
Vogue Scandinavia fjernet plasten og pakket motemagasinet inn i papir. Dette nye emballasjekonseptet får nå en fjær i hatten i form av designprisen Red Dot Design Award.
Sign & Print har tidligere skrevet om da Vogue Scandinavia lanserte sin første utgave i august 2020. Og de gjorde det med en papirbasert emballasje rundt magasinet for å erstatte den tradisjonelle plastemballasjen. Nå har motemagasinet blitt tildelt Red Dot -prisen i kategorien Brands & Communication. I år bedømte den globale designkonkurransen Red Dot Award rundt 20 000 produkter og prosjekter i ulike kategorier.
Bare fiberbaserte materialer
Vogue Scandinavias vinnende emballasje er tilgjengelig i to utgaver – Normal Edition og Collectors’ Item Limited Edition. Produsenten er Stora Enso, og materialet som brukes til å kle motemagasinet er kartongkvaliteten Ensocoat, som først og fremst er beregnet på luksusemballasje og grafiske produkter. Produsenten skriver i en pressemelding at alle materialer er fiberbaserte og fornybare for å gjenspeile Vogue Scandinavias engasjement for bærekraft.
For oppbevaring på hyllen
Limited Edition-emballasjen består av en stiv eske med mønstre og preg inspirert av den svenske artisten Hilma af Klint. Bladet og emballasjen er designet for å bli tatt vare på og lagret i lesernes bokhyller. Et tilhørende bokmerke skal oppmuntre leserne til å lese bladet mer enn bare en gang.
– Det er fantastisk at Stora Enso og Vogue Scandinavia tar stilling og ansvar og øker bevisstheten om utfordringene vi står overfor i dag. Takket være den enestående kvaliteten på designet, formidler prosjektet et klart budskap som kan få folk til å revurdere tankegangen deres, sier professor Peter Zec, grunnlegger og administrerende direktør i Red Dot, i en uttalelse.