
Fordoblet omsetning om fire år, til tross for at frankeringsmengdene fortsetter å falle. Det er ambisjonen for Quadients nygamle nordiske leder Niklas Lundén. Da er han fortsatt mer forsiktig enn i sin forrige jobb, der han doblet omsetningen på tre år.
Jeg skriver nygammel om Niklas Lundén, fordi han faktisk tidligere har jobbet for det franskeide børsnoterte selskapet Neopost, som i fjor byttet navn til Quadient. Historien er at Niklas jobbet for Bertil Stenbeck, som i sitt selskap solgte Neoposts postsystem. Etter noen år ønsket Neopost å eie sin egen kanal, så de startet et svensk datterselskap, der Niklas Lundén fikk jobb. Det selskapet kjøpte også daværende Kontur Document Systems for å få tilgang til konvoluttering og de grafiske systemene. På denne måten kom Niklas i kontakt med hele bredden som Quadient har.
Niklas Lundén ble deretter headhuntet til konkurrenten Francotyp, som sammen med daværende Pitney Bowes og Neopost dominerte det nordiske markedet for postsystemer.
– 2015 var det absolutte toppåret for frankeringsmaskiner, forteller Niklas Lundén og bemerker at mengden frankert post siden har gått ned med 30 prosent for små maskiner og med 50 prosent for de store volumene.
Nedgangen var imidlertid ikke noe som bremset Lundén.
– På tre år klarte vi å doble omsetningen hos Francotyp, samtidig som vi snudde fra et stort tap til et tilsvarende overskudd.
Francotyps tyske moderselskap så de flotte resultatene i Sverige og snart hadde Niklas Lundén fått kontor i Berlin og jobbet over hele Europa.
Flytt hjem igjen
Som de fleste av oss har Niklas Lundén en familie, og de ønsket Niklas tilbake til Sverige. Så etter 2,5 år i utlandet var det på tide å flytte hjem. I forbindelse med dette dukket det opp muligheten til å gå tilbake til Neopost – omdøpt til Quadient. Denne gangen som administrerende direktør.
– Francotype var sjenerøse. De kunne ha satt meg i karantene i to år. Men de valgte ikke å sette en stopper for mitt hopp til konkurrenten. I tillegg kan du aldri kopiere et konsept, så det som lyktes med Francotype er ikke det samme som det vi skal lykkes med i Quadient her i Norden.
Niklas Lundén forklarer deretter hvordan han resonnerer. 45 prosent av salget kommer fra produkter relatert til frankering. Det er kjernen, og den skal man hegne om. Så er det den viktige grafiske virksomheten og postløsningene med pakkeskap som nå vokser med enorm fart. Når markedet for pakkeskap har vokst ferdig, vil de sannsynligvis være i hver blokk og køen i nærbutikkens post-i-butikk vil være en saga blott.
Ser vekst i det grafiske forretningsområdet
Niklas Lundén ser også et voksende grafisk marked.
–Innen grafisk har vi et vekstmarked. Jeg tror vi kan doble det etter et par år. Men vi kan ikke ha den samme servicestrukturen som for ti år siden, ikke stille de samme kravene til kunden og de ansatte. Tilbudet må være riktig for selskaper i dag. Selvfølgelig kan du vokse organisk selv i et tøft marked.
Som ny leder har Niklas Lundén ambisjoner om å doble Quadients salg i Norden. Nye konsepter og tilbud til kunder vil bidra til suksessen. Niklas Lundén trekker deretter analogien til fotball. Snakker om å måtte bygge laget bakfra. Sikkerheten og strukturen må være der. En reservedel skal ikke måtte flys inn fra Kina. Selgeren bør fokusere på det som virkelig hjelper kunden. Og Niklas har helt nye ideer om service.
– Det handler om å skille ut og spisse servicen vår ut fra mottakerne, i vårt tilfelle kontorkunden og den profesjonelt produserende kunden.
– Den profesjonelle kunden forventer rask og korrekt hjelp på stedet samt en tett dialog med oss under den pågående saken. Vi har derfor slått sammen serviceteamene for grafisk etterbehandling og distribusjon. Dette for å øke tilgjengeligheten og styrke tjenesteleveransen.
Telefonsupport
Kontorkunder, derimot, ønsker så lite engasjement i problemene som mulig, ifølge Lundén:
– De vil bare ha en rask løsning. Vi ser at 90 prosent av serviceproblemene kan løses via telefonen. Hvis det ikke er nok – og dette er mindre maskiner – bør vi først og fremst sende en ny maskin til kunden, så vi ikke mister tid. Service kan deretter reparere den andre maskinen når de får muligheten.
– Samtidig som dette bedre hjelper kunden raskere og bedre, hjelper det oss også i vårt miljøarbeid. Vi klarer oss med færre firmabiler, vi påvirker ikke miljøet like mye og vi trenger ikke så mange teknikere. Det er en måte å være mer attraktiv enn våre konkurrenter. Vi kan opprettholde et høyere servicenivå til en lavere kostnad.
Gjennomgå tilbudet
Avslutningsvis understreker Niklas Lundén også behovet for konstant endring.
– Det er en livssyklus i alt. Det som er et nytt konsept i dag blir normalt etter noen år og deretter utdatert. Det er viktig å gjennomgå tilbudet hele tiden. I et modent marked er det vanskelig å komme med helt nye konsepter.
Men vi kan være litt bedre enn våre konkurrenter og litt bedre for kundene våre, avslutter Niklas Lundén, nordensjef for Quadient.