Store variasjoner for Lasertryk

PUBLISERT: 28 oktober 2021
OPPDATERT: 21 mars

Det er stor forskjell når det kommer til hvordan koronaen traff Lasertryk innen ulike områder. Det sier administrerende direktør Esben Mols når han foredrar på Print Next-konferansen i Stockholm. Roll-ups og visittkort tok mye juling når det ikke skulle holdes arrangementer og ingen mennesker skulle møtes. Men bannere som henger utendørs gikk bra etter en innledende nedgang og bøkene har gått kjempebra.

– De siste månedene har omsetningen steget slik at det er betydelig høyere enn før koronaen, fastslår Esben Mols.

Sign & Print spør om hans vurdering av markedet for nettrykkerier. I Sverige står nettrykkerier nå for elleve prosent av markedet.

– Tyskland er best på å kjøpe trykk på nett. Likevel er det rundt 16-17 prosent av volumene. Så det er vel der markedstaket er. Resten er enten store volumer eller krever en eller annen type unike løsninger.

– Lasertryk har kun 4 prosent av det skandinaviske markedet, så vi har fortsatt mye å hente i dette markedet, sier Esben Mols.

I Sverige kjøpte Lasertryk sist Lenanders i Kalmar. De har allerede e-print og EO Grafiska i Stockholm.

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik