HG Media klarer tusenvis av jobber daglig

Lars Christoffersen er så begeistret for sine seks Ricoh PRO C printere, at han til og med tok på seg en Ricoh-skjorte da Sign & Print kom for å lage reportasje.

Når flere tusen ordre kan komme inn i løpet av natten og skal gjøres ferdige i løpet av dagen, kreves en stor grad av automatisering. Det har HG Media greid i samarbeid med Ricoh. Og jobbene tas i hard, internasjonal konkurranse.

Så sent som i 2014 var HG Media et tradisjonelt grafisk firma, som tilbød det meste og så en synkende ordretilførsel. Året før hadde Sandvika-selskapet blitt dannet ved en sammenslåing av Haslum Grafisk, med 40 millioner i omsetning, og Jans trykkeri med 15 millioner i omsetning.

En av hovedeierne i det sammenslåtte selskapet ble Lars Christoffersen, som inntil da hadde vært eneste selger i Jans Trykkeri og så frem til en mer normal arbeidsdag.

–Det viste seg imidlertid ikke å stemme. Jeg jobber akkurat like mye i dag, men i en større sammenheng, konstaterer Lars Christoffersen.

Den større sammenhengen begynte å oppstå med investeringen i digitaltrykk. Etter en forsiktig start ble det en real satsing fra 2016, da den første dedikerte digitaltrykkeren ble ansatt samtidig som man investerte i en første Ricoh PRO C9110.

–Vi kjørte en del meglerbrosjyrer og trengte hastigheten. Vi kjører fortsatt mye digitalt om dagen. Nå har vi seks Ricoh PRO C printere og en Direct-to-Garment maskin for tekstiltrykk.

Når man som HG Media har seks Ricoh-printere, kan man legge ulike papirtyper i dem, slik at alle individuelle ønsker kan skrives ut direkte fra systemet, uten først å måtte bytte medie.

Fordelen med å ha så mange maskiner er at de kan være matet med ulike papirtyper. Når jobbene kommer inn i løpet av natten, så styres de automatisk til den maskinen som har riktig papir og gramvekt. Ingen rører ordren underveis til maskinen.

Horizon fals AFC-566F tar hånd om og falser ned det som produseres i offset eller lange, digitaltrykte ark.

En viktig forandring i selskapet kom i 2018, da Jørn Våraker kom inn som daglig leder og deleier. Han hadde tung datateknisk bakgrunn og kunnskap om å ha Gelato som kunde.

–Før jul var er det stor omsetning på denne kunden da alle vil ha bilder, kort og kalender, konstaterer Jørn Våraker.

Sign & Print besøkte HG Media uken før jul. På den tiden var mye av produksjonen konsentrert om kalenderproduksjon. Her sjekker Anna at alt stemmer.

Det var for øvrig en utfordring å få Gelato til å godkjenne trykk fra Ricoh. Det krevdes et år med testing og justering i Ricohs hovedkvarter i Europa, før det kunne testes videre hos HG Media. Men i dag er det godkjent.

–Det er her og i Australia at Gelato godkjenner Ricoh trykk. Ellers jobber de mest med trykkerier som har HP Indigo.

Når det gjelder stansing og perforering, stoler HG Media på stanseformer som settes inn i de gamle Heidelberg-maskinene. Dette er maskiner som bevarer verdien, selv om flere av dem er over 50 år gamle.

HG Media får også skryt for den kvaliteten de leverer fra seg hva angår klager, punktlighet av leveranser og mangel på alvorlige feil.

–De siste 3 månedene ligger vi på innrapporterte feil på 0,09 prosent av jobbene. Det er ni av 10 000 jobber. Privat markedet sier raskt i fra når resultatet ikke stemmer med forventningene. Alle har et personlig forhold til produktet. Dette gjør oss veldig skjerpet og det er noe produksjonen kan overføre til alle våre produksjoner, sier Jørn Våraker.

Jørn Våraker viser eksempler på trykk som er lakkert matt og blankt i MGI-maskinen fra Konica Minolta.

HG Media har også et MGI system, fra Konica Minolta, for foliering og digital lakkering av de ferdige arkene. Lakken og folien kan legges helt individuelt på det enkelte ark, på denne måten får trykksaken et meget eksklusivt preg. Foruten MGI har trykkeriet et antall ulike maskiner for tradisjonell foliering, lakkering, stansing og perforering.

MGI-maskinen hos HG Media er unik ved at den kan påføre personalisert lakk (matt og glanset), samt foliere arkene.

En person, nemlig Mariusz, administrerer Horizon Stitchline Mark III med samletårn for stifting.

HG Media har også Horizon Stichline Mark III med samletårn for stifting. Limfresing gjøres enten i 470 med PUR og i en 480 med EVA lim.

Limfresing utføres enten i Horizon 470 med PUR eller i 480, som påfører EVA-lim.

– 480 står online med en trekniv fra Horizon. Også den en fantastisk maskin. Den så vi første gangen på en messe i Japan og bestemte oss for at den skal vi ha. At vi har satset på Horizon har vært meget fornuftig. Den har også støtte for å matche bokblokker og omslag slik at du aldri limer sammen feil omslag med innmaten – noe som lett kan skje når tusenvis av forskjellige bøker skal produseres.

Fra limbinderen 480 går de ferdige bøkene på en bane hvor de tørker raskt før trekniven.

HG Media sier at de ikke benytter JDF-funksjonene i Horizon-maskinene. De tenker derimot å begynne å bruke Ice-link, der de får rapporter om hvor mye og hva som går på maskinen. Horizon får samme tilgang og kan komme med råd om nødvendig vedlikehold og utbedringer.

Tusenvis av jobber kommer inn til HG Media hver dag. Alt håndteres automatisk.

Ikke selvsagt
Det var ikke selvsagt for Jørn Våraker å svare ja da Lars Christoffersen ringte og spurte om han var interessert i å begynne i HG Media. Men han så et stort potensial i å jobbe i det største trykkeriet mellom Oslo og Drammen. Og han har selv tatt ansvar for å beskrive de systemene som jobbene nå går gjennom. Selve programmeringen gjøres imidlertid av medarbeidere hos Ricoh.

Jørn Våraker står bak mye av programmeringen som gjør at HG Media kan produsere flere tusen forskjellige bestillinger hver dag. Her er han ved Ricoh-maskinen for å trykke på t-skjorter og lignende.

Systemet er en Ricoh TotalFlow Production Manager. Den jobber slik at filer kommer inn løpende. Gelatos produksjoner kommer samlet fra midnatt og fremover. Filene plukkes automatisk opp og plasseres riktig, uansett om det er kalendere, plakater eller noe annet. Alt er allerede definert i jobbfilene.

Epson SureColor S80600 er levert av Luth Gruppen. Den har ti farger, inkludert hvit og oransje. Det er også en spesiell lysegrå farge som gir bedre kontrast i lyse svarte områder.

–Skulle man ha gjort det tilsvarende arbeidet manuelt ville det ha krevd flere mann i arbeid hver natt for å håndtere det, sier Jørn Våraker.

Lars Christoffersen konstaterer at mye av den frigjorte tiden nå i stedet benyttes til salg.
–Fem av de 20 medarbeiderne jobber med salg.

Bort fra plast
Jeg spør hvilke investeringer som står for tur nå. De viser til sitt 3 x 2 meter Comagrav Digi Corsa fresebord, som allerede er innkjøpt og muliggjør avansert skiltproduksjon. Denne kunnskapen skal utvikles og bygges opp. Her kan det gjøres mye mer med å skjære ut og frese bilder. Dette kommer snart til å finnes i tilbudet.

Comagrav fresebord brukes til å lage skilt eller skjære ut materialer. Flere forskjellige verktøy

–Vi prøver å komme oss vekk fra plast. Du får like mye betalt med en lakk, avslutter Lars Christoffersen hos HG Media.

HP Latex R2000 brukes til storformatproduksjon på fleksible eller solide materialer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Stora Enso selger papirfabrikk til eierne av Lidl

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Stora Enso har inngått avtale om å selge papirfabrikken Maxau i Tyskland til Schwarz Group, som ellers driver med detaljhandel. De eier kjedene Lidl og Kaufland og sies å være den største detaljhandelskjeden i Europa og den fjerde største på verdensbasis målt i omsetning.

Publisert av: 

Skalérbar trykkpresse med nye formatmuligheter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Med slagordet ”Perfekt fra alle sider” lanserer Heidelberg den nye generasjon av Speedmaster SX 102. Denne nye trykkpressen henvender seg primært til kommersielle trykkerier, som krever et høyt produktivitets- og kvalitetsnivå med trykk på begge sider i én kjøring.

Publisert av: 

Skipnes: ”Vi blir mer konkurransedyktige”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Skipnes

Det blåser positive vinder hos Skipnes. Arktrykkeriet, med både digital- og offsettrykk, har nå etablert seg i nye, større lokaler. I samme veiven har selskapet investert stort i mer effektiv offsetproduksjon, noe som gir dem muligheter til å ta på seg større volumer de neste årene.

Publisert av: 

Sverige: Postnord slutter å distribuere uadressert reklame

Tekst: Anja Degerholm | Foto: Pressefoto

Postnord i Sverige avvikler virksomheten for uadressert direktereklame (ODR) rettet mot husholdninger. Det er ikke lenger en lønnsom virksomhet for selskapet, noe som peker på et prispresset marked og stigende papirpriser som bakgrunn for beslutningen. I stedet bør det fokuseres på mer målgruppeorientert, adressert annonsering.

Publisert av: