
En studie utført av Roland DG i Europa viser at over en tredjedel av forbrukerne unngår å gå inn i butikker med dårlig vedlikeholdte butikkfasader, og i underkant av en tredjedel er mindre tilbøyelige til å bruke penger i dem.
Tre fjerdedeler av de 1531 forbrukerne som ble spurt i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania sa at minst én av fem butikker i den lokale hovedgaten hadde dårlig vedlikeholdt butikkfasade og at problemet ikke har endret seg eller forverret seg de siste tre år, da vi ble rammet av pandemien.
Forskjell på bransjene
Når forbrukerne skulle påpeke hvilke butikker som hadde de dårligste fasadene, kom bilverkstedene på førsteplass med 31 %. Jernvarebutikker (26 %), take-away (26 %), kiosker (20 %) var også foran, mens bokhandlere (6 %), reisebyråer (6 %) og bakerier (6 %) sjeldnere ble utpekt som skyldige.
Studien antyder også at virkningen av butikkfasader av lav kvalitet går dypere enn redusert antall besøkende og tapt salg. Tre fjerdedeler mener at butikkfasader av lav kvalitet gjør at et område føles utrygt, og åtte av ti er enige i at det gjør et område mindre attraktivt å bo i.
Kampanje
Studien ble utført av det digitale trykkeriet Roland DG som en del av en kampanje for å vise frem verdien av bedre butikkfasader for økonomien og samfunnet.
– På den ene siden er det neppe overraskende at forhandlere har måttet overse butikkfasadene sine mens de kjemper mot COVID, en levekostnadskrise og en potensiell økonomisk nedgang, sier Stephen Davis, EMEA Marketing Director hos Roland DG. – På den annen side viser vår studie at en godt vedlikeholdt fasade har en positiv effekt på både besøkende og salg.
For å underbygge resultatene av undersøkelsen har Roland DG sammen med lokale partnere hjulpet utvalgte butikker med en fasaderenovering.

Prosjekter
Roland DG har sørget for utvendige oppussinger for Yum Yum’s Café i Manchester, klesforhandleren Rak Uniforms i Birmingham og veldedighetsbutikken El Desvan i Alicante, Spania. Renoveringene inkluderer ny merkevarebygging, skilting og vindusfilmer laget og installert av lokale Roland DG-brukere.
Resultater
Dagen etter Rak Uniforms omgjøring av butikkfasaden økte kortbetalingene med svimlende 83 prosent, det totale salget økte med 14 prosent, og gjennomsnittlig salgsbeløp økte med 54 prosent, sammenlignet med samme dag i fjor.
– Levekostnadskrisen har virkelig rammet oss og har en stor effekt på årets og neste års økonomiske inntjening, men jeg er virkelig håpefull om omgjøringen og dens innvirkning så langt, sier Eieren av Rak Uniforms, Rashalit-Ali Khan. – Den nye skiltingen og omgjøringen av butikkfasaden har allerede en positiv kommersiell effekt. Det vil utgjøre en enorm forskjell.
– Detaljhandel er livsnerven i økonomien vår, sier Stephen Davis. – Vi håper at vårt lille bidrag til å optimalisere butikkfasader og skilting vil inspirere andre til å følge etter og bidra til å vinne kunder tilbake etter to harde år, avslutter Stephen Davis.