Schibsted til Vestby

PUBLISERT: 18 mars 2022
OPPDATERT: 21 mars
FLYTTER: Slik vil den nye terminalen på over 30.000 kvadratmeter se ut. Foto: NREP Logistics.

Schibsted satser videre på papiravisen, og flytter sitt trykkeri fra Nydalen til en ny, toppmoderne terminal i Vestby.

– Papiravisen er fortsatt svært viktig for våre merkevarer, og det kommer den til å fortsette å være i mange år fremover, sier konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes.

Tror fortsatt på papir
Schibsted har ikke mistet troen på papirprodukter. Neste år flytter de derfor sin trykkerivirksomhet fra Nydalen til en ny og mer miljøvennlig terminal i Vestby. Terminalen på over 30.000 kvadratmeter skal etter planen være klar for oppstart i løpet av våren 2023, og skal deles med blant annet distributøren Helthjem.

Styreleder i Schibsted Trykk AS, Harald Jacobsen, forteller at etableringen av trykkeriet er et viktig ledd i Schibsteds videre satsing på papirprodukter.

– Schibsted Trykk har de siste årene vært gjennom omfattende restruktureringer, og har iverksatt kontinuerlige tiltak for å effektivisere driften. Dette har båret frukter, og bidratt til at vi har klart å opprettholde lønnsomheten i papirproduktene våre. Vi er nå i en posisjon hvor vi føler oss trygge på å investere i et nytt trykkeri, sier Jacobsen.

Skal gjenbruke utstyret
Jacobsen forteller at det nye trykkeriet blir riktig dimensjonert for fremtiden.

– Trykkeriet i Vestby blir langt mer kompakt enn det eksisterende anlegget i Nydalen. Vi har fokus på å installere et driftsoptimalt anlegg med effektiv bruk av utstyr og medarbeidere. Det nye anlegget vil i stor grad basere seg på gjenbruk, hvor vi tar med oss og modifiserer eksisterende utstyr fra Nydalen. Dette reduserer ikke bare investeringen, det gir også en stor miljømessig gevinst, sier han.

På samme måte som mange andre bransjer, opplever også Schibsteds trykkerivirksomhet store kostnadsøkninger som følge av pandemien og krigen i Ukraina. De økte prisene på papir og strøm er spesielt utfordrende. Jacobsen presiserer at dette trolig vil normalisere seg over tid.

– Det er mange som i flere år har spådd papiravisens død, men de har tatt feil. Den fysiske avisen er fortsatt høyt verdsatt av mange lesere. Den er også en svært viktig markedsføringskanal for mange annonsekunder. Jeg er overbevist om at papirproduktene våre kommer til å fortsette å være en lønnsom inntektskilde i lang tid, sier Jacobsen.

Har tilpasset virksomheten for å lykkes
Bjarne Andersen er administrerende direktør i Schibsted Trykk AS. Han har sett på nært hold hvordan økte kostnader, omstillinger og pandemien har preget både driften og medarbeidere de siste årene. Likevel ser han optimistisk på fremtiden.

– Til tross for at bransjen vår har vært under press i flere år, har vi klart å tilpasse virksomheten for å sikre videre lønnsomhet. Våre medarbeidere har vist en unik vilje og evne til omstilling i vanskelige tider. De har vært fysisk på jobb gjennom hele pandemien. På grunn av deres innsats har vi klart å levere papiravisen og sikre inntekter gjennom koronaperioden. Det skal vi fortsette å gjøre i mange år fremover, sier Andersen.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC