Store variasjoner for Lasertryk

Det er stor forskjell når det kommer til hvordan koronaen traff Lasertryk innen ulike områder. Det sier administrerende direktør Esben Mols når han foredrar på Print Next-konferansen i Stockholm. Roll-ups og visittkort tok mye juling når det ikke skulle holdes arrangementer og ingen mennesker skulle møtes. Men bannere som henger utendørs gikk bra etter en innledende nedgang og bøkene har gått kjempebra.

– De siste månedene har omsetningen steget slik at det er betydelig høyere enn før koronaen, fastslår Esben Mols.

Sign & Print spør om hans vurdering av markedet for nettrykkerier. I Sverige står nettrykkerier nå for elleve prosent av markedet.

– Tyskland er best på å kjøpe trykk på nett. Likevel er det rundt 16-17 prosent av volumene. Så det er vel der markedstaket er. Resten er enten store volumer eller krever en eller annen type unike løsninger.

– Lasertryk har kun 4 prosent av det skandinaviske markedet, så vi har fortsatt mye å hente i dette markedet, sier Esben Mols.

I Sverige kjøpte Lasertryk sist Lenanders i Kalmar. De har allerede e-print og EO Grafiska i Stockholm.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Samarbeidet mellom Koenig & Bauer og Durst bærer frukter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Koenig & Bauer Durst GmbH hadde nylig verdenspremiere på den moduloppbygde VariJET 106. Det er en digital arkmaskin for kartongmarkedet. Den er, som firmanavnet antyder, utviklet i et fellesskap mellom trykkerileverandøren Koenig & Bauer og Rolls Roycen blant storformatprintere – Durst.

Publisert av: 

Future Book Forum 2021: Transformering av den trykte boken gjennom bærekraftig innovasjon

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressebilde

Bærekraft blir viktigere og viktigere for alle aktører i bokbransjen. Med det økte fokuset på bærekraft handler årets Canon Future Book Forum om å fremme bærekraftig innovasjon i alle deler av forlagsbransjen – fra hvordan bøker produseres, distribueres og er tilgjengelige for deres avtrykk på vår hverdag.

Publisert av: 

Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: