Satsing på større DTG-utvalg

PUBLISERT: 2 desember 2021
OPPDATERT: 2 desember
Ricoh og Aeoon Technologies samarbeider om å utvikle nye DTG-løsninger. Foto: Pressebilde

Ricoh innleder et samarbeid med Aeoon Technologies for å utvikle produktive systemer for direkte utskrift av tekstiler.
– Ricohs DTG-produkter har vært på markedet en stund og dette gir oss muligheten til å kunne tilby løsninger også i industrisegmentet, sier Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige.

Samarbeidet mellom Ricoh og Aeoon Technologies, en utvikler innen Direct to Garment (DTG), betyr en økt investering for Ricoh i det industrielle tekstiltrykkmarkedet. I partnerskapet vil Ricoh bidra med sin utviklingskompetanse og kunnskap om inkjet-hoder. Fargehåndtering og generering av utskriftsdata vil bli levert av ColorGATE, som eies av Ricoh.

«Det er store muligheter»
Ricoh ønsker spesielt å fokusere på å forbedre bærekraft og kostnadseffektivitet i DTG-utskrifter, ifølge Patrik Zetterström ved Ricoh Sverige.

Etterspørselen etter digitale løsninger innen tekstiltrykk har økt, sier Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige. Foto: Pressebilde

– Samarbeidet med Aeoon er veldig interessant. Sammen med Ricohs kunnskap om blekkteknologi, Ricohs skrivehoder og ColorGate-programvare, er det store muligheter.

En positiv utvikling
Ifølge Ricoh og Aeoon har DTG-markedet for direktetrykk av tekstiler fortsatt å utvikle seg positivt, selv under covid-pandemien. Partnerskapet vil bringe nye løsninger til markedet som aktivt støtter tekstilindustrien med en modulær vekststrategi:

– Etterspørselen etter digitale løsninger innen tekstiltrykk har økt og etterspørselen etter en leverandør som kan tilby en komplett løsning er etterspurt. Her vil Ricoh kunne tilby en bred portefølje av løsninger.

System for bærekraftig produksjon
Ifølge selskapene vil den fremtidige skriverporteføljen inkludere systemer som driver bærekraftig tekstilproduksjon på etterspørsel, samt støtte vekstmulighetene som tilbys av både desentraliserte og sentraliserte nettselskaper.

– Vi ser en økt interesse for DTG som muliggjør en variasjon av produkter for forbrukerne som tidligere ikke var mulig. Vi ser også at det blir mer print-on-demand, dels for å redusere lagerhold, dels for å kunne tilby personaliserte trykk, sier Patrik Zetterström.

Les videre

Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.
Epson-7-1024x683

Epson viser et-trinns tekstilprinter på Drupa

Epson introduserer tekstilprinteren Monna Lisa ML-13000 på Drupa, som ikke krever tilleggsutstyr for for- og etterbehandling eller damping og vask. Jobben fullføres i ett arbeidstrinn.
Monna-Lisa

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324