Labelexpo i april innstilles – flyttes til 2023

PUBLISERT: 3 mars 2022
OPPDATERT: 3 mars
Etikett- og emballasjemessen Labelexpo Europe avlyses i år. Foto: Arkivfotografi / Claes Nordström

Den europeiske etikett- og emballasjemessen Labelexpo Europe skulle etter planen finne sted 26.-29. april i Brussel. Nå melder arrangøren at messen flyttes til september 2023. Mangel på leveranser av komponenter og materialer i kjølvannet av pandemien og den pågående situasjonen i Ukraina er pekt på som årsaker til at messen flyttes.

Labelexpo-messen var planlagt til 26.-29. april i Brussel. Men i lys av det økte presset på leverandørkjedene som den europeiske merkeindustrien opplever, sammen med dagens situasjon i Ukraina, varsler arrangøren nå at den flytter messen videre.

Vedtak tatt i samråd
Tarsus Group, arrangør av de globale Labelexpo-messene, skriver i en pressemelding at avgjørelsen er tatt i nært samråd med utstillere, foreninger og den bredere industrien. Mange er direkte berørt av mangelen på komponenter og materialer:

«Disse manglene, utløst av pandemien, har eskalert de siste månedene med lange ledetider som nå forstyrrer forsyningskjeden i Europa. Siden arrangementet skulle finne sted om knappe to måneder og det faktum at det er vanskelig å få oversikt fremover, har ført til at arrangementsteamet har flyttet messen i etikettbransjens interesse.»

September 2023
Nye datoer for messen vil være 11.-14. september 2023.

Lisa Milburn, Labelexpos administrerende direktør, forklarer i en pressemelding:

– Først og fremst vil jeg takke for støtten vi har fått fra bransjen med mange som er engasjert i Labelexpo Europe til tross for problemene som mange av dem for tiden arbeider med. Vi vet at beslutningen om å booke om messen vil være like skuffende for dem som for oss.

– Dette har vært en veldig vanskelig avgjørelse for oss å ta, vi har jobbet utrettelig for å overvinne problemer med forsyningskjeden og produsere messen som bransjen trenger, spesielt i lys av utfordringene de siste to årene. Dessverre har disse problemene vist seg uoverkommelige på dette stadiet, så vi føler at omorganisering er den ansvarlige beslutningen å ta.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324