Velholdt butikkfasade har mye å si for handelen

PUBLISERT: 16 november 2022
OPPDATERT: 19 desember
Rak-Uniforms-butikken etter oppussingen av fasaden.

En studie utført av Roland DG i Europa viser at over en tredjedel av forbrukerne unngår å gå inn i butikker med dårlig vedlikeholdte butikkfasader, og i underkant av en tredjedel er mindre tilbøyelige til å bruke penger i dem.

Tre fjerdedeler av de 1531 forbrukerne som ble spurt i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania sa at minst én av fem butikker i den lokale hovedgaten hadde dårlig vedlikeholdt butikkfasade og at problemet ikke har endret seg eller forverret seg de siste tre år, da vi ble rammet av pandemien.

Forskjell på bransjene

Når forbrukerne skulle påpeke hvilke butikker som hadde de dårligste fasadene, kom bilverkstedene på førsteplass med 31 %. Jernvarebutikker (26 %), take-away (26 %), kiosker (20 %) var også foran, mens bokhandlere (6 %), reisebyråer (6 %) og bakerier (6 %) sjeldnere ble utpekt som skyldige.

Studien antyder også at virkningen av butikkfasader av lav kvalitet går dypere enn redusert antall besøkende og tapt salg. Tre fjerdedeler mener at butikkfasader av lav kvalitet gjør at et område føles utrygt, og åtte av ti er enige i at det gjør et område mindre attraktivt å bo i.

Kampanje

Studien ble utført av det digitale trykkeriet Roland DG som en del av en kampanje for å vise frem verdien av bedre butikkfasader for økonomien og samfunnet.

– På den ene siden er det neppe overraskende at forhandlere har måttet overse butikkfasadene sine mens de kjemper mot COVID, en levekostnadskrise og en potensiell økonomisk nedgang, sier Stephen Davis, EMEA Marketing Director hos Roland DG. – På den annen side viser vår studie at en godt vedlikeholdt fasade har en positiv effekt på både besøkende og salg.

For å underbygge resultatene av undersøkelsen har Roland DG sammen med lokale partnere hjulpet utvalgte butikker med en fasaderenovering.

Rak-uniforms før oppussingen.
Prosjekter

Roland DG har sørget for utvendige oppussinger for Yum Yum’s Café i Manchester, klesforhandleren Rak Uniforms i Birmingham og veldedighetsbutikken El Desvan i Alicante, Spania. Renoveringene inkluderer ny merkevarebygging, skilting og vindusfilmer laget og installert av lokale Roland DG-brukere.

Resultater

Dagen etter Rak Uniforms omgjøring av butikkfasaden økte kortbetalingene med svimlende 83 prosent, det totale salget økte med 14 prosent, og gjennomsnittlig salgsbeløp økte med 54 prosent, sammenlignet med samme dag i fjor.

– Levekostnadskrisen har virkelig rammet oss og har en stor effekt på årets og neste års økonomiske inntjening, men jeg er virkelig håpefull om omgjøringen og dens innvirkning så langt, sier Eieren av Rak Uniforms, Rashalit-Ali Khan. – Den nye skiltingen og omgjøringen av butikkfasaden har allerede en positiv kommersiell effekt. Det vil utgjøre en enorm forskjell.

– Detaljhandel er livsnerven i økonomien vår, sier Stephen Davis. – Vi håper at vårt lille bidrag til å optimalisere butikkfasader og skilting vil inspirere andre til å følge etter og bidra til å vinne kunder tilbake etter to harde år, avslutter Stephen Davis.

Les videre

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.
Epson-7-1024x683

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324