Print Against War: Gir støtte til Ukraina

PUBLISERT: 9 mai 2022
OPPDATERT: 9 mai

Den russiske invasjonen av Ukraina har utløst en katastrofal humanitær krise med tap av menneskeliv og et folk som er kastet ut i uro, eiendommer og infrastruktur ødelagt, og millioner av levebrød er truet hver dag. 
Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i denne utrolig vanskelige tiden. Utover krigen i Ukraina, strekker organisasjonens mål seg til en pågående evne til å bidra til å gjenopprette det sosioøkonomiske stoffet til trykking i enhver region som er berørt av krig.

Hva er Print Against War?
Print Against War, et nonprofit-initiativ fra det gryende Meaningful Print Foundation, vil hjelpe ukrainske trykkerier og emballasjeselskaper å fortsette å operere, eller gi støtte når de igjen kan starte opp produksjonene sine. Sammen er Print Against War og Meaningful Print Foundation etablert for å mobilisere den globale trykkeri- og emballasjeindustrien for å hjelpe interessenter med å takle kriger, naturkatastrofer, epidemier/pandemier og andre skadelige og forstyrrende hendelser. I tillegg vil Meaningful Print Foundation jobbe med langsiktige prosjekter som gir trykkeribransjen mulighet til å ha en positiv innvirkning på planeten ved å adressere likestilling, karbonnøytralisering, bærekraftig produksjon, utdanning for studenter i nød og inkludering av mennesker med funksjonshemminger i arbeidsstyrken.

Hva vil Print Against War gjøre for å skaffe ressurser?
Programmet er åpent for tilbud om hjelp fra leverandører, trykkerier og andre medlemmer av trykkefellesskapet. For å oppmuntre til innsamling av donasjoner fra en bred base av brukere, foreslår Print Against War at nettbaserte trykkerier og emballasjebedrifter legger til et frivillig betalingsalternativ til nettbutikkene sine. Dette vil tillate en bred base av designere, byråer, leverandører av utskriftstjenester og enkeltpersoner over hele verden å bidra. I tillegg kan du gi direkte donasjoner eller tilby andre former for materiell hjelp (f.eks. gi forbruksvarer, papir osv. gratis eller til spesialpriser). Endelig jobber Print Against War for å skape allianser mellom trykkerier i EU og de i Ukraina, slik at førstnevnte kan dele jobber med sistnevnte, og gjøre deres overlevelse mulig.

Innenfor initiativet og på nettstedet sitt har Print Against War til hensikt å lage synlige rapporter fra felten, gi stemme til ukrainske trykkerier gjennom skriftlige og videointervjuer, og samle inn solidaritetsmeldinger fra personligheter, trykkere og printentusiaster. Blant dem:

  • WhatTheyThink, en ledende uavhengig amerikansk-basert medieorganisasjon i trykkeribransjen — «Vi står i solidaritet med de som prøver å bekjempe denne typen krig og undertrykkelse, og vi står for demokratiske verdier. Ytringsfrihet, kommunikasjon og utskrift har alltid vært en stor del av det.»
  • Marcus Timson, medgründer av Future Print — «Vi oppfordrer alle i trykkerisektoren, hvor som helst i verden, til å hjelpe våre brødre og søstre i Ukraina med å gjenoppbygge virksomhetene sine og stå bak dette fantastiske initiativet.»
  • Alon Bar-Shany, styreleder i Highcon og tidligere daglig leder for HP Indigo — «Fordi krigen tar slutt. Og livet kommer tilbake. Som printbransje tror jeg vi ønsker å hjelpe kollegene våre.»

–I tillegg til den humanitære innsatsen som enkeltpersoner, familier og bedrifter gjør for å støtte den ukrainske befolkningen og flyktninger, tror vi at en bransjeomfattende respons er avgjørende, sier Lorenzo Villa, medgründer av Meaningful Print Foundation. –Print Against War er det første globale oppsøkende og støttende prosjektet til et regionalt trykkeri- og emballasjemarked som trenger det. Vi regner det som bare det første Meaningful Print Foundation vil være i stand til å koordinere i fremtiden.

Plattformen har allerede engasjert seg i samtaler med flere ukrainske operasjoner. Du kan lese mer om deres historier her.
Ønsker du å gi din støtte kan du bli med i Print Against War globale fellesskap her.

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324