Varsler prisøkning på trykkfarger

PUBLISERT: 3 oktober 2022
OPPDATERT: 21 mars

Flint Group varsler prisøkninger i Europa for UV og konvensjonelle trykkfarger samt bestrykninger.

Malingsleverandøren Flint Group skriver i en pressemelding at de forventede prisøkningene vil variere avhengig av teknologien. På produktene som er ekstra følsomme for råvarer, vil de prosentvise økningene være tosifret.

– Råvarekonsolidering fortsetter med full kraft, sier Tony Lord, visepresident og daglig leder for Flint Groups blekkforretningsområde.

– Kinas Blue Skies-initiativ (uttalt forpliktelse til å redusere miljøforurensning, red.anm.) fortsetter å tvinge råvarebedrifter til å legge ned, ofte for godt. Når EuPIA (European printing ink association) samtidig legger press på blekkleverandørene for å erstatte enkelte råvarer med tanke på produktsikkerhet, påvirker det hele leverandørkjeden.

Flint Group påpeker at markedet for tiden er vanskelig og at det stadig oppstår nye råvarehindringer, som også påvirker produkter utenfor platesegmentet. Blant annet trekkes tørken som preget Europa ut som en faktor. Dette, kombinert med en rekke allerede eksisterende problemer, som begrenset råvareproduksjon og økte fraktkostnader, forverrer situasjonen ytterligere for forsyningskjeden i alle markedssegmenter i trykkeriverdenen.

Konkurrenten Hubergroup annonserte i april at de ville gjennomføre prisjusteringer på samme grunnlag som ovenfor. De meddeler også at råvarene til UV-farger er under press og at de ikke kan utelukke ytterligere prisøkninger for spesielt UV-farger.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1