Idnet blir en del av Lexit Group

PUBLISERT: 11 august 2022
OPPDATERT: 21 mars
Sjur Skjæveland, konsernsjef i Lexit og Peter Hallinger, adm dir i Idnet. Pressefoto.

Konsernet blir ledende på datafangst og digitaliseringsløsninger i Skandinavia. Lexit Group driver også med etikett & emballasjeløsninger.
Lexit-gruppen har inngått en avtale om kjøp av Idnet AB. Idnets eiere blir alle med videre som aksjonærer i Lexit Group. Lexit-konsernet vil etter overtakelsen få en årlig omsetning på om lag en milliard norske kroner med om lag 240 medarbeidere på tvers av Norge, Sverige og Danmark.

Lexit-gruppen har lenge operert i alle de tre skandinaviske landene. Selskapet leverer integrerte løsninger, utstyr og produkter innenfor tre forretningsområder: datafangst & digitalisering, industriell koding & merking, samt etiketter & emballasje.

Virksomheten innen datafangst og digitalisering vil omtrent doble seg etter konsolideringen med Idnet. Idnet, med base i Gøteborg, driver sin virksomhet primært i Sverige der selskapet bistår sine kunder med å digitalisere og optimalisere prosesser primært innen lager, logistikk og i detaljhandel.

– Med Idnet styrker vi oss vesentlig på å betjene de største skandinaviske kundene. Idnet har en solid track-record på å utvikle og implementere innovative løsninger for å kunne operere effektivt innen lager, logistikk og detaljhandel. Selskapet har videre spisskompetanse innen implementering av en ny generasjon av elektroniske hylleforkanter (ESL) og tilhørende løsninger. Som del av Lexit Group, kan vi tilby denne kompetansen og løsningene til våre kunder på tvers av landene, sier Sjur Skjæveland, konsernsjef for Lexit.

Dette er den andre overtakelsen Lexit-gruppen har annonsert i år. I april tok selskapet over virksomheten til Markem-Imaje (MI) i Norge, Sverige og Danmark. MI er en av verdens ledende leverandører av utstyr og løsninger for industriell merking.

– Vi har ikke planer om ytterligere større oppkjøp på det nåværende tidspunkt. Men, vi er kontinuerlig interessert i å knytte til oss innovative miljøer, for eksempel innen industriell programvare, som kan styrke vår portefølje og der vi kan bidra til å utvikle selskapene med markedsadgang og integrasjon av løsningene, avslutter Skjæveland.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2