet. Det er et veldig fritt system på den måten. Fordi du kan jobbe med 3D-modeller, kan du fritt designe hva som helst.

«Supporten er supergod»
Jesper Hammarstrand har bare positive ting å si om samarbeidet med Chili Publish.

– Supporten er supergod. De er raske med å gi tilbakemelding, og vi har kommet veldig nær dem. De synes nok også at vi har et veldig spennende produkt å jobbe med.

– Vi vil ligge i forkant og de hjelper oss å være i forkant.

Les videre

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Siste nytt

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC