Kriseår snudd til jubelår

PUBLISERT: 19 oktober 2021
OPPDATERT: 21 mars
Tor Harald Kjørsvik, daglige leder for PoliNor og styreleder Beate Lund Bach.

1. september 2021 ble en merkedag å regne hos PoliNor AS. Da kom endelig alle ansatte tilbake til kontorene sine på Gulskogen i Drammen igjen. Etter en heftig runde med kostnadskutt i begynnelsen av året, og etter en drøy måned med tilnærmet normal drift, så ser fremtiden plutselig veldig mye bedre ut for selskapet.

Økonomiansvarlig og nyvalgt styreleder Beate Lund Bach ønsker ikke å gå ut med konkrete tall, men sier at året 2021 ser ut til å bli et av de beste noen gang.

PoliNor er i ferd med å legge koronapregede resultater fra 2020 bak seg, heter det i en pressemelding fra selskapet. Etter et år med hjemmekontor og flere permitteringsrunder, er det veletablerte grafiske firmaet allerede på vei mot nye høyder.
De siste årene har omsetningen i PoliNor AS ligget på rundt 80 millioner kroner, men for fjoråret sank omsetningen helt ned til 50 millioner – med et underskudd på over fem millioner kroner som resultat. Tidligere år har selskapet stort sett kvittert ut positive resultater.
– Når mange av våre gode og trofaste kunder innen detaljhandelen, kjøpesenter- og reiselivssektoren måtte holde stengt på grunn av smittevernstiltak, så forsvant samtidig behovene deres for trykksaker. Ingen vil bruke penger på å markedsføre noe som er stengt eller utilgjengelig. I tillegg så svekket den norske kronen seg voldsomt og det medførte at vi fikk et betydelig valutatap oppå det hele, sier daglig leder i PoliNor Tor Harald Kjørsvik.

Kostnadskutt ga resultater
For å tilpasse seg det nye inntektsbildet, har PoliNor i år måttet redusere noe i bemanningen, samt ty til midlertidige permitteringer. Dessuten har selskapet måttet kutte så mye som mulig av øvrige kostnader. Dette har heldigvis gitt positive resultater og et foreløpig solid overskudd.
– Fra tidligere år vet vi at 60 prosent av inntektene våre kommer i andre halvår. Derfor er vi veldig stolte over at vi allerede nå kan vise til et solid overskudd for inneværende år. Året 2021 ser ut til å bli et av de beste noen gang, forteller økonomiansvarlig og nyvalgt styreleder Beate Lund Bach. Å gå ut med konkrete tall, ønsker Beate Lund Bach likevel ikke å gjøre ennå.

Har bygget opp flere selskaper for å kunne være totalleverandør
– De siste årene har vi brukt mye tid, penger og energi på å bygge opp supplerende selskaper til PoliNor, slik at vi kan være en totalleverandør for våre kunder, fremhever Kjørsvik. – Satsingen har båret frukter og til stadig flere kunder leverer vi nå mange ulike tjenester. For veldig mange trykksak-kjøpere er det nemlig viktig med ett kontaktpunkt som kan ordne alt, og det har vi nå. Jeg vet ikke om noen grafiske virksomheter i Norge som har et så vidt produkt- og tjenestespekter som det vi har – og det er jeg veldig stolt av at vi har lykkes med å få til. Men, mitt personlige fokus har vært, og kommer alltid til å være, kjernevirksomheten i PoliNor; nemlig det å levere flotte trykksaker til gode priser. Jeg har i omtrent hele min yrkeskarriere jobbet med trykksaker, så det er min lidenskap. Da er det godt å kunne legge et tøft år bak seg, og stå sammen med kjempedyktige kolleger og endelig kunne rette blikket framover igjen, avslutter Kjørsvik.

Fakta: PoliNor AS
• Ble startet i 2003 av Tor Harald Kjørsvik
• Holder til på Gulskogen i Drammen
• Utviklet seg fra å være en liten gründer-bedrift til å bli en av Norges største leverandører av trykksaker
• En stor del av produksjonen er rotasjonsoppdrag og ark-trykk
• Hovedproduksjonen er DM-er, kundeaviser, blader/magasiner, kataloger og bøker
• I PoliNor, inkludert søsterselskapene, jobber det tilsammen 32 personer
• Samlet omsetning for alle selskapene er i 2021 forventet å ende på mellom 100 – 120 mill. kroner.

Les videre

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01