Velholdt butikkfasade har mye å si for handelen

PUBLISERT: 16 november 2022
OPPDATERT: 19 desember
Rak-Uniforms-butikken etter oppussingen av fasaden.

En studie utført av Roland DG i Europa viser at over en tredjedel av forbrukerne unngår å gå inn i butikker med dårlig vedlikeholdte butikkfasader, og i underkant av en tredjedel er mindre tilbøyelige til å bruke penger i dem.

Tre fjerdedeler av de 1531 forbrukerne som ble spurt i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania sa at minst én av fem butikker i den lokale hovedgaten hadde dårlig vedlikeholdt butikkfasade og at problemet ikke har endret seg eller forverret seg de siste tre år, da vi ble rammet av pandemien.

Forskjell på bransjene

Når forbrukerne skulle påpeke hvilke butikker som hadde de dårligste fasadene, kom bilverkstedene på førsteplass med 31 %. Jernvarebutikker (26 %), take-away (26 %), kiosker (20 %) var også foran, mens bokhandlere (6 %), reisebyråer (6 %) og bakerier (6 %) sjeldnere ble utpekt som skyldige.

Studien antyder også at virkningen av butikkfasader av lav kvalitet går dypere enn redusert antall besøkende og tapt salg. Tre fjerdedeler mener at butikkfasader av lav kvalitet gjør at et område føles utrygt, og åtte av ti er enige i at det gjør et område mindre attraktivt å bo i.

Kampanje

Studien ble utført av det digitale trykkeriet Roland DG som en del av en kampanje for å vise frem verdien av bedre butikkfasader for økonomien og samfunnet.

– På den ene siden er det neppe overraskende at forhandlere har måttet overse butikkfasadene sine mens de kjemper mot COVID, en levekostnadskrise og en potensiell økonomisk nedgang, sier Stephen Davis, EMEA Marketing Director hos Roland DG. – På den annen side viser vår studie at en godt vedlikeholdt fasade har en positiv effekt på både besøkende og salg.

For å underbygge resultatene av undersøkelsen har Roland DG sammen med lokale partnere hjulpet utvalgte butikker med en fasaderenovering.

Rak-uniforms før oppussingen.
Prosjekter

Roland DG har sørget for utvendige oppussinger for Yum Yum’s Café i Manchester, klesforhandleren Rak Uniforms i Birmingham og veldedighetsbutikken El Desvan i Alicante, Spania. Renoveringene inkluderer ny merkevarebygging, skilting og vindusfilmer laget og installert av lokale Roland DG-brukere.

Resultater

Dagen etter Rak Uniforms omgjøring av butikkfasaden økte kortbetalingene med svimlende 83 prosent, det totale salget økte med 14 prosent, og gjennomsnittlig salgsbeløp økte med 54 prosent, sammenlignet med samme dag i fjor.

– Levekostnadskrisen har virkelig rammet oss og har en stor effekt på årets og neste års økonomiske inntjening, men jeg er virkelig håpefull om omgjøringen og dens innvirkning så langt, sier Eieren av Rak Uniforms, Rashalit-Ali Khan. – Den nye skiltingen og omgjøringen av butikkfasaden har allerede en positiv kommersiell effekt. Det vil utgjøre en enorm forskjell.

– Detaljhandel er livsnerven i økonomien vår, sier Stephen Davis. – Vi håper at vårt lille bidrag til å optimalisere butikkfasader og skilting vil inspirere andre til å følge etter og bidra til å vinne kunder tilbake etter to harde år, avslutter Stephen Davis.

Les videre

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Direct Color Systems viser LED-printere på Fespa

Direct Color Systems vil demonstrere sine LED-skrivere på Fespa. UV-44 DTS flatbed ble utgitt i fjor og er en allsidig mellomformatskriver.
directcolors_led_printere

Mer holdbare utskrifter med nye imagePROGRAF

Den nye imagePROGRAF GP-serien er utstyrt med syv farger, inkludert oransje og grå.
Untitled design - 1

Markant hastighetsforbedring på Agfas Anapurna H3200

Med en økning på nesten 70 % i utskriftshastighet (sammenlignet med forgjengeren i produksjonsmodus), skiller den nye versjonen av Anapurna H3200 seg ut som et seriøst steg opp for skiltmakere og digitale trykkerier. Det lar dem raskt håndtere et bredt spekter av utskriftsjobber – raskere.
PR_Anapurna-H3200-v2_1200x500

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag