Europapremiere for vannbasert inkjet

Visutech har gjort seg kjent som nordisk leverandør av HP Indigo-presser. Men den store snakkisen blant besøkerne på Sign & Print Scandinavia blir deres lansering innen inkjet med en helt ny forretningsmodell.
– Med Kyocera får man vannbasert inkjet til lave driftskostnader, ingen klikk og med et veldig lavt strømforbruk, sier viseadministrerende direktør Johan Lidström.

Johan Lidström, viseadministrerende direktør hos Visutech.

–Visutech har komplettert sitt HP-Indigo sortiment med Kyoceras nye serie med vannbasert inkjet, Den første modellen, Kyocera TASKalfa Pro 15000c kommer til å vises live på selskapets stand på Sign & Print Scandinavia. Maskinmodellene har en hastighet på 150 sider i minuttet. Johan Lidström, viseadministrerende direktør hos Visutech sier at Kyocera inkjet først og fremst kompletterer HP Indigo ved applikasjoner med lav fargedekningsgrad.
– Forretningsmodellen for HP Indigo er en fast pris per side, uansett fargedekning. Når det gjelder Kyoceras vannbaserte inkjet er modellen omvendt, man betaler for den fargen man bruker, uansett antall ark som går gjennom maskinen. Med andre ord: ingen klikkostnader.

Ser en etterspørsel
Han sier at Visutech ser en stor etterspørsel på nettopp en slik forretningsmodell. Det blir også hovedbudskapet de kommer til å formidle til messebesøkerne:
– Lanseringen av Kyocera vannbasert inkjet kommer til å endre forutsetningene for grafiske firmaer å tjene penger på, selv på enklere trykk av applikasjoner med mindre fargedekning. Fra tonermaskiner med en fast pris per trykk (klikk) til inkjet nå uten klikkavgifter, der kostnaden styres helt av mengde farge som benyttes per trykk.

Johan Lidström sier at de har meget store forventninger til å stille ut på messen, til tross for de spesielle tidene som rår.
– Det var nå en stund siden vi stilte ut på en messe og vi ser virkelig frem til å få treffe våre kunder, både eksisterende og potensielle, og samtidig få muligheten til å vise frem nyheten i vårt sortiment.

«Lyttet til våre kunder»
Vi spør Johan Lidström hva det betyr for Visutech å nå kunne tilby inkjet, men også om hvordan han ser fremtiden for denne teknologien.
– Vi tror ikke at en teknologi kommer til å løse alle behov som markedet har, selv om HP Indigo er markedets mest fleksible teknologi. Vi har lyttet til våre kunder som kjenner et voksende behov for å kunne trykke ting som bøker, manualer og informasjonsmateriell som ikke er høymargin-produkter, til konkurransedyktige priser og likevel kunne tjene penger. Hvis grafisk bransje ikke kan levere merverdi, selv om det ikke er høye marginer per trykk, kommer den til å fortsette å svinne.

Visutech demonstrerer den digitale inkjetpressen Kyocera Taskalfa 15000c sammen med inline etterbehandling fra SDD på Sign & Print Scandinavia. Foto: Pressebilde

Hvordan har responsen vært blant kundene etter at det ble klart at dere blir Kyocera-leverandør?
– Stort sett alle våre HP Indigo-kunder har allerede i dag også tonermaskiner, med klikk-kostnader, nettopp for lettere eller enklere trykk. Med Kyocera får de vannbasert inkjet til en lav kjørekostnad, ingen klikkavgifter og med et veldig lavt strømforbruk. Det er stort sett avkryssing på alle de punktene de ønsker seg som komplement til sine HP Indigo. Vi kommer selvsagt til å fortsette å lytte til våre kunder, slik at vi sammen kan utvikle våre og deres konkurransefordeler.
På messen kommer Visutech også til å presentere sitt maskinsortiment med digital offset-teknikk. Blant de siste nyhetene finner vi innstegsmodellen HP Indigo 7eco og flaggskipet HP Indigo 100K.

Visutech har ingen HP Indigo 100K maskin på plass under messen, men vil likevel prate flittig med besøkerne om sitt sortiment med digital offset-teknologi. Foto: Pressebilde

Lysning for de kommersielle trykkeriene
Covid-året som har gått oppsummerer Johan Lidström med at de totale trykkerivolumene er på opptur igjen etter en nedgang hos de kommersielle trykkeriene. Etikett- og emballasjetrykkerienes volumer har derimot økt under selve pandemien.
– Visutech er et digitalt selskap og vi har sammen med våre kunder flere verktøy for å jobbe nærmere hverandre, uten at vi for den saks skyld trenger å være fysisk til stede hos hverandre. Våre digitale servicefunksjoner har blitt utviklet positivt i løpet av årene, og som et resultat av dette har vi spart viktig oppetid for våre kunder, sier han og legger til at de dessuten har investert digitalt i selskapets Digital Academy for å kunne holde og sende kurs og events på avstand.
– Det er mye vi vil og kommer til å gjøre i 2022 og fremover, og vi ser frem til en slutt på pandemien og å fortsette å utvikles sammen med våre kunder, sier Johan Lidström.

Sign & Print Scandinavia, 5–7 april, arrangeres på Kistamässan i Stockholm. Besøkende melder seg gratis på messen på messens nettsted.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.