De høyeste papirprisene noensinne

PUBLISERT: 19 mai 2022
OPPDATERT: 21 mars
Lasse Krogell

Lasse Krogell var tidligere administrerende direktør i den finske handelsforeningen. I et innlegg reflekterer han her over de høye papirprisene:

Aldri før har LWC kostet mer enn € 1000 per tonn. Vi har vært vant til eksepsjonelt lave papirpriser i lang tid. Faktisk var det i 2001 at papirindustrien sist overrasket trykkeriene med en betydelig prisøkning. Da måtte vi betale 870 € per tonn for 60 grams lwc og 650 € for 45 grams avispapir. I dagens pengeverdi var disse prisene til og med være høyere enn dagens pris.

Men hvordan gikk det i 2001. De da superhøye prisene førte til fall i etterspørselen og de største kundene godtok ikke de høye prisene. Veldig raskt begynte prisene å falle og trenden med stadig lavere papirpriser begynte. I 2019 så vi en kortvarig liten pristopp. Den prisøkningen vi ser nå startet for nesten et år siden. Lenge før streiken og krigen. Det var den sterkt økte etterspørselen som startet denne utviklingen.

Papirprodusentene begrunner de nå så høye prisene med blant annet de superhøye energiprisene. De har selvsagt innvirkning, men når vi også ser på papirprodusentenes delrapporter, ser vi rekordstore resultater. Selv UPM med sin lange streik i Finland viste et godt resultat. De lager også papir utenfor Finland.

Men som Intergraf kommenterer, vil de høye prisene vare en stund fremover. Det store spørsmålet er absolutt prisen på energi og forsyningen av naturgass i Europa. Jeg håper og tror at papirprisen nok vil falle på sikt, men neppe særlig mye.

For trykkeriene er de høye prisene et trist faktum. Det er selvfølgelig helt nødvendig å videreformidle papirprisen på de trykte produktene. Men i hvilken grad vil dette redusere etterspørselen etter trykksaker? Det er det store spørsmålet. Volumene vil trolig fortsette å synke.

Lasse Krogell
www.grafcon.fi

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324