Tydelige skilt for synshemmede

PUBLISERT: 19 desember 2022
OPPDATERT: 9 januar
Et taktilt kart der ulike målpunkter er markert med blindeskrift.

SG Access er selskapet som spesialiserer seg på produkter som gjør det enklere for synshemmede å ta seg frem i samfunnet. Til Sign, Print & Promotion-messen, 8.-9. februar tar de med seg sine taktile kart og skilt – men også graverte skilt.

Det finnes ganske mange forskjellige hjelpemidler for de med synshemming. Et av disse er taktile kart og skilt, og med over 20 år i bransjen har SG Access blitt spesialister på å utvikle og produsere slike. I tillegg tegner de også bilder og skolemateriell for elever og høyskolestudenter som er blinde.

Eksempel på et taktilt kart.

Hvorfor skal de besøkende komme til deres stand?
– Selvsagt skal man besøke vår stand for å kjenne på og klemme på våre fine produkter, men vi håper også på å kunne diskutere om hvorfor man må tenke på tilgjengelighet og tilpasning når det gjelder skilt, sier Henrik Callenberg som er administrerende direktør i selskapet.

Henrik Callenberg er administrerende direktør for SG Access.

I sin stand vil selskapet vise sine taktile kart og skilt, men det er ikke alt besøkende vil kunne finne der.

– Ettersom selskapet i bunn og grunn er et graveringsfirma, som fortsatt er en stor del av SG Access sin virksomhet, vil vi også ha varianter av graverte produkter hos oss, sier han.

SG Access produserer også alt fra små navneskilt til utvendige fasadeskilt og pyloner.

SG Access har flere forhåpninger til messen, men det er to som føles litt ekstra viktige.

– Å møte både gamle og nye kollegaer i bransjen, utstillere som besøkende, og at det forhåpentligvis resulterer i en eller annen form for samarbeid med andre spesialister, sier Henrik Callenberg.

Sign, Print & Promotion-messen finner sted på Hellerudsletta mellom Oslo og Gardermoen 8. – 9. februar 2023. Messen er gratis for besøkende som er påmeldt. Meld deg på her: Sipp.no

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324