Fjernet plasten – fikk designpris

Motemagasin belønnet med Red Dot Award. Foto: Pressefoto

Vogue Scandinavia fjernet plasten og pakket motemagasinet inn i papir. Dette nye emballasjekonseptet får nå en fjær i hatten i form av designprisen Red Dot Design Award.

Sign & Print har tidligere skrevet om da Vogue Scandinavia lanserte sin første utgave i august 2020. Og de gjorde det med en papirbasert emballasje rundt magasinet for å erstatte den tradisjonelle plastemballasjen. Nå har motemagasinet blitt tildelt Red Dot -prisen i kategorien Brands & Communication. I år bedømte den globale designkonkurransen Red Dot Award rundt 20 000 produkter og prosjekter i ulike kategorier.

Bare fiberbaserte materialer
Vogue Scandinavias vinnende emballasje er tilgjengelig i to utgaver – Normal Edition og Collectors’ Item Limited Edition. Produsenten er Stora Enso, og materialet som brukes til å kle motemagasinet er kartongkvaliteten Ensocoat, som først og fremst er beregnet på luksusemballasje og grafiske produkter. Produsenten skriver i en pressemelding at alle materialer er fiberbaserte og fornybare for å gjenspeile Vogue Scandinavias engasjement for bærekraft.

For oppbevaring på hyllen
Limited Edition-emballasjen består av en stiv eske med mønstre og preg inspirert av den svenske artisten Hilma af Klint. Bladet og emballasjen er designet for å bli tatt vare på og lagret i lesernes bokhyller. Et tilhørende bokmerke skal oppmuntre leserne til å lese bladet mer enn bare en gang.

– Det er fantastisk at Stora Enso og Vogue Scandinavia tar stilling og ansvar og øker bevisstheten om utfordringene vi står overfor i dag. Takket være den enestående kvaliteten på designet, formidler prosjektet et klart budskap som kan få folk til å revurdere tankegangen deres, sier professor Peter Zec, grunnlegger og administrerende direktør i Red Dot, i en uttalelse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Snart er det Sign, Print & Promotion – messe på X Meeting Point på Hellerudsletta utenfor Oslo. Hos Ricoh ser man frem til å endelig å møte kundene igjen etter pandemien. På standen er det tre maskiner som vil dele plassen. To av dem er fra storformatserien, mens den tredje er for printing.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: